Vzdělávání pedagogických pracovníků v mentoringu

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

~~Vzdělávací program je určen pro pedagogické pracovníky, kteří budou poskytovat mentoring přímo svým kolegům na školách. Studium budoucích mentorů je zaměřeno na osvojení dovedností v poradenském procesu, přičemž mentoring je druhem poradenství. Vzdělávání je orientováno obecně na poradenské, konzultační a především pak specificky mentorské dovednosti. Program je 32 hodinový formou prezenčních seminářů.
Absolventům bude také nabídnuta možnost následné supervize vlastní mentorské praxe.
1. Téma: Role poradce a mentora, poradenské procesy, mentoring (2 hod) - účastník se identifikuje s rolí poradce, specificky mentora a poradenským procesem. Získá znalosti o poradenském procesu, naučí se orientovat v jednotlivých fázích poradenského procesu.
- Definice poradenství, mentoringu
- Cíle mentoringu
- Definice poradce, mentora
- Hranice poradenského procesu
- Generalisté a specialisté
- Externí a interní poradci
2. Téma: Osobnost poradce, mentora, partnerský a expertní přístup (2 hod) - účastník se seznámí s osobnostními předpoklady a kvalifikací, které jsou potřebné k vykonávání poradenské praxe
- Odborná kvalifikace poradce
- Interpersonální dovednosti poradce
- Poradenské dovednosti
3. Téma: Fáze poradenského procesu (3 hod) - účastník se podrobně seznámí s jednotlivými fázemi poradenského procesu, umí je rozpoznat a vést poradenství
- Fáze poradenského procesu
- Udržování hranic poradenského procesu
4. Téma: Sebereflexe poradce, supervize práce mentora (1 hod) - účastník si postupně si vytváří vlastní poradenský styl a učí se reflektovat vlastní poradenskou práci pomocí sebereflexe a supervize
- Vnitřní dialog
- Reflexe vlastní činnosti
- Význam sebereflexe pro kvalitu poradenského procesu
- Pomoc při sebereflexi – supervize
5. Téma: Aktivní naslouchání, model GROW (4 hod) - účastník se naučí techniku aktivního naslouchání, zná možnosti jejího využití a přínos v poradenském procesu. Využívá výhod této techniky a zná úskalí, která při její aplikaci hrozí. Seznámí se s koučovacím modelem GROW a možností jeho využití v mentorské praxi.
- Schopnosti potřebné pro aktivní naslouchání
- Možnosti využití aktivního naslouchání v rámci poradenského procesu
- Chyby v aktivním naslouchání a úskalí při aplikaci aktivního naslouchání
- Postup aktivního naslouchání
- Nácvik aktivního naslouchání
- Koučovací model GROW
6. Téma: Formulace potřeb mentee – zakázka (zakázka zjevná a skrytá) (4 hod) - účastník dokáže s klientem formulovat zakázku a zvládne odhalovat případné skryté zakázky
 - Cesta k zakázce (od problému k žádosti, objednávce až k zakázce)
- Práce se zakázkou a rozpoznání zakázky zjevné a skryté a práce s nimi
- Možnosti využití mentoringu ve školství
- Typologie otázek (konstruktivní otázky)
- Kroky k zapojení klienta do procesu poradenství (motivace klienta)
7. Téma: Realizace zakázky, vedení mentorského rozhovoru (6 hod) - účastník umí zakázku realizovat, včetně správného vedení poradenského rozhovoru, a správně zakázku ukončit
- Hlavní techniky poradenských zásahů
- Zásady vedení poradenského rozhovoru
- Schopnost rozlišit nabízení pomoci a přebírání kontroly
- Strategie na zvýšení zapojení klienta
- Podpora implementace navržených postupů při realizaci zakázky
- Ukončení poradenství
- Trénink vedení mentorských rozhovorů
8. Rozpoznání odporu u mentee a reakce na něj (2 hod) - účastník dokáže rozpoznat odpor u mentee a vhodně na něj reaguje.
- Znaky přítomnosti odporu
- Zdroje odporu
- Jak postupovat v případě odporu
9. Téma: Zpětná vazba v poradenství a etika (4 hod) - účastník umí vhodně podávat a přijímat zpětnou vazbu v poradenském procesu. Umí vhodně podat závěrečnou zpětnou vazbu k poradenskému procesu, respektuje a podporuje etiku v poradenském procesu.
- Typy zpětné vazby v poradenství – průběžná zpětná vazba klientovi
- Závěrečná zpětná vazba k poradenskému procesu
- Struktura zpětné vazby a nejdůležitější dovednosti při podávání zpětné vazby
- Etika a stinné stránky poradenství
10. Téma: Diskuze vycházející z reflexí vlastní mentorské praxe, vyhodnocení vzdělávacího programu (4 hod) - účastník si uvědomuje svůj posun v mentorských dovednostech a získává jistotu ve správném vedení při poradenského procesu. Vyhodnocuje přínos vzdělávacího programu pro rozvoj svých poradenských dovedností.
- Představení hlavních postřehů z vlastní mentorské praxe
- Společná diskuze
- Vyhodnocení vzdělávacího programu

Číslo programu

25-60-19-252

Kód programu

E54

Garant

Ing. Veronika Bártová

774 626 312
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Pardubice
Datum konání

15. a 16. října, 18. a 19. listopadu 2025, 9.00-15.30

Cena

6500,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

32

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Kamila Bobysudová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Pardubice, Za Pasáží 657

icon map pin

MAX účastníků

13

icon map pin

Cílová skupina
pedagogičtí pracovníci školních poradenských pracovišť, pedagogové volného času, ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé všech druhů a typů škol, učitelé všech druhů a typů škol

Přihlásit se