Letní škola pro pedagogy MŠ - metody wellbeingu pro děti i pedagogy

Hashtagy: #letniskola

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Obsahem letní školy určené pro učitele MŠ je wellbeing, který vnímáme v překladu jako "blahobyt". Celá letní škola je zaměřena na celkový rozvoj fyzického, duševního, emocionálního a spirituálního zdraví a pohody účastníků. Účastníci si vyzkouší a prožijí prakticky zaměřené aktivity s přesahem následného využití ve své pedagogické praxi. Účastníci se mohou těšit na pohybové aktivity zaměřené na podporu nadání, zabývat se budou psychohygienou a v neposlední řadě se zaměří na práci s hlasem a využívání duševní hygieny v praxi. Celou letní školou budou provázet zkušení lektoři a kouči. 

1. den

Psychomotorika v mateřské škole - Celostní rozvoj dítěte zaměřený na interakci psychických a motorických procesů. (4 hodiny)

Obsahem vzdělávacího programu je seznámit účastníky s možnostmi práce s dětmi v heterogenním kolektivu, představit specifika přístupů v předškolním věku a prakticky si vyzkoušet cvičení na  rozvoj kompetenčních oblastí psychomotoriky. 

Těžiště psychomotorických dovedností spočívá v podpoře celkového rozvoje osobnosti dítěte prostřednictvím pohybu. 
Cílem je jednak přispět ke stabilizaci osobnosti prostřednictvím pohybových zážitků a posílit důvěru ve své vlastní schopnosti. Na druhou stranu se děti učí respektovat a vyrovnávat se zvláštnostmi, odlišnostmi v motorickém projevu. Celkově jde o podporu vlastní aktivity dítěte, podněcování k samostatnému jednání, pomoc při rozšiřování akčních a komunikačních dovedností prostřednictvím zážitků ve skupině a posilování důvěry ve vlastní schopnosti. Pomocí pohybových prožitků podporujeme rozvoj identity dětí a přispíváme k budování sebevědomí a utváření pozitivního sebepojetí. Zaměření psychomotorické podpory se týká především oblastí vnímání, fyzického prožívání i sociálního učení, které může zejména u dětí s jakýmikoliv zvláštnostmi (kognitivní nadání, pohybové postižení) působit integračně a podpůrně a pomoci jim získat vlastní přístup k řešení motorických úkolů. To se týká úkolů jemné motoriky včetně grafomotoriky i hrubé motoriky, které jsou součástí běžných denních činností, hry i sportování. Zásadní význam má vztah mezi dítětem a pedagogem.

VP představuje aktuální téma zahrnutím nových moderních přístupů. Je tak určen jak absolventům bez praktických zkušeností, tak praktikujícím učitelům jako nová možnost rozvoje.

Tematické bloky:

  • úvod do psychomotoriky
  • kompetenční oblasti
  • využití psychomotoriky v primární prevenci
  • využití psychomotoriky v prevenci
  • diagnostika psychomotorického vývoje

Lektor: Mgr. Šárka Smitková - speciální pedagog

Práce s hlasem a hlasová hygiena (4 hodin)

V úvodu vzdělávacího programu se účastníci seznámí se základními informacemi o anatomii a fyziologii hlasu a o zásadách hlasové hygieny při práci s dětmi. V další části je program zaměřen na příčiny hlasové únavy a následné hlasové poruchy. Účastníci si prakticky vyzkouší konkrétní hlasové hry a cvičení směřující k reedukaci hlasu, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce. Ujasní si příčiny hlasových problémů a ukáží si cesty jejich nápravy. Závěrečná část programu je věnována prevenci vzniku hlasových potíží těch, jejichž hlas zatím zvládá náročné povolání pedagoga, rozboru individuálních příčin hlasových obítží účastníků a možnostem pomoci a nápravy.

Tematické bloky:

  • Úvod - zásady hlasové hygieny
  • Hlavní část - příčiny hlasové únavy, praktická cvičení k reedukaci hlasu, možnosti nápravy
  • Závěr - prevence vzniku hlasových potíží 

Lektor: Mgr. Jana Wildová - hlasový poradce

2. den

Prevence syndromu vyhoření pro pedagogické pracovníky (8 hodin)

V průběhu vzdělávacího programu účastníci pochopí základní stresové reakce a jejich vzájemnou souvislost. Prostřednictvím imaginace a technik na odvádění pozornosti se naučí pracovat s vlastními negativními myšlenkami, pomocí technik všímavosti a relaxace si uvědomí vlastní pocity a tělesné příznaky stresu. Seznámí se se způsoby zvládání úzkosti prostřednictvím kontrolovaného dýchání a svalové relaxace a pochopí negativní vliv zabezpečovacího a vyhýbavého chování na naši psychiku. Prostřednictvím standardizovaného dotazníku zjistí vlastní míru ohrožení syndromem vyhoření. Seznámí se s návody, jak si odpočinout, zvládat zátěžové situace a úzkost. 

Tematické bloky:

  • Stres a stresory ve školství
  • Relaxační techniky (autogenní trénink, progresivní relaxace, kontrola dechu)
  • Úvod do všímavosti
  • Imaginativní techniky
  • Zvládání úzkosti a paniky
  • Syndrom vyhoření – příčiny, projevy, důsledky
  • Diskuze a závěrečné shrnutí

Lektor: Bc. Štěpán Pastula - specialista na osobnostní rozvoj

 

 

Číslo programu

A400-02-15-251

Kód programu

A400

Garant

Miroslava Dolejšová

773 070 691
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
Kraje
  • Karlovy Vary
Datum konání

30. června a 1. července 2025

Cena

2650,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

16

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Šárka Smitková
  • Bc. Štěpán Pastula

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Karlovy Vary, Západní 15

icon map pin

MAX účastníků

15

icon map pin

Cílová skupina
ředitele škol a školských zařízení MŠ, učitelé MŠ

Přihlásit se