Role asistenta pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku ZŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Prezenční vzdělávací program se zaměřuje na roli asistenta pedagoga při adaptaci žáků 1. ročníku základní školy v kontextu aktuálních změn ve školské legislativě. Program přímo reaguje na novelu školského zákona, která omezuje možnost odkladu školní docházky, a na nové Rámcové vzdělávací programy, jež stanovují povinnost školy aktivně pracovat s adaptačním obdobím. Účastníci se seznámí s vývojovými specifiky dětí mladšího školního věku, naučí se rozeznat jednotlivé fáze adaptace a osvojí si praktické dovednosti potřebné pro cílenou a efektivní podporu žáků s různorodými vzdělávacími potřebami. Důraz je kladen na spolupráci s učitelem, komunikaci s rodiči a vytváření bezpečného školního prostředí.

Obsah vzdělávacího programu

  1. Problematika adaptace žáků v 1. ročníku a proměna pohledu na školní připravenost
    • Přínosy omezení odkladů školní docházky pro heterogenitu tříd
    • Význam adaptace na školu pro žáky, rodiče a pedagogické pracovníky
    • Posun ve vnímání školní připravenosti vzhledem k individuálním potřebám dětí
    • Rozdíly v připravenosti dětí na školu, s ohledem na velké rozdíly ve schopnosti porozumění řeči a oslabenou reciprocitu v komunikaci, na rozdíly v úrovni kognitivních schopností, na různou míru a kvalitu pozornosti a soustředění, na odlišnou motivaci, na emoční výkyvy a celkovou emoční nestabilitu, na různorodé tempo, na různou míru náročného chování, apod.
  2. Mladší školní věk z pohledu vývojové psychologie
    • Vývojové milníky a potřeby žáků v mladším školním věku
    • Specifika vývoje žáků, zejména v oblasti kognitivních, emocionálních a sociálních dovedností
  3. Význam adaptačního období pro učitele, žáka, rodiče/zákonné zástupce a asistenta pedagoga
    • Jak adaptace na školu ovlivňuje všechny zúčastněné (žáka, učitele, asistenta pedagoga, rodiče žáků), kontext školy a kontext rodiny a jejich vzájemný vliv.
    • Fáze adaptačního období (přípravná fáze, realizační fáze, reflektivní fáze).
    • Role asistenta pedagoga v každé fázi adaptačního procesu.
  4. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga ve třídě a efektivní komunikace
    • Nastavení efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v 1. ročníku
    • Jak efektivně komunikovat mezi učitelem, asistentem pedagoga a žáky v 1. ročníku
    • Komunikace s rodiči žáků – jak se vypořádat s různými očekáváními rodičů žáků 1. ročníku
  5. Praktické nástroje pro podporu rozmanitých potřeb žáků při výuce
    • Úpravy výukového prostředí pro podporu otevřeného vyučování, přípravu a realizaci pestrých učebních situací
    • Používání jednoduchého jazyka a vizuální podpory pro žáky
    • Průběžné poskytování zpětné vazby
    • Příprava učebních materiálů a pomůcek pro žáky s různými úrovněmi obtížnosti, respektující rozdílné tempo žáků
    • Sledování pokroku žáků a jeho vyhodnocování
  6. Bezpečné a pozitivní klima ve třídě a podpora pozitivního chování žáků
    • Jak vytvářet a udržovat bezpečné klima ve třídě, kde se žáci cítí přijímáni a podporováni
    • Podpora sociálních dovedností a žádoucího chování
  7. Shrnutí a doporučení
    • Rámec pro poskytování podpory všem žákům 1. ročníku
    • Zdroje pro práci asistenta pedagoga (metodická, intervizní a supervizní podpora pro asistenta pedagoga)
    • Doporučená literatura a zdroje pro další rozvoj profesních kompetencí
Číslo programu

B011-25-01-252-01

Kód programu

B011

Garant

Bc. Ivana Lichtenberková

775 863 805
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
Kraje
  • Praha
Datum konání

9. října 2025, 09:00–16:00

Cena

1590,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Bc. Jana Tomášková

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, odborní pracovníci školních poradenských pracovišť, učitelé 1. stupně ZŠ, vedoucí pracovníci škol a školských zařízení, výchovní poradci

Přihlásit se