Role asistenta pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku ZŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Prezenční vzdělávací program se zaměřuje na roli asistenta pedagoga při adaptaci žáků 1. ročníku základní školy v kontextu aktuálních změn ve školské legislativě. Program přímo reaguje na novelu školského zákona, která omezuje možnost odkladu školní docházky, a na nové Rámcové vzdělávací programy, jež stanovují povinnost školy aktivně pracovat s adaptačním obdobím. Účastníci se seznámí s vývojovými specifiky dětí mladšího školního věku, naučí se rozeznat jednotlivé fáze adaptace a osvojí si praktické dovednosti potřebné pro cílenou a efektivní podporu žáků s různorodými vzdělávacími potřebami. Důraz je kladen na spolupráci s učitelem, komunikaci s rodiči a vytváření bezpečného školního prostředí.

Obsah vzdělávacího programu

  1. Problematika adaptace žáků v 1. ročníku a proměna pohledu na školní připravenost
    • Přínosy omezení odkladů školní docházky pro heterogenitu tříd
    • Význam adaptace na školu pro žáky, rodiče a pedagogické pracovníky
    • Posun ve vnímání školní připravenosti vzhledem k individuálním potřebám dětí
    • Rozdíly v připravenosti dětí na školu, s ohledem na velké rozdíly ve schopnosti porozumění řeči a oslabenou reciprocitu v komunikaci, na rozdíly v úrovni kognitivních schopností, na různou míru a kvalitu pozornosti a soustředění, na odlišnou motivaci, na emoční výkyvy a celkovou emoční nestabilitu, na různorodé tempo, na různou míru náročného chování, apod.
  2. Mladší školní věk z pohledu vývojové psychologie
    • Vývojové milníky a potřeby žáků v mladším školním věku
    • Specifika vývoje žáků, zejména v oblasti kognitivních, emocionálních a sociálních dovedností
  3. Význam adaptačního období pro učitele, žáka, rodiče/zákonné zástupce a asistenta pedagoga
    • Jak adaptace na školu ovlivňuje všechny zúčastněné (žáka, učitele, asistenta pedagoga, rodiče žáků), kontext školy a kontext rodiny a jejich vzájemný vliv.
    • Fáze adaptačního období (přípravná fáze, realizační fáze, reflektivní fáze).
    • Role asistenta pedagoga v každé fázi adaptačního procesu.
  4. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga ve třídě a efektivní komunikace
    • Nastavení efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v 1. ročníku
    • Jak efektivně komunikovat mezi učitelem, asistentem pedagoga a žáky v 1. ročníku
    • Komunikace s rodiči žáků – jak se vypořádat s různými očekáváními rodičů žáků 1. ročníku
  5. Praktické nástroje pro podporu rozmanitých potřeb žáků při výuce
    • Úpravy výukového prostředí pro podporu otevřeného vyučování, přípravu a realizaci pestrých učebních situací
    • Používání jednoduchého jazyka a vizuální podpory pro žáky
    • Průběžné poskytování zpětné vazby
    • Příprava učebních materiálů a pomůcek pro žáky s různými úrovněmi obtížnosti, respektující rozdílné tempo žáků
    • Sledování pokroku žáků a jeho vyhodnocování
  6. Bezpečné a pozitivní klima ve třídě a podpora pozitivního chování žáků
    • Jak vytvářet a udržovat bezpečné klima ve třídě, kde se žáci cítí přijímáni a podporováni
    • Podpora sociálních dovedností a žádoucího chování
  7. Shrnutí a doporučení
    • Rámec pro poskytování podpory všem žákům 1. ročníku
    • Zdroje pro práci asistenta pedagoga (metodická, intervizní a supervizní podpora pro asistenta pedagoga)
    • Doporučená literatura a zdroje pro další rozvoj profesních kompetencí
Číslo programu

B011-25-15-252-02

Kód programu

B011

Garant

Bc. Martina Krumpolcová

775 755 038
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
Kraje
  • Karlovy Vary
Datum konání

10. prosince 2025, 09:00–15:30

Cena

1390,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Petra Kučerová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Karlovy Vary, Západní 15

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, odborní pracovníci školních poradenských pracovišť, učitelé 1. stupně ZŠ, vedoucí pracovníci škol a školských zařízení, výchovní poradci

Přihlásit se