VII. pracovní setkání národních skupin garantů péče o nadání
Typ vzdělávacího programu: Konference
Anotace vzdělávacího programu:
Vážení a milí členové národních skupin garantů NPI pečujících o nadání, vážení aktéři vzdělávání nadaných žáků, jménem realizačního týmu Vás srdečně zveme na sedmé setkání národních skupin garantů NPI pečujících o nadání.
Setkáme se 19. 9. 2025 v prostorách NPI, Senovážné náměstí 25, Praha 1.
VII. setkání
národních skupin garantů NPI
pečujících o nadání
Krajských koordinátorů podpory nadání, krajských koordinátorů z PPP, pedagogů a dalších aktérů podpory nadání.
Téma setkání:
Nadaní žáci v pestré třídě
Jak pracujeme s nadanými dětmi/žáky/studenty v pestré třídě? Jak často a jaké alterace provádíme ve své výuce a designování učebních úloh? Jaké formy a metody výuky podporují učení nadaných dětí/žáků/studentů? Umíme pracovat se sociálním klimatem v pestré třídě? Tyto a spoustu dalších otázek budeme diskutovat na společném setkání.
Na pozadí realizované praxe účastníků setkání budou poté v pěti sekcích diskutovány klíčové momenty práce s nadanými dětmi/žáky/studenty v pestré třídě.
RÁMCOVÝ PROGRAM
I. Jednání v plénu: 9:00–12:00 h
Zahájení a úvodní slovo (45 min):
Přivítání účastníků (Mgr. Ivo Jupa, ředitel NPI)
MŠMT (Mgr. Ivana Blažková, vedoucí Oddělení speciálního vzdělávání, školských poradenských zařízení a primární prevence MŠMT)
Zahájení setkání (Mgr. Tomáš Machalík, Ph.D., ředitel odboru Podpora žáků NPI)
Informace o Podpoře nadání v NPI v roce 2025 (RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D., garantka podpory nadání NPI)
Podpora nadání – PPP poradny (Mgr. Iva Klugová, Ph.D.)
Coffee break 9:45–10:00 h
Příležitosti revidovaného RVP ZV pro personalizaci vzdělávání (Mgr. Jaroslav Fidrmuc – NPI).
- Příspěvek seznámí účastníky konference s příležitostmi, které přinášejí školám aktuální změny RVP ZV v oblasti rozvoje nadání, zájmů a potřeb každého žáka v návaznosti na záměry Strategie rozvoje vzdělávací soustavy do roku 2030+. K nejdůležitějším změnám patří úprava vzdělávacího obsahu základního vzdělávání, změny v rámcovém učebním plánu (mimo jiné stanovení nového vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova), nezbytnost formulace kultury školy ve ŠVP včetně naplnění kultury školy v denní školní praxi a nové požadavky na přístup k hodnocení procesů a výsledků učení žáků. Lektor upozorní i na případná rizika naplnění vizí S 2030+ a nabídne pohled na možný postup školního týmu při zavádění nového RVP ZV do praxe školy.
Systémová podpora nadání v rámci modelu Kvalitní školy? A proč bychom se tím vůbec měli zabývat? (Ing. Dana Pražáková, Ph.D. – ČŠI)
- Současná doba a z ní vyplývající nároky staví školy před téměř neřešitelné dilema. Je potřeba systematicky uchopovat mnoho různých témat. Podporu nadaných, podporu žáků z nepodnětného prostředí, narůstající podíl žáků s duševními obtížemi, rostoucí očekávání ze strany rodičů … Není fér po školách chtít, aby všechna tato, a navíc mnohá další témata řešily „samostatně“ podle vzájemně jen volně souvisejících metodik. Jednou z cest, jak situaci zvládnout, je oblasti kotvit pod nějaký společný svorník. A tím může být model Kvalitní škola, podle kterého školy, resp. práci vedení škol, hodnotí Česká školní inspekce. Tento model nabízí možnost systematického a smysluplného začlenění podpory nadaných do širšího kontextu kvality vzdělávání.
Podpora nadání v příbězích a Kurz pro školního koordinátora podpory nadání (Bc. Ivana Lichtenberková, Mgr. Lukáš Borovička, Ph.D. – NPI).
- Bude představen nový netutorovaný e-learningový kurz nejen pro školní koordinátory podpory nadání, jehož součástí jsou i příběhy nadaných žáků na běžných školách. Účastníci budou informování, jak kurz funguje od přihlášení po možnost získat potvrzení o účasti v závěrečné části.
Jak vybudovat komunitu nadaných středoškoláků směřujících k VaVaI (Ing. Eva Rojíková – RRA Plzeň).
- Prezentace představí proces budování komunity nadaných žáků SŠ se zájmem o výzkum, vývoj a inovace. Cíle, klíčové okamžiky vytváření komunity a jejího rozvíjení, motivační aktivity jako jeden ze způsobů identifikace aktivních žáků se zájmem o VaVaI a rozvoj vzájemné spolupráce mezi samotnými žáky napříč obory. Síťování s odborníky výzkumných a inovačních organizací, síťování žákovských ambasadorů, síťování zapojených žáků s aktivním pedagogem spolupracujícím s GoHigher a vedením škol.
Diagnostika nadání v ŠPZ (Martina Hubeňáková, Elena Lazarevská – NPI).
- Příspěvek se bude věnovat diagnostice nadání v ŠPZ. Diagnostika představuje první a klíčový krok k efektivní podpoře nadaných žáků a studentů. Reflektuje aktuální praxi v ŠPZ, upozorňuje na nutnost citlivého a diferencovaného přístupu, který respektuje individuální potřeby žáků. Diskutovány jsou také limity stávajících metod a význam spolupráce mezi učiteli, poradenskými a školními psychology a dalšími odborníky. Cílem je podpořit funkční diagnostiku jako základ pro plánování adekvátní vzdělávací podpory.
Profesní rozvoj učitele pro práci s heterogenním kolektivem (PhDr. Renata Votavová – NPI).
- Příspěvek představí nástroje NPI, které vedou učitele k jeho profesnímu rozvoji v práci s heterogenním kolektivem. Nástroje se zaměřují na vytváření pozitivního klimatu ve třídě, na podporu výuky srozumitelné pro všechny žáky a na možnosti diferenciace výuky. Představované produkty umožní uživatelům v elektronickém prostředí seznámení se s postupnými kroky vedoucími k pokroku v práci s heterogenitou, opakované sledování pokroku i vlastní sebereflexi.
Zadání pro jednání v sekcích
Oběd: 12:00–13:00 h
II. Jednání v sekcích: 13:00–15:00 h
1. Dvojí výjimečnost a možnost její diagnostiky (Elena Lazarevská).
- Definice pojmu (souběh nadání a handicapu).
- Úskalí při identifikaci.
- Kazuistiky – diskuse.
2. Spolupráce ŠPP a ŠPZ – pomůcky (doporučování a výběr pomůcek pro nadané a mimořádně nadané) (Martina Hubeňáková, Mgr. Iva Klugová, Ph.D.).
- Spolupráce ŠPP a ŠPZ při identifikaci a podpoře nadaných a mimořádně nadaných dětí v MŠ a žáků na ZŠ – sdílení rolí, doporučení, IVP.
- Výběr a doporučování pomůcek podle typu nadání a věku – od Montessori materiálů a logických her v MŠ po digitální nástroje, stavebnice a didaktické sady na ZŠ.
- Příklady dobré praxe a zapojení pomůcek do výuky – praktické ukázky, práce s doporučením z poradenské zprávy, diskuse nad využitím v běžném chodu školy.
3. Smysluplné hodnocení – Formativní přístup k výuce (Tomáš Blumenstein).
- Známkovat, či neznámkovat a proč raději ne?
- Čím známky nahradit, co ve třídě funguje a co děti posouvá a rozvíjí?
- Jak identifikovat nadané, co jim může pomoci a co ublížit?
4. Go Higher a Zvaž vědu (Ing. Eva Rojíková, žáci SŠ komunity GoHigher).
- Ohlédnutí za GoHigher samotnými žáky, prakticky nahlédneme do činnosti GoHigher, zjistíme, proč se do komunity zapojili, co je nejvíce lákalo, a zastavíme se nad tím, jestli jejich očekávání komunita splnila, jaký přínos mělo zapojení do GoHigher pro ně osobně a jestli vidí pokračování jako smyslupné.
- Představení akce Zvaž vědu!, která byla právě iniciována žáky z komunity GoHigher s cílem motivovat mladé lidi k zájmu o vědu.
5. Podpora třídního klimatu při začleňování nadaného žáka v běžné ZŠ (PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.).
- Účastníci se seznámí s praktickými příklady sociometrických šetření zaměřených na začleňování nadaných žáků v běžných třídách ZŠ. Dále bude popsáno, jak lze těmito nástroji sledovat třídní dynamiku.
- Budou představeny konkrétní pedagogické přístupy, které podporují pozitivní klima. Zároveň upozorníme na nevhodné strategie, které mohou vést k sociální izolaci nadaného žáka.
- Účastníci budou pracovat s příklady z praxe na 1. a 2. stupni ZŠ s ohledem na různé typy nadání a jejich projevy. Účastníci budou navrhovat možná řešení vycházející z reálných situací.
6. Matematika v revidovaném RVP ZV pro nadaného žáka (Václav Bendl).
- Představení hlavních změn v revidovaném RVP ZV
- Cíle matematického vzdělávání a podpora pro nadané žáky
- Hledání dalších cest podpory práce učitelů
Coffee break 15:00–15:30 h
III. Diskusní panel: 15:30–17:00 h
Stručné představení hlavních definovaných priorit, témat a výsledků jednání jednotlivých sekcí jejich moderátory.
Diskuse
Závěr jednání
Těšíme se na Vás,
RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D.
Bc. Ivana Lichtenberková
PhDr. Renata Votavová
Číslo programuB033-51-01-252 Kód programuB033 |
|
Garant
Bc. Ivana Lichtenberková
775 863 805
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
19. září 2025, 09:00–17:00
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|