VII. pracovní setkání národních skupin garantů péče o nadání

Typ vzdělávacího programu: Konference

Anotace vzdělávacího programu:

Vážení a milí členové národních skupin garantů NPI pečujících o nadání, vážení aktéři vzdělávání nadaných žáků, jménem realizačního týmu Vás srdečně zveme na sedmé setkání národních skupin garantů NPI pečujících o nadání.

Setkáme se 19. 9. 2025 v prostorách NPI, Senovážné náměstí 25, Praha 1.

VII. setkání
národních skupin garantů NPI
pečujících o nadání

Krajských koordinátorů podpory nadání, krajských koordinátorů z PPP, pedagogů a dalších aktérů podpory nadání.

Téma setkání:

Nadaní žáci v pestré třídě

Jak pracujeme s nadanými dětmi/žáky/studenty v pestré třídě? Jak často a jaké alterace provádíme ve své výuce a designování učebních úloh? Jaké formy a metody výuky podporují učení nadaných dětí/žáků/studentů? Umíme pracovat se sociálním klimatem v pestré třídě? Tyto a spoustu dalších otázek budeme diskutovat na společném setkání.

Na pozadí realizované praxe účastníků setkání budou poté v pěti sekcích diskutovány klíčové momenty práce s nadanými dětmi/žáky/studenty v pestré třídě.

RÁMCOVÝ PROGRAM

I. Jednání v plénu: 9:00–12:00 h

Zahájení a úvodní slovo (45 min):

Přivítání účastníků (Mgr. Ivo Jupa, ředitel NPI)

MŠMT (Mgr. Ivana Blažková, vedoucí Oddělení speciálního vzdělávání, školských poradenských zařízení a primární prevence MŠMT)

Zahájení setkání (Mgr. Tomáš Machalík, Ph.D., ředitel odboru Podpora žáků NPI)

Informace o Podpoře nadání v NPI v roce 2025 (RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D., garantka podpory nadání NPI)

Podpora nadání – PPP poradny (Mgr. Iva Klugová, Ph.D.)

Coffee break 9:45–10:00 h

Příležitosti revidovaného RVP ZV pro personalizaci vzdělávání (Mgr. Jaroslav Fidrmuc – NPI).

  • Příspěvek seznámí účastníky konference s příležitostmi, které přinášejí školám aktuální změny RVP ZV v oblasti rozvoje nadání, zájmů a potřeb každého žáka v návaznosti na záměry Strategie rozvoje vzdělávací soustavy do roku 2030+. K nejdůležitějším změnám patří úprava vzdělávacího obsahu základního vzdělávání, změny v rámcovém učebním plánu (mimo jiné stanovení nového vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova), nezbytnost formulace kultury školy ve ŠVP včetně naplnění kultury školy v denní školní praxi a nové požadavky na přístup k hodnocení procesů a výsledků učení žáků. Lektor upozorní i na případná rizika naplnění vizí S 2030+ a nabídne pohled na možný postup školního týmu při zavádění nového RVP ZV do praxe školy.

Systémová podpora nadání v rámci modelu Kvalitní školy? A proč bychom se tím vůbec měli zabývat? (Ing. Dana Pražáková, Ph.D. – ČŠI)

  • Současná doba a z ní vyplývající nároky staví školy před téměř neřešitelné dilema. Je potřeba systematicky uchopovat mnoho různých témat. Podporu nadaných, podporu žáků z nepodnětného prostředí, narůstající podíl žáků s duševními obtížemi, rostoucí očekávání ze strany rodičů … Není fér po školách chtít, aby všechna tato, a navíc mnohá další témata řešily „samostatně“ podle vzájemně jen volně souvisejících metodik. Jednou z cest, jak situaci zvládnout, je oblasti kotvit pod nějaký společný svorník. A tím může být model Kvalitní škola, podle kterého školy, resp. práci vedení škol, hodnotí Česká školní inspekce. Tento model nabízí možnost systematického a smysluplného začlenění podpory nadaných do širšího kontextu kvality vzdělávání.

Podpora nadání v příbězích a Kurz pro školního koordinátora podpory nadání (Bc. Ivana Lichtenberková, Mgr. Lukáš Borovička, Ph.D. – NPI).

  • Bude představen nový netutorovaný e-learningový kurz nejen pro školní koordinátory podpory nadání, jehož součástí jsou i příběhy nadaných žáků na běžných školách. Účastníci budou informování, jak kurz funguje od přihlášení po možnost získat potvrzení o účasti v závěrečné části.

Jak vybudovat komunitu nadaných středoškoláků směřujících k VaVaI (Ing. Eva Rojíková – RRA Plzeň).

  • Prezentace představí proces budování komunity nadaných žáků SŠ se zájmem o výzkum, vývoj a inovace. Cíle, klíčové okamžiky vytváření komunity a jejího rozvíjení, motivační aktivity jako jeden ze způsobů identifikace aktivních žáků se zájmem o VaVaI a rozvoj vzájemné spolupráce mezi samotnými žáky napříč obory. Síťování s odborníky výzkumných a inovačních organizací, síťování žákovských ambasadorů, síťování zapojených žáků s aktivním pedagogem spolupracujícím s GoHigher a vedením  škol.

Diagnostika nadání v ŠPZ (Martina Hubeňáková, Elena Lazarevská – NPI).

  • Příspěvek se bude věnovat diagnostice nadání v ŠPZ. Diagnostika představuje první a klíčový krok k efektivní podpoře nadaných žáků a studentů. Reflektuje aktuální praxi v ŠPZ, upozorňuje na nutnost citlivého a diferencovaného přístupu, který respektuje individuální potřeby žáků. Diskutovány jsou také limity stávajících metod a význam spolupráce mezi učiteli, poradenskými a školními psychology a dalšími odborníky. Cílem je podpořit funkční diagnostiku jako základ pro plánování adekvátní vzdělávací podpory.

Profesní rozvoj učitele pro práci s heterogenním kolektivem (PhDr. Renata Votavová – NPI).

  • Příspěvek představí nástroje NPI, které vedou učitele k jeho profesnímu rozvoji v práci s heterogenním kolektivem. Nástroje se zaměřují na vytváření pozitivního klimatu ve třídě, na podporu výuky srozumitelné pro všechny žáky a na možnosti diferenciace výuky. Představované produkty umožní uživatelům v elektronickém prostředí seznámení se s postupnými kroky vedoucími k pokroku v práci s heterogenitou, opakované sledování pokroku i vlastní sebereflexi.

 

Zadání pro jednání v sekcích

Oběd: 12:00–13:00 h

II. Jednání v sekcích: 13:00–15:00 h

1. Dvojí výjimečnost a možnost její diagnostiky (Elena Lazarevská).

  • Definice pojmu (souběh nadání a handicapu).
  • Úskalí při identifikaci.
  • Kazuistiky – diskuse. 

2. Spolupráce ŠPP a ŠPZ – pomůcky (doporučování a výběr pomůcek pro nadané a mimořádně nadané) (Martina Hubeňáková, Mgr. Iva Klugová, Ph.D.).

  • Spolupráce ŠPP a ŠPZ při identifikaci a podpoře nadaných a mimořádně nadaných dětí v MŠ a žáků na ZŠ – sdílení rolí, doporučení, IVP.
  • Výběr a doporučování pomůcek podle typu nadání a věku – od Montessori materiálů a logických her v MŠ po digitální nástroje, stavebnice a didaktické sady na ZŠ.
  • Příklady dobré praxe a zapojení pomůcek do výuky – praktické ukázky, práce s doporučením z poradenské zprávy, diskuse nad využitím v běžném chodu školy.

3. Smysluplné hodnocení – Formativní přístup k výuce (Tomáš Blumenstein).

  • Známkovat, či neznámkovat a proč raději ne?
  • Čím známky nahradit, co ve třídě funguje a co děti posouvá a rozvíjí?
  • Jak identifikovat nadané, co jim může pomoci a co ublížit?

4. Go Higher a Zvaž vědu (Ing. Eva Rojíková, žáci SŠ komunity GoHigher).

  • Ohlédnutí za GoHigher samotnými žáky, prakticky nahlédneme do činnosti GoHigher, zjistíme, proč se do komunity zapojili, co je nejvíce lákalo, a zastavíme se nad tím, jestli jejich očekávání komunita splnila, jaký přínos mělo zapojení do GoHigher pro ně osobně  a jestli vidí pokračování jako smyslupné.
  • Představení akce Zvaž vědu!, která byla právě iniciována žáky z komunity GoHigher s  cílem motivovat mladé lidi k zájmu o vědu.

5. Podpora třídního klimatu při začleňování nadaného žáka v běžné ZŠ (PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.).

  • Účastníci se seznámí s praktickými příklady sociometrických šetření zaměřených na začleňování nadaných žáků v běžných třídách ZŠ. Dále bude popsáno, jak lze těmito nástroji sledovat třídní dynamiku.
  • Budou představeny konkrétní pedagogické přístupy, které podporují pozitivní klima. Zároveň upozorníme na nevhodné strategie, které mohou vést k sociální izolaci nadaného žáka.
  • Účastníci budou pracovat s příklady z praxe na 1. a 2. stupni ZŠ s ohledem na různé typy nadání a jejich projevy. Účastníci budou navrhovat možná řešení vycházející z reálných situací.

6. Matematika v revidovaném RVP ZV pro nadaného žáka (Václav Bendl).

  • Představení hlavních změn v revidovaném RVP ZV 
  • Cíle matematického vzdělávání a podpora pro nadané žáky  
  • Hledání dalších cest podpory práce učitelů 

 

Coffee break 15:00–15:30 h

III. Diskusní panel: 15:30–17:00 h

Stručné představení hlavních definovaných priorit, témat a výsledků jednání jednotlivých sekcí jejich moderátory.

Diskuse

Závěr jednání

 

Těšíme se na Vás,

RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D.

Bc. Ivana Lichtenberková
PhDr. Renata Votavová
 

Číslo programu

B033-51-01-252

Kód programu

B033

Garant

Bc. Ivana Lichtenberková

775 863 805
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Praha
Datum konání

19. září 2025, 09:00–17:00

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • RNDr., Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D.
  • PhDr. Renata Votavová
  • Mgr. Jaroslav Fidrmuc
  • Ing. Dana Pražáková, Ph.D.
  • Ing. Tomáš Blumenstein
  • Mgr. Václav Bendl

icon map pin

Místo konání

Senovážné Námesti, Nové Město, Praha 1

icon map pin

MAX účastníků

100

icon map pin

Cílová skupina
odborní pracovníci školních poradenských pracovišť, odborní pracovníci školských poradenských zařízení, pedagogičtí pracovníci PPP, realizátoři MAP, speciální pedagogové, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií

Přihlásit se