Výtvarná tvorba jako prostředek osobnostního a sociálního rozvoje (nejen) nadaného dítěte.
Vstupní úroveň účastníků: mírně pokročilí, začátečníci
Anotace vzdělávacího programu:
V rámci semináře si představíme možnosti výtvarné tvorby, která má jedinečný potenciál otevírat cestu k hlubšímu poznání sebe sama, rozvíjet kreativitu, empatii i schopnost spolupráce. Seminář se zaměřuje na to, jak lze výtvarnou činnost cíleně využívat jako nástroj pro osobnostní a sociální rozvoj dětí – především těch nadaných, ale i ostatních, kteří hledají svůj způsob vyjádření a uplatnění.
Účastníci se seznámí s praktickými tipy a inspirativními příklady ze školní i mimoškolní praxe. Dozví se, jak podpořit výtvarné sebevědomí dítěte, jak pracovat s emocemi prostřednictvím výtvarných aktivit a jak vytvářet bezpečné a tvořivé prostředí pro růst každého jednotlivce.
Během semináře si představíme aktivity, díky kterým můžeme s dětmi pracovat na rozvoji tvořivosti a fantazie, spontaneity a schopnosti experimentování; rozvoji komunikačních dovedností; podpoře sociálního učení a schopnosti spolupráce atd.
Obsah semináře:
- Úvod do tématu - Proč právě výtvarná tvorba jako nástroj rozvoje. Krátké seznámení s pojmy: osobnostní a sociální rozvoj dítěte.
- Specifika nadaného dítěte z pohledu pedagogiky a psychologie - Typologie nadání a jeho projevy ve výtvarném projevu. Emoční potřeby nejen nadaných dětí. Výzvy ve vzdělávání a integraci nadaných dětí ve skupině při kolektivní tvorbě.
- Výtvarné aktivity jako prostředek sebepoznání a sebevyjádření - Téma výtvarného sebevědomí: Jak pomáhat dětem „věřit v to, co tvoří“. Výtvarné techniky vhodné pro rozvoj osobnosti dítěte. Jak bezpečně otevírat emoční témata prostřednictvím výtvarné tvorby.
- Sociální rozvoj skrze společnou tvorbu - Spolupráce, empatie a komunikace při skupinových výtvarných projektech. Výtvarné aktivity jako prevence šikany a vyčlenění.
- Prostředí a role dospělého - Jak vytvořit bezpečný a inspirativní prostor pro tvorbu. Role pedagoga nebo lektora – podpora, nikoli tlak. Reflexe výtvarné činnosti – jak s dětmi mluvit o tom, co vytvořily.
- Praktické ukázky a inspirace, literatura - Příklady konkrétních výtvarných projektů z praxe. Materiály a techniky vhodné pro rozvoj tvořivosti a vztahů ve skupině
- Diskuze a prostor pro dotazy účastníků
Číslo programuA716-51-13-252 Kód programuA716 |
|
Garant
Mgr. Petra Martíšková
778 794 169
778 794 169
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
24. září 2025, 11:00–17:30
Cena
1400,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|