Výtvarná tvorba jako prostředek osobnostního a sociálního rozvoje (nejen) nadaného dítěte.

Vstupní úroveň účastníků: mírně pokročilí, začátečníci

Anotace vzdělávacího programu:

V rámci semináře si představíme možnosti výtvarné tvorby, která má jedinečný potenciál otevírat cestu k hlubšímu poznání sebe sama, rozvíjet kreativitu, empatii i schopnost spolupráce. Seminář se zaměřuje na to, jak lze výtvarnou činnost cíleně využívat jako nástroj pro osobnostní a sociální rozvoj dětí – především těch nadaných, ale i ostatních, kteří hledají svůj způsob vyjádření a uplatnění.

Účastníci se seznámí s praktickými tipy a inspirativními příklady ze školní i mimoškolní praxe. Dozví se, jak podpořit výtvarné sebevědomí dítěte, jak pracovat s emocemi prostřednictvím výtvarných aktivit a jak vytvářet bezpečné a tvořivé prostředí pro růst každého jednotlivce.

Během semináře si představíme aktivity, díky kterým můžeme s dětmi pracovat na rozvoji tvořivosti a fantazie, spontaneity a schopnosti experimentování; rozvoji komunikačních dovedností; podpoře sociálního učení a schopnosti spolupráce atd.

Obsah semináře:

  1. Úvod do tématu - Proč právě výtvarná tvorba jako nástroj rozvoje. Krátké seznámení s pojmy: osobnostní a sociální rozvoj dítěte.
  2. Specifika nadaného dítěte z pohledu pedagogiky a psychologie - Typologie nadání a jeho projevy ve výtvarném projevu. Emoční potřeby nejen nadaných dětí. Výzvy ve vzdělávání a integraci nadaných dětí ve skupině při kolektivní tvorbě.
  3. Výtvarné aktivity jako prostředek sebepoznání a sebevyjádření - Téma výtvarného sebevědomí: Jak pomáhat dětem „věřit v to, co tvoří“. Výtvarné techniky vhodné pro rozvoj osobnosti dítěte. Jak bezpečně otevírat emoční témata prostřednictvím výtvarné tvorby.
  4. Sociální rozvoj skrze společnou tvorbu - Spolupráce, empatie a komunikace při skupinových výtvarných projektech. Výtvarné aktivity jako prevence šikany a vyčlenění.
  5. Prostředí a role dospělého - Jak vytvořit bezpečný a inspirativní prostor pro tvorbu. Role pedagoga nebo lektora – podpora, nikoli tlak. Reflexe výtvarné činnosti – jak s dětmi mluvit o tom, co vytvořily.
  6. Praktické ukázky a inspirace, literatura - Příklady konkrétních výtvarných projektů z praxe. Materiály a techniky vhodné pro rozvoj tvořivosti a vztahů ve skupině
  7. Diskuze a prostor pro dotazy účastníků

 

 

Číslo programu

A716-51-13-252

Kód programu

A716

Garant

Mgr. Petra Martíšková
778 794 169
778 794 169
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
Kraje
  • České Budějovice
Datum konání

24. září 2025, 11:00–17:30

Cena

1400,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Šárka Kozáková Pechandová

icon map pin

Místo konání

Základní škola F. L. Čelakovského, Strakonice, Jezerní 1280 - Základní škola, Jezerní, Strakonice 1

icon map pin

MAX účastníků

15

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé MŠ

Přihlásit se