Efektivní komunikace

aneb Umění naslouchat a být slyšen

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Efektivní komunikace není jen o slovech, ale o schopnosti jasně vyjádřit své potřeby, skutečně slyšet druhé a zůstat přítomen i v emočně vypjatých chvílích. Tento prakticky zaměřený kurz nabízí pedagogům/pedagožkám, školním psychologům/psycholožkám a vedení škol nástroje pro respektující a účelnou komunikaci s kolegy, žáky i rodiči. Účastníci a účastnice se naučí techniky nenásilné a respektující komunikace, aktivního naslouchání, zvládání emocí, a osvojí si protokol SPIKES upravený pro školní prostředí pro sdělování citlivých či nepříjemných zpráv. Kurz kombinuje teoretické základy s nácvikem, sebereflexí a interakcí v bezpečné atmosféře. Účastníci si odnesou nástroje pro lepší porozumění, jasnější vyjadřování i zvládání náročných rozhovorů ať už ve škole, v týmu nebo doma.

 

Obsah kurzu:

Blok 1: Úvod a nastavení rámce

  • Úvodní icebreaker aktivita
  • Společné vytvoření dohody skupiny
  • Zapsání očekávání/individuálního cíle v rámci kurzu

Blok 2: Základy nenásilné komunikace (NVC)

  • Teoretické vysvětlení čtyřech kroků NVC
  • Praktický nácvik NVC na příkladech z praxe

Blok 3: Aktivní naslouchání a zrcadlení

  • Teoretické vysvětlení principů aktivního naslouchání a zrcadlení
  • Praktický nácvik ve dvojicích
  • Reflexe zkušenosti s ostatními

Blok 4: Zvládání vlastního stresu a emocí

  • Cíle: umět pracovat s vlastními emocemi a nervovým systémem
  • Praktický nácvik dechových a mindfulness technik zvládání akutních emocí a akutní stresové reakce
  • Zamyšlení se, jak toto lze aplikovat v konkrétních situacích ve školním prostředí

Blok 5: Komunikace s lidmi v emocích

  • Teoretické představení modelu STOP (Stop – Také a breath – Observe – Proceed)
  • Praktická nácvik použití techniky v simulovaných situacích
  • Reflexe toho, co fungovalo a co ne

Blok 6: Použití protokolu BREAKS ve školním prostředí

  • Teoretické představení protokolu BREAKS pro vedení citlivých rozhovorů a sdělování náročných zpráv
  • Nácvik použití protokolu v modelových situacích

Blok 7: Integrace a osobní akční plán

  • Sebereflexe toho, co jsem se o sobě v komunikaci naučil/la
  • Individuální práce na sepsání osobního akčního plánu
  • Závěrečné sdílení

Účastníci vzdělávacího programu si osvojí základní znalosti o aspektech lidské komunikace a komunikativních technikách. Předpokládaný vzdělávací obsah je vodítkem k sebereflexi, východiskem pro porozumění základním principům a pravidlům efektivní komunikace a návodem, který účastníkům vzdělávání umožní poznat potřeby klienta v resortu školství.

Po absolvování kurzu účastník/účastnice:

  • Ví, jak vést rozhovor tak, aby byl/a slyšen/a i chápán/a.
  • Dokáže aplikovat čtyři kroky nenásilné komunikace v praxi pedagoga/pedagožky.
  • Zvládá aktivní naslouchání, zrcadlení a kladení otevřených otázek.
  • Používá techniky zvládání vlastních emocí a stresu.
  • Dokáže reagovat na emoce druhých s empatií a klidem.
  • Ovládá protokol SPIKES přizpůsobený pro školní prostředí.
  • Má osobní plán rozvoje své komunikace.

 

 

Číslo programu

A094-03-14-252

Kód programu

A094

Garant

Mgr. Sylvie Vágnerová

608 083 411
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
  • Střední a vyšší odborné vzdělávání
  • SŠ/VOŠ
Kraje
  • Plzeň
Datum konání

20. listopadu 2025, 8:15–14:15

Cena

1560,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • PhDr. Jan Blinka

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Plzeň, Čermákova 18

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, ředitele škol a školských zařízení G, školní týmy (pedagogické sbory škol), učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé SŠ, statní pracovníc

Přihlásit se