Efektivní komunikace
aneb Umění naslouchat a být slyšen
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Efektivní komunikace není jen o slovech, ale o schopnosti jasně vyjádřit své potřeby, skutečně slyšet druhé a zůstat přítomen i v emočně vypjatých chvílích. Tento prakticky zaměřený kurz nabízí pedagogům/pedagožkám, školním psychologům/psycholožkám a vedení škol nástroje pro respektující a účelnou komunikaci s kolegy, žáky i rodiči. Účastníci a účastnice se naučí techniky nenásilné a respektující komunikace, aktivního naslouchání, zvládání emocí, a osvojí si protokol SPIKES upravený pro školní prostředí pro sdělování citlivých či nepříjemných zpráv. Kurz kombinuje teoretické základy s nácvikem, sebereflexí a interakcí v bezpečné atmosféře. Účastníci si odnesou nástroje pro lepší porozumění, jasnější vyjadřování i zvládání náročných rozhovorů ať už ve škole, v týmu nebo doma.
Obsah kurzu:
Blok 1: Úvod a nastavení rámce
- Úvodní icebreaker aktivita
- Společné vytvoření dohody skupiny
- Zapsání očekávání/individuálního cíle v rámci kurzu
Blok 2: Základy nenásilné komunikace (NVC)
- Teoretické vysvětlení čtyřech kroků NVC
- Praktický nácvik NVC na příkladech z praxe
Blok 3: Aktivní naslouchání a zrcadlení
- Teoretické vysvětlení principů aktivního naslouchání a zrcadlení
- Praktický nácvik ve dvojicích
- Reflexe zkušenosti s ostatními
Blok 4: Zvládání vlastního stresu a emocí
- Cíle: umět pracovat s vlastními emocemi a nervovým systémem
- Praktický nácvik dechových a mindfulness technik zvládání akutních emocí a akutní stresové reakce
- Zamyšlení se, jak toto lze aplikovat v konkrétních situacích ve školním prostředí
Blok 5: Komunikace s lidmi v emocích
- Teoretické představení modelu STOP (Stop – Také a breath – Observe – Proceed)
- Praktická nácvik použití techniky v simulovaných situacích
- Reflexe toho, co fungovalo a co ne
Blok 6: Použití protokolu BREAKS ve školním prostředí
- Teoretické představení protokolu BREAKS pro vedení citlivých rozhovorů a sdělování náročných zpráv
- Nácvik použití protokolu v modelových situacích
Blok 7: Integrace a osobní akční plán
- Sebereflexe toho, co jsem se o sobě v komunikaci naučil/la
- Individuální práce na sepsání osobního akčního plánu
- Závěrečné sdílení
Účastníci vzdělávacího programu si osvojí základní znalosti o aspektech lidské komunikace a komunikativních technikách. Předpokládaný vzdělávací obsah je vodítkem k sebereflexi, východiskem pro porozumění základním principům a pravidlům efektivní komunikace a návodem, který účastníkům vzdělávání umožní poznat potřeby klienta v resortu školství.
Po absolvování kurzu účastník/účastnice:
- Ví, jak vést rozhovor tak, aby byl/a slyšen/a i chápán/a.
- Dokáže aplikovat čtyři kroky nenásilné komunikace v praxi pedagoga/pedagožky.
- Zvládá aktivní naslouchání, zrcadlení a kladení otevřených otázek.
- Používá techniky zvládání vlastních emocí a stresu.
- Dokáže reagovat na emoce druhých s empatií a klidem.
- Ovládá protokol SPIKES přizpůsobený pro školní prostředí.
- Má osobní plán rozvoje své komunikace.
Číslo programuA094-03-14-252 Kód programuA094 |
|
Garant
Mgr. Sylvie Vágnerová
608 083 411
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
20. listopadu 2025, 8:15–14:15
Cena
1560,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|