Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Formativní přístup není možné zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení ve škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup. 

Cílem formativního přístupu je zlepšit učení žáků tím, že mu přináší užitečnou informaci o jeho aktuálním stavu vědomostí a dovedností v procesu učení. Zároveň učí žáky přebírat zodpovědnost za své učení i za sledování a hodnocení vlastního pokroku.  Oslabuje se role učitele jako autority, ale také jako toho, na koho lze svalit vinu v případě neúspěchu. Učitel si více ujasňuje, co chce žáky naučit, plánuje cíle výuky, promýšlí, jaké důkazy o učení bude sledovat, poskytuje žákům konstruktivní zpětnou vazbu. Měl by si pokládat následující otázky:  

Kam se svými žáky směřuji? Kde se moji žáci právě nachází? Jak se dostaneme k cíli? 

Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace žáka neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek.  Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodnocení jako součást formativního přístupu a Portfolio jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ.

Ve vzdělávacím programu Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ se seznámíme s principy formativního přístupu, jeho výhodami pro vzdělávání na 1.stupni, se základními pilíři aktivizace, s technikami a strategiemi aktivizace a některé si prakticky vyzkoušíme (například kooperativní učení, dramatizaci, možnosti využití digitálních technologií, didaktické hry, projektovou a tématickou výuku, metody RWCT, badatelskou výuku, model RUR). Ukážeme si, jak zvolit vhodnou vzdělávací strategii s ohledem na vzdělávací cíle. Budeme pracovat s konkrétními očekávanými výsledky učení z RVP ZV 2025. Na konkrétních příkladech si ukážeme, jak proměnit frontální činnosti v aktivizující a jak využít vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí dle RVP ZV 2025 (https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani).

Cílem vzdělávacího programu je ukázat si a prakticky vyzkoušet, jak můžeme zkvalitnit vzdělávací proces, umožnit rozvoj potenciálu každého žáka, jeho sebepojetí, podpořit učení žáků, jejich celostní rozvoj a předpoklady pro jejich další celoživotní učení.  

Poznámka: Seminář je vhodný pro sborovny 1. stupně ZŠ.

Číslo programu

B042-03-01-252

Kód programu

B042

Garant

Mgr. Petra Mládková, DiS.

771 263 201
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
Kraje
  • Praha
  • Střední Čechy
Datum konání

30. září 2025, 9:00–16:00

Cena

1400,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Lenka Peštálová
  • PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
ředitele škol a školských zařízení ZV, školní týmy (pedagogické sbory škol), učitelé 1. stupně ZŠ

Poznámka

Seminář je vhodný pro sborovny 1. stupně ZŠ.

Přihlásit se