Úskalí hodnocení písemného projevu žáků nejen u MZ
Hashtagy: #SeminareZlin #CizíjazykyZlin #SeminareZSZlin #SeminareSSZlin
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Program je zaměřen na problematiku hodnocení písemného projevu žáků, a to nejen v kontextu maturitní zkoušky. Účastníci získají přehled o různých typech hodnoticích kritérií (rubrics), o tom, co všechno je možné a vhodné v písemném projevu sledovat a jak si prakticky sestavit vlastní hodnoticí tabulky. Bude provedeno srovnání kritérií používaných mezinárodními institucemi (Oxford University Press, Cambridge Assessment – B1 for Schools) a českým prostředím (CERMAT u centrálně hodnocených maturitních písemných prací). Účastníci si vyzkoušejí aplikaci různých kritérií na ukázkové písemné práce a uvidí, že dobře nastavená kritéria vedou ke srovnatelnému určení jazykové úrovně. Dále bude věnována pozornost problematice práce s očekáváními, jednotnému náhledu na hodnocení chyb, rozlišování globálních a lokálních chyb, stejně jako otázce zohlednění doporučení školských poradenských zařízení u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Školení kombinuje teoretický výklad s praktickými ukázkami a společným hodnocením prací.
Časový harmonogram:
- 1. část:
- Úvod do problematiky hodnocení písemného projevu
- Jak a proč si sestavit hodnoticí kritéria (rubrics)
- Co vše je vhodné v písemném projevu hodnotit (obsah, koherence, lexikum, gramatické prostředky, formát)
- Ukázky písemných projevů od úrovně A2 po B2 – vědomá práce s kohezí, lexikem a gramatikou
- Diskuze o „očekáváních“: co chceme, aby žák předvedl a v jaké míře
- 2. část:
- Srovnání hodnoticích kritérií:
- Oxford University Press (ELT)
- Cambridge Assessment (B1 for Schools)
- CERMAT – maturitní písemné práce
- Praktické ukázky – aplikace jednotlivých sad kritérií na tutéž písemnou práci
- Diskuze: shodné či rozdílné výsledky – určení jazykové úrovně
- Srovnání hodnoticích kritérií:
- 3. část:
- Jednotný přístup k hodnocení chyb:
- globální × lokální chyby
- chyby penalizované okamžitě × až po určitém počtu výskytů
- pomocné dokumenty k zajištění objektivity více hodnotitelů
- Zohledňování doporučení školských poradenských zařízení:
- jak upravit kritéria pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
- jak zajistit spravedlnost a zároveň respektovat očekávaný standard
- Shrnutí a závěrečná diskuze
- Jednotný přístup k hodnocení chyb:
Číslo programuK30-04-23-252 Kód programuK30 |
Garant
Mgr. Blanka Holešová
775 571 634
|
Kraje
|
Datum konání
8. října 2025, 13:00–16:15
Cena
800,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|