Hodnocení jako součást formativního přístupu v MŠ
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Formativní přístup nelze zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení v mateřské škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup.
Cílem formativního přístupu je zlepšit vzdělávání dětí tím, že mu přináší užitečnou informaci o jeho aktuálním stavu vědomostí a dovedností v procesu učení. Zároveň učí děti přebírat zodpovědnost za své učení i za sledování a hodnocení vlastního pokroku. Učitel si více ujasňuje, co chce děti naučit, cíleně plánuje očekávané výsledky učení, promýšlí, jaké důkazy o učení bude sledovat, poskytuje dětem konstruktivní zpětnou vazbu. Měl by si pokládat následující otázky:
Kam se svými dětmi směřuji? Kde se moje děti právě nachází? Jak se dostaneme k cíli?
Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace dítěte neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek. Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodocení jnako součást formativního přístupu a Diagnostické portfolio jako součást formativního přístupu v MŠ.
Ve vzdělávacím programu Hodocení jnako součást formativního přístupu se seznámíme s principy formativního přístupu, jeho výhodami pro vzdělávání v MŠ a se základními pilíři aktivizace (vytvářet prostředí pro aktivní zapojování dětí, podpořit děti ve sledování a hodnocení vlastního pokroku, podpořit děti v převzetí odpovědnosti za svůj rozvoj a učení). Budeme hovořit o typech hodnocení, podrobněji se seznámíme s klíčovými prvky formativního hodnocení: cíle učení, důkazy o učení, efektivní komunikace, poskytování zpětné vazby, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, pozitivní a bezpečné prostředí, komunikace s dítětem a zákonným zástupcem. Součástí vzdělávacího programu bude sdílení inspirativní praxe, diskuze, praktické ukázky a doporučení pro ty, kteří s formativním přistupem začínají.
Cílem vzdělávacího programu je prakticky ukázat učitelům, jak mohou změnit přístup k hodnocení s cílem podpořit děti v jejich dalším učení. Ukázat, jak mohou díky formativnímu přístupu přispět ke zkvalitnění vzdělávacího procesu, poskytnout prostor pro rozvoj potenciálu každého dítěte, jeho sebepojetí, podporovat celostní rozvoj dětí a předpoklady pro jejich další celoživotní učení.
Poznámka: Seminář je vhodný pro sborovny mateřských škol.
Číslo programuB065-02-01-252 Kód programuB065 |
|
Garant
Mgr. Petra Mládková, DiS.
771 263 201
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
9. října 2025, 9:00–16:00
Cena
1400,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|