Hodnocení jako součást formativního přístupu v MŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Formativní přístup nelze zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení v mateřské škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup. 

Cílem formativního přístupu je zlepšit vzdělávání dětí tím, že mu přináší užitečnou informaci o jeho aktuálním stavu vědomostí a dovedností v procesu učení. Zároveň učí děti přebírat zodpovědnost za své učení i za sledování a hodnocení vlastního pokroku. Učitel si více ujasňuje, co chce děti naučit, cíleně plánuje očekávané výsledky učení, promýšlí, jaké důkazy o učení bude sledovat, poskytuje dětem konstruktivní zpětnou vazbu. Měl by si pokládat následující otázky:  

Kam se svými dětmi směřuji? Kde se moje děti právě nachází? Jak se dostaneme k cíli? 

Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace dítěte neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek. Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodocení jnako součást formativního přístupu a Diagnostické portfolio jako součást formativního přístupu v MŠ.

Ve vzdělávacím programu Hodocení jnako součást formativního přístupu se seznámíme s principy formativního přístupu, jeho výhodami pro vzdělávání v MŠ a se základními pilíři aktivizace (vytvářet prostředí pro aktivní zapojování dětí, podpořit děti ve sledování a hodnocení vlastního pokroku, podpořit děti v převzetí odpovědnosti za svůj rozvoj a učení). Budeme hovořit o typech hodnocení, podrobněji se seznámíme s klíčovými prvky formativního hodnocení: cíle učení, důkazy o učení, efektivní komunikace, poskytování zpětné vazby, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, pozitivní a bezpečné prostředí, komunikace s dítětem a zákonným zástupcem. Součástí vzdělávacího programu bude sdílení inspirativní praxe, diskuze, praktické ukázky a doporučení pro ty, kteří s formativním přistupem začínají.

Cílem vzdělávacího programu je prakticky ukázat učitelům, jak mohou změnit přístup k hodnocení s cílem podpořit děti v jejich dalším učení. Ukázat, jak mohou díky formativnímu přístupu přispět ke zkvalitnění vzdělávacího procesu, poskytnout prostor pro rozvoj potenciálu každého dítěte, jeho sebepojetí, podporovat celostní rozvoj dětí a předpoklady pro jejich další celoživotní učení.  

Poznámka: Seminář je vhodný pro sborovny mateřských škol.

Číslo programu

B065-02-01-252

Kód programu

B065

Garant

Mgr. Petra Mládková, DiS.

771 263 201
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
Kraje
  • Praha
  • Střední Čechy
Datum konání

9. října 2025, 9:00–16:00

Cena

1400,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Nikola Krejčová
  • PhDr. Irena Borkovcová, MBA

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha, Senovážné nám. 25, budova C

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
ředitele škol a školských zařízení MŠ, školní týmy (pedagogické sbory škol), učitelé MŠ

Poznámka

Seminář je vhodný pro sborovny mateřských škol.

Přihlásit se