Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu v MŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Formativní přístup není možné zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení ve škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup. 

Cílem formativního přístupu je podpořit rozvoj dětí tím, že na základě dobré znalosti jednotlivých dětí připravujeme vzdělávací nabídku, která odpovídá jejich potřebám a zájmům. V procesu vzdělávání zastává učitel roli průvodce, který děti aktivizuje a ustupuje do pozadí. Sleduje činnosti dětí, poskytuje jim popisnou zpětnou vazbu a promýšlí, jaké důkazy o rozvoji dětí bude sbírat a zakládat.

Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace dítěte neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek. Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodnocení jako součást formativního přístupu a Diagnostické portfolio jako součást formativního přístupu v MŠ.

Ve vzdělávacím progarmu Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu v MŠ se seznámíme s principy formativního přístupu, jeho výhodami pro vzdělávání v MŠ a se základními pilíři aktivizace (konstruktivistické přístupy, vhodné vzdělávací strategie, podnětné prostředí). Budeme analyzovat rozdíly mezi transmisivními a konstruktivistickými přístupy. Na konkrétních příkladech se seznámíme s modelem E-U-R (evokace, uvědomění, reflexe), jako základním vzorcem pro vzdělávaní dětí s využitím formativního přístupu. Budeme se věnovat vzdělávacím strategiím, které jsou v souladu s požadavky RVP PV a konstruktivistickými přístupy. Vyzkoušíme se doplnění vzdělávacích strategií v rámci do OVU jednotlivých klíčových kompetencí z RVP PV (2025). Na praktických ukázkách si ukážeme a vyzkoušíme, jak proměnit frontální činnosti v aktivizující.

Cílem vzdělávacího programu je ukázat si a prakticky vyzkoušet, jak můžeme zkvalitnit vzdělávací proces, umožnit rozvoj potenciálu každého dítěte, jeho sebepojetí, podpořit jejich celostní rozvoj a předpoklady pro jejich další celoživotní učení.  

Poznámka: Seminář je vhodný pro sborovny mateřských škol.

Číslo programu

B063-02-01-252

Kód programu

B063

Garant

Mgr. Petra Mládková, DiS.

771 263 201
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
Kraje
  • Praha
  • Střední Čechy
Datum konání

16. října 2025, 9:00–16:00

Cena

1400,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D
  • RNDr. Hana Lišková

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

16

icon map pin

Cílová skupina
ředitele škol a školských zařízení MŠ, školní týmy (pedagogické sbory škol), učitelé MŠ

Poznámka

Seminář je vhodný pro sborovny mateřských škol.

Přihlásit se