Adaptační období v 1. ročníku ZŠ
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací program je určen pedagogickým pracovníkům, kteří mají zásadní vliv na adaptaci dítěte na školní prostředí, tedy učitelům 1. stupně základních škol, asistentům pedagoga a vychovatelům ŠD, a také vedením základních škol, která průběh adaptačního období ve školách organizačně nastavují.
Podíváme se na období mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie, zaměříme se na význam adaptačního období a na jeho fáze. Součástí vzdělávacího programu budou také informace o možnostech podpory zákonných zástupců v období zahájení školní docházky jejich dítěte a téma adaptační aktivity organizované základní školou pro žáky zapsané do 1. ročníku před zahájením povinné školní docházky.
V průběhu vzdělávacího programu bude prostor pro sdílení inspirativní praxe, pro dotazy účastníků.
Obsah vzdělávacího programu
1. Úvod – představení účastníků, s jakým očekáváním přišli
Volné psaní na téma adaptační období.
Proč je důležité organizovat na školách adaptační období pro žáky 1. ročníku, problematika odkladů povinné školní docházky, nutnost zefektivnění spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce školy a zákonných zástupců dětí.
Změna v přístupu: Ne dítě připravené na školu, ale škola připravená na všechny děti.
Předškolák se 1. září nestává školákem. Všechny děti nejsou ve stejný okamžik na stejné čáře.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
2. Dítě vstupující do základní školy
Na co na začátku v 1. ročníku základní škole navazujeme, co bychom měli a co neměli očekávat a požadovat.
Seznámení s RVP PV, klíčové kompetence, očekávané výstupy, vzdělávací strategie uplatňované v předškolním vzdělávání.
Dítě v 1. ročníku pohledem vývojové psychologie.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
3. Význam adaptačního období pro žáka, učitele a pro zákonného zástupce dítěte
Seznámení a práce s dokumenty:
Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do základní školy, Jak můžete podpořit své dítě v prvních týdnech školní docházky (web NPI ČR, oddělení Předškolního a prvostupňového vzdělávání).
Jak co nejlépe připravit dítě na nástup do první třídy, jak mu pomoci a jak s ním pracovat v období adaptace – příloha příručky Adaptační období
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
4. Fáze adaptačního období
Přípravná, realizační a závěrečná fáze.
Vhodné vzdělávací strategie.
Seznamovací, socializační, komunikační, adaptační (stmelovací) aktivity, rituály, utváření třídního kolektivu, pozitivní klima, společná tvorba pravidel.
Spolupráce učitelů 1. ročníků ZŠ, spolupráce učitele a asistenta pedagoga, spolupráce s vychovatelem školní družiny.
Komunikace a spolupráce se zákonnými zástupci.
Evaluace průběhu adaptačního období.
Sdílení inspirativní praxe, konkrétní ukázky.
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny
5. Adaptační aktivity organizované základní školou pro žáky zapsané do 1. ročníku před zahájením povinné školní docházky
Práce ve skupinách – příklady organizace a realizace adaptačních aktivit.
Seznámení se s výsledky práce všech skupin, diskuze řízená lektorem, výhody – nevýhody, doplňující informace. Sdílení inspirativní praxe.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
6. Reflexe
Naplnilo vzdělávání očekávání účastníků?
Co ještě potřebují nebo se chtějí dozvědět k tématu adaptační období v 1. ročníku ZŠ.
Diskuze, informace o možnostech dalšího vzdělávání v NPI ČR souvisejících s tématem (např. pedagogické diagnostikování, komunikace s rodiči), další doporučené materiály.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Poznámka: Seminář je vhodný i pro sborovny ZŠ (1. stupeň ZŠ).
Číslo programuA588-03-02-252 Kód programuA588 |
|
Garant
Mgr. Jana Šímová
775 029 950
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
10. listopadu 2025, 9:00–15:30
Cena
1220,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|