Vzdělávání žáků s rizikovým chováním a s agresivními projevy v chování - ZŠ část I

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Žáci s rizikovým chováním mají v inkluzivním vzdělávání specifické postavení, plynoucí jak ze samotné etiologie rizikového chování, tak ze skutečnosti, že segregační prostředí je dosud součástí intervenčních strategií.  Cílem vzdělávacího programu je poskytnout účastníkům orientaci v možnostech prevence podpory a provázení žáků s rizikovým chováním v základní škole. V kurzu budou účastníci seznámeni se současnou terminologií jejím vývojem a souvislostmi. Terminologie reflektující současný vývoj a změnu v přístupech k žákům snižuje riziko stigmatizace, pracuje s pozitivním postojem ke změně v chování a zdůrazňuje vývoj rizikového chování v bio-psycho-sociální triádě. Znalost etiologie rizikového chování a její zasazení do celoživotní perspektivy jedince se odráží ve volbě intervenčních strategií. V kurzu bude představený současný vícefaktorový přístup k etiologii rizikového chování, rizikové a protektivní faktory vzniku RCH a mechanismy jejich působení. V kurzu budou představeny screeningové a diagnostické postupy při identifikaci rizikového chování v základní škole. Zvláštní pozornost bude věnována specifikům diagnostiky šikany, jako skupinového fenoménu. V teoretické části kurzu bude dále představeno teoretické ukotvení intervenčních metod. Pozornost bude věnována především postupům krátké intervence, motivačních rozhovorů a rozhovorů s účastníky šikany. Na základě poznatků získaných v teoretické části kurz zpracují účastníci kazuistiku rizikového chování konkrétního žáka (žáků) včetně návrhu postupů intervence. Praktická část kurzu bude věnována nácviku krátké intervence, motivačních rozhovorů se žákem a rozhovorů s účastníky školní šikany. Závěrečná část bude věnována práci s kazuistikami (práce ve skupinkách a společná práce v plénu). Účastníci představí své zpracované kazuistiky a získají zpětnou vazbu ostatních účastníků kurzu a lektora.

Teoretická část - 8 hodin

  • Seznámení a motivace účastníků.
  • Vymezení současné terminologie: Rizikové chování, poruchy chování, sociálně patologické jevy, agresivita a agrese.
  • Etiologie rizikového chování, vývoj poruch chování v biodromální perspektivě, etiologie agresivního jednání.
  • Screening a diagnostika chování, specifika diagnostiky šikany jako skupinového jevu.
  • Intervence – teoretické ukotvení krátké intervence, motivačního rozhovoru a rozhovoru s aktéry šikany.
  • Diskuse, zadání úkolů pro praktickou část (workshop).

Praktická část - 8 hodin

  • Úvod, motivace k aktivní účast.
  • Krátká intervence a motivační rozhovor.
  • Rozhovory s účastníky šikany.
  • Práce s kazuistikami.
  • Závěrečné shrnutí, zpětná vazba.
Číslo programu

L26-03-20-251

Kód programu

L26

Garant

Mgr. Barbora Janulíková

770 321 659
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Kraje
  • Ostrava
Datum konání

22. října 2025, 08:30–15:00

Cena

1500,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Martina Voborná, DiS

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Ostrava, Blahoslavova 1576/2

icon map pin

MAX účastníků

8

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ

Přihlásit se