Vzdělávání žáků s rizikovým chováním a s agresivními projevy v chování - ZŠ část I
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Žáci s rizikovým chováním mají v inkluzivním vzdělávání specifické postavení, plynoucí jak ze samotné etiologie rizikového chování, tak ze skutečnosti, že segregační prostředí je dosud součástí intervenčních strategií. Cílem vzdělávacího programu je poskytnout účastníkům orientaci v možnostech prevence podpory a provázení žáků s rizikovým chováním v základní škole. V kurzu budou účastníci seznámeni se současnou terminologií jejím vývojem a souvislostmi. Terminologie reflektující současný vývoj a změnu v přístupech k žákům snižuje riziko stigmatizace, pracuje s pozitivním postojem ke změně v chování a zdůrazňuje vývoj rizikového chování v bio-psycho-sociální triádě. Znalost etiologie rizikového chování a její zasazení do celoživotní perspektivy jedince se odráží ve volbě intervenčních strategií. V kurzu bude představený současný vícefaktorový přístup k etiologii rizikového chování, rizikové a protektivní faktory vzniku RCH a mechanismy jejich působení. V kurzu budou představeny screeningové a diagnostické postupy při identifikaci rizikového chování v základní škole. Zvláštní pozornost bude věnována specifikům diagnostiky šikany, jako skupinového fenoménu. V teoretické části kurzu bude dále představeno teoretické ukotvení intervenčních metod. Pozornost bude věnována především postupům krátké intervence, motivačních rozhovorů a rozhovorů s účastníky šikany. Na základě poznatků získaných v teoretické části kurz zpracují účastníci kazuistiku rizikového chování konkrétního žáka (žáků) včetně návrhu postupů intervence. Praktická část kurzu bude věnována nácviku krátké intervence, motivačních rozhovorů se žákem a rozhovorů s účastníky školní šikany. Závěrečná část bude věnována práci s kazuistikami (práce ve skupinkách a společná práce v plénu). Účastníci představí své zpracované kazuistiky a získají zpětnou vazbu ostatních účastníků kurzu a lektora.
Teoretická část - 8 hodin
- Seznámení a motivace účastníků.
- Vymezení současné terminologie: Rizikové chování, poruchy chování, sociálně patologické jevy, agresivita a agrese.
- Etiologie rizikového chování, vývoj poruch chování v biodromální perspektivě, etiologie agresivního jednání.
- Screening a diagnostika chování, specifika diagnostiky šikany jako skupinového jevu.
- Intervence – teoretické ukotvení krátké intervence, motivačního rozhovoru a rozhovoru s aktéry šikany.
- Diskuse, zadání úkolů pro praktickou část (workshop).
Praktická část - 8 hodin
- Úvod, motivace k aktivní účast.
- Krátká intervence a motivační rozhovor.
- Rozhovory s účastníky šikany.
- Práce s kazuistikami.
- Závěrečné shrnutí, zpětná vazba.
Číslo programuL26-03-20-251 Kód programuL26 |
Garant
Mgr. Barbora Janulíková
770 321 659
|
Kraje
|
Datum konání
22. října 2025, 08:30–15:00
Cena
1500,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|