Role asistenta pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku ZŠ
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Prezenční vzdělávací program se zaměřuje na roli asistenta pedagoga při adaptaci žáků 1. ročníku základní školy v kontextu aktuálních změn ve školské legislativě. Program přímo reaguje na novelu školského zákona, která omezuje možnost odkladu školní docházky, a na nové Rámcové vzdělávací programy, jež stanovují povinnost školy aktivně pracovat s adaptačním obdobím. Účastníci se seznámí s vývojovými specifiky dětí mladšího školního věku, naučí se rozeznat jednotlivé fáze adaptace a osvojí si praktické dovednosti potřebné pro cílenou a efektivní podporu žáků s různorodými vzdělávacími potřebami. Důraz je kladen na spolupráci s učitelem, komunikaci s rodiči a vytváření bezpečného školního prostředí.
Obsah vzdělávacího programu
- Problematika adaptace žáků v 1. ročníku a proměna pohledu na školní připravenost	
- Přínosy omezení odkladů školní docházky pro heterogenitu tříd
 - Význam adaptace na školu pro žáky, rodiče a pedagogické pracovníky
 - Posun ve vnímání školní připravenosti vzhledem k individuálním potřebám dětí
 - Rozdíly v připravenosti dětí na školu, s ohledem na velké rozdíly ve schopnosti porozumění řeči a oslabenou reciprocitu v komunikaci, na rozdíly v úrovni kognitivních schopností, na různou míru a kvalitu pozornosti a soustředění, na odlišnou motivaci, na emoční výkyvy a celkovou emoční nestabilitu, na různorodé tempo, na různou míru náročného chování, apod.
 
 - Mladší školní věk z pohledu vývojové psychologie	
- Vývojové milníky a potřeby žáků v mladším školním věku
 - Specifika vývoje žáků, zejména v oblasti kognitivních, emocionálních a sociálních dovedností
 
 - Význam adaptačního období pro učitele, žáka, rodiče/zákonné zástupce a asistenta pedagoga	
- Jak adaptace na školu ovlivňuje všechny zúčastněné (žáka, učitele, asistenta pedagoga, rodiče žáků), kontext školy a kontext rodiny a jejich vzájemný vliv.
 - Fáze adaptačního období (přípravná fáze, realizační fáze, reflektivní fáze).
 - Role asistenta pedagoga v každé fázi adaptačního procesu.
 
 - Spolupráce učitele a asistenta pedagoga ve třídě a efektivní komunikace	
- Nastavení efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v 1. ročníku
 - Jak efektivně komunikovat mezi učitelem, asistentem pedagoga a žáky v 1. ročníku
 - Komunikace s rodiči žáků – jak se vypořádat s různými očekáváními rodičů žáků 1. ročníku
 
 - Praktické nástroje pro podporu rozmanitých potřeb žáků při výuce	
- Úpravy výukového prostředí pro podporu otevřeného vyučování, přípravu a realizaci pestrých učebních situací
 - Používání jednoduchého jazyka a vizuální podpory pro žáky
 - Průběžné poskytování zpětné vazby
 - Příprava učebních materiálů a pomůcek pro žáky s různými úrovněmi obtížnosti, respektující rozdílné tempo žáků
 - Sledování pokroku žáků a jeho vyhodnocování
 
 - Bezpečné a pozitivní klima ve třídě a podpora pozitivního chování žáků	
- Jak vytvářet a udržovat bezpečné klima ve třídě, kde se žáci cítí přijímáni a podporováni
 - Podpora sociálních dovedností a žádoucího chování
 
 - Shrnutí a doporučení	
- Rámec pro poskytování podpory všem žákům 1. ročníku
 - Zdroje pro práci asistenta pedagoga (metodická, intervizní a supervizní podpora pro asistenta pedagoga)
 - Doporučená literatura a zdroje pro další rozvoj profesních kompetencí
 
 
                            Číslo programuB011-25-16-252-02 Kód programuB011  | 
                                                        |
                            Garant
                                    Ing. Lukáš Vaníček
                                    
                                    603 497 683
                                      | 
                                                                
                            Druh vzdělávání
  | 
                                    
                            Kraje
  | 
                                    
Datum konání
22. ledna 2026, 9:00–15:30
Cena
1500,-Kč
                            
  | 
                        
                            
  | 
                    ||||
                            
  | 
                        
                            
  | 
                    ||||
                            
  | 
                        
                            
  |