Krajský odborný panel

Učící se komunity v praxi (Olomoucký kraj)

Typ vzdělávacího programu: Krajský odborný panel

Anotace vzdělávacího programu:

Krajský odborný panel je jedinečnou příležitostí k výměně zkušeností a inspirace mezi kolegy z různých škol i institucí. Nosným tématem je podpora učících se komunit v území.

Těšit se můžete na konkrétní ukázky dobré praxe z našeho kraje a na diskuze, které budou hledat nové nápady i řešení pro náš region. Přijďte načerpat inspiraci, sdílet své zkušenosti a pracovat v odborné komunitě, která chce posouvat vzdělávání kupředu.

8:309:30 | Potřebuje učitel školní vzdělávací program?

                   Mgr. Jaroslav Fidrmuc, NPI

Z dat ČŠI vyplývá, že téměř 75 % škol aktivně nepracuje se svým školním vzdělávacím programem. Mnozí učitelé uvádějí, že by jim pro jejich práci zcela stačily osnovy, které by uváděly, co a kdy mají učit. Mají pravdu? K čemu škola potřebuje tak pracný dokument, jakým školní vzdělávací program je? Může se školní vzdělávací program stát dokumentem, o který se bude zajímat a na kterém se bude chtít podílet každý učitel? Může být školní vzdělávací program nástrojem kontinuálního rozvoje školy? Za jakých podmínek? Na tyto a další otázky budeme v příspěvku společně hledat odpověd.

9:4511:15 | Kultura školy jako skrytá síla: Proč nezáleží jen na výuce   

                     Mgr. Lukáš Neubert, ředitel ScioŠkoly Olomouc, člen metodického kabinetu Společenské vědy

Na začátku programu představíme kontext tématu a poté přiblížíme oblasti, v nichž se kultura školy odráží v každodenní praxi. Zaměříme se na různé podoby školní kultury a na to, jak může ovlivňovat každodenní život školy. Diskutovat budeme mimo jiné o přínosech otevřené a přátelské kultury a jejím dopadu na klima školy, mezilidské vztahy i vzdělávací proces. Podstatnou část programu bude tvořit interaktivní diskuze. Lektor nevystupuje v roli neomylného experta, ale spíše jako facilitátor sdílení zkušeností z praxe. Vítány jsou příběhy z běžné školní reality – ať už inspirující, nebo reflektující každodenní výzvy.

9:0012:00 | Malotřídky – od výzev k možnostem

                      Mgr. Lucie Krejčíková, B.A., ředitelka ZŠ a MŠ Sofisa Olomouc

Interaktivní a prakticky zaměřený workshop určený ředitelům a pedagogům malotřídních škol, kteří chtějí nově nahlížet na výzvy i výhody práce v malém kolektivu. Zaměříme se na efektivní způsoby výuky ve smíšených třídách, vedení malého pedagogického týmu a sdílení dobré praxe. Prostor bude věnován i tématům, která přinesete vy sami – podle vašich potřeb a zkušeností. Čekají vás praktické ukázky, inspirace z terénu a vzájemné sdílení osvědčených strategií, jak z malotřídky vytěžit to nejlepší.

8:309:30 | Vysvědčení JINAK

                    Mgr. Roman Kucsa, ZŠ SVAT Olomouc, a Mgr. Jan Hercik, Ph.D., zástupce ředitele ZŠ Litovel

Příspěvek je zaměřen na představení nové podoby průběžného hodnocení a vysvědčení vycházející z metodiky Vysvědčení JINAK. Účastníci se seznámí s příklady využití nové podoby hodnocení v praxi, jeho specifiky, pozitivy i úskalími. Budou jim představeny zkušenosti učitelů, vedení školy, žáků i rodičů z přechodu na formativní, kriteriální hodnocení. 

11:3012:30 | Formativní přístup na 1. stupni ZŠ

                        Mgr. Marcela Melková, ředitelka ZŠ a MŠ Určice

Slovní hodnocení často zabírá mnoho času, a přesto neposkytuje dostatečně účinnou zpětnou vazbu. Formativní hodnocení nabízí cestu, jak popsat pokroky žáků srozumitelně pro děti i rodiče a zároveň nezatížit učitele zbytečnou administrativou. Workshop je zaměřen na praktické metody formativního hodnocení vhodné pro 1. stupeň ZŠ. Účastníci si vyzkouší postupy, které umožňují poskytovat smysluplnou a popisnou zpětnou vazbu v průběhu výuky i mimo ni tak, aby podporovala učení a motivaci žáků.

9:4511:15 | Chci se učit! Projekt aktivního učení a podporujícího hodnocení 

                      RNDr.Vladimír Slezák, Ph.D., ředitel gymnázia Hranice

Gymnázium Hranice zavádí nový koncept výuky Chci se učit!, který staví na očekávaných výsledcích učení, dílčích cílech, jasně definovaných výstupech, žákovských portfoliích a kreditovém systému hodnocení. Cílem je posílit aktivní učení, sebehodnocení a vnitřní motivaci studentů a zároveň omezit význam známek ve prospěch smysluplné zpětné vazby. V příspěvku bude představen tento koncept, včetně zkušenosti z pilotního zavádění v šestiletém gymnáziu.

13:3014:30 | Od MAP k Centru podpory vzdělávání: Hledání cest pro udržitelnou spolupráci ve vzdělávání

                        Mgr. Lenka Ehlerová, MAS Horní Pomoraví, Eduzměna

Na Zábřežsku a Šumpersku se díky místním akčním plánům (MAP) daří rozvíjet spolupráci mezi školami, průvodci a dalšími partnery ve vzdělávání. S blížícím se koncem MAP hledáme cesty, jak na tuto spolupráci navázat. Jednou z možností je vznik Centra podpory vzdělávání, které staví na dosavadních zkušenostech a posouvá je dál. V prezentaci představíme konkrétní aktivity a vize, které mohou inspirovat i v dalších regionech.

 

 

Území:

Číslo programu

U20-93-21-252-KOP-03

Kód programu

U20

Garant

Bc. Dita Ondrejčáková

777 185 015
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Olomouc
Datum konání

11. listopadu 2025, 9:00–13:00

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

3

icon map pin

Lektoři
  • Bez lektora

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Olomouc, Wellnerova 25

icon map pin

MAX účastníků

50

icon map pin

Cílová skupina
realizátoři MAP, ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé všech druhů a typů škol, učitelé všech druhů a typů škol, zaměstnanci NPI ČR, zástupci ČŠI, zástupci samosprávy, zástupci vysokých škol

Přihlásit se