Krajský odborný panel
Učící se komunity v praxi (Olomoucký kraj)
Typ vzdělávacího programu: Krajský odborný panel
Anotace vzdělávacího programu:
Krajský odborný panel je jedinečnou příležitostí k výměně zkušeností a inspirace mezi kolegy z různých škol i institucí. Nosným tématem je podpora učících se komunit v území.
Těšit se můžete na konkrétní ukázky dobré praxe z našeho kraje a na diskuze, které budou hledat nové nápady i řešení pro náš region. Přijďte načerpat inspiraci, sdílet své zkušenosti a pracovat v odborné komunitě, která chce posouvat vzdělávání kupředu.
8:30–9:30 | Potřebuje učitel školní vzdělávací program?
Mgr. Jaroslav Fidrmuc, NPI
Z dat ČŠI vyplývá, že téměř 75 % škol aktivně nepracuje se svým školním vzdělávacím programem. Mnozí učitelé uvádějí, že by jim pro jejich práci zcela stačily osnovy, které by uváděly, co a kdy mají učit. Mají pravdu? K čemu škola potřebuje tak pracný dokument, jakým školní vzdělávací program je? Může se školní vzdělávací program stát dokumentem, o který se bude zajímat a na kterém se bude chtít podílet každý učitel? Může být školní vzdělávací program nástrojem kontinuálního rozvoje školy? Za jakých podmínek? Na tyto a další otázky budeme v příspěvku společně hledat odpověd.
9:45–11:15 | Kultura školy jako skrytá síla: Proč nezáleží jen na výuce
Mgr. Lukáš Neubert, ředitel ScioŠkoly Olomouc, člen metodického kabinetu Společenské vědy
Na začátku programu představíme kontext tématu a poté přiblížíme oblasti, v nichž se kultura školy odráží v každodenní praxi. Zaměříme se na různé podoby školní kultury a na to, jak může ovlivňovat každodenní život školy. Diskutovat budeme mimo jiné o přínosech otevřené a přátelské kultury a jejím dopadu na klima školy, mezilidské vztahy i vzdělávací proces. Podstatnou část programu bude tvořit interaktivní diskuze. Lektor nevystupuje v roli neomylného experta, ale spíše jako facilitátor sdílení zkušeností z praxe. Vítány jsou příběhy z běžné školní reality – ať už inspirující, nebo reflektující každodenní výzvy.
9:00–12:00 | Malotřídky – od výzev k možnostem
Mgr. Lucie Krejčíková, B.A., ředitelka ZŠ a MŠ Sofisa Olomouc
Interaktivní a prakticky zaměřený workshop určený ředitelům a pedagogům malotřídních škol, kteří chtějí nově nahlížet na výzvy i výhody práce v malém kolektivu. Zaměříme se na efektivní způsoby výuky ve smíšených třídách, vedení malého pedagogického týmu a sdílení dobré praxe. Prostor bude věnován i tématům, která přinesete vy sami – podle vašich potřeb a zkušeností. Čekají vás praktické ukázky, inspirace z terénu a vzájemné sdílení osvědčených strategií, jak z malotřídky vytěžit to nejlepší.
8:30–9:30 | Vysvědčení JINAK
Mgr. Roman Kucsa, ZŠ SVAT Olomouc, a Mgr. Jan Hercik, Ph.D., zástupce ředitele ZŠ Litovel
Příspěvek je zaměřen na představení nové podoby průběžného hodnocení a vysvědčení vycházející z metodiky Vysvědčení JINAK. Účastníci se seznámí s příklady využití nové podoby hodnocení v praxi, jeho specifiky, pozitivy i úskalími. Budou jim představeny zkušenosti učitelů, vedení školy, žáků i rodičů z přechodu na formativní, kriteriální hodnocení.
11:30–12:30 | Formativní přístup na 1. stupni ZŠ
Mgr. Marcela Melková, ředitelka ZŠ a MŠ Určice
Slovní hodnocení často zabírá mnoho času, a přesto neposkytuje dostatečně účinnou zpětnou vazbu. Formativní hodnocení nabízí cestu, jak popsat pokroky žáků srozumitelně pro děti i rodiče a zároveň nezatížit učitele zbytečnou administrativou. Workshop je zaměřen na praktické metody formativního hodnocení vhodné pro 1. stupeň ZŠ. Účastníci si vyzkouší postupy, které umožňují poskytovat smysluplnou a popisnou zpětnou vazbu v průběhu výuky i mimo ni tak, aby podporovala učení a motivaci žáků.
9:45–11:15 | Chci se učit! Projekt aktivního učení a podporujícího hodnocení
RNDr.Vladimír Slezák, Ph.D., ředitel gymnázia Hranice
Gymnázium Hranice zavádí nový koncept výuky Chci se učit!, který staví na očekávaných výsledcích učení, dílčích cílech, jasně definovaných výstupech, žákovských portfoliích a kreditovém systému hodnocení. Cílem je posílit aktivní učení, sebehodnocení a vnitřní motivaci studentů a zároveň omezit význam známek ve prospěch smysluplné zpětné vazby. V příspěvku bude představen tento koncept, včetně zkušenosti z pilotního zavádění v šestiletém gymnáziu.
13:30–14:30 | Od MAP k Centru podpory vzdělávání: Hledání cest pro udržitelnou spolupráci ve vzdělávání
Mgr. Lenka Ehlerová, MAS Horní Pomoraví, Eduzměna
Na Zábřežsku a Šumpersku se díky místním akčním plánům (MAP) daří rozvíjet spolupráci mezi školami, průvodci a dalšími partnery ve vzdělávání. S blížícím se koncem MAP hledáme cesty, jak na tuto spolupráci navázat. Jednou z možností je vznik Centra podpory vzdělávání, které staví na dosavadních zkušenostech a posouvá je dál. V prezentaci představíme konkrétní aktivity a vize, které mohou inspirovat i v dalších regionech.
Území:
Číslo programuU20-93-21-252-KOP-03 Kód programuU20 |
|
Garant
Bc. Dita Ondrejčáková
777 185 015
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
11. listopadu 2025, 9:00–13:00
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|