Stavíme mosty

Jak podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti a polytechnické činnosti

Typ vzdělávacího programu: Kolegiální hospitace

Vstupní úroveň účastníků: pokročilí, mírně pokročilí

Cíl vzdělávacího programu:

Účastníci získají praktický příklad, jak propojit čtenářské lekce a polytechnické činnosti. Jak zprostředkovat dětem prožitkové učení, rozvíjet dovednosti dětí projektovat a ověřovat výsledky své práce.

Anotace vzdělávacího programu:

1) Plánování řízené činnosti:

Před samotnou řízenou činností proběhne seznámení účastníků s tématem a jednotlivými aktivitami: čtenářská lekce Život a dílo Karla IV., jednoduché projektování a stavění mostů z různých druhů kostek.

Představení didaktického materiálu a pomůcek a možnosti jejich využití:

Obrázky a krátký příběh z knihy o Karlu IV. a Karlově mostu, různé typy kostek: dřevěné, plastové, magnetické, velké i malé, papíry a tužky pro jednoduchý nákres mostu (pro starší děti), případně modely mostů pro ukázku.

Metody a formy práce

  • Frontální rozhovor (seznámení s Karlem IV.).
  • Praktická činnost (příprava návrhů, stavění mostů).
  • Skupinová práce (spolupráce při stavbě).
  • Porovnávání, hodnocení a reflexe.

2) Pozorování a náslech:

  • o vyžití vhodné motivace, seznámení se s tématem čtenářské lekce, předčítání s doprovodem ilustrací – předávání informací o životě Karla IV. a jeho díle – zaměření na Karlův most, využití knihy Karel IV. a obrázky, sledování porozumění textu, zapamatování si slyšeného,
  • jak motivovat děti k jednoduchému projektování, vytváření návrhů, objasnění pojmu projekt, bezpečná stavba, stavitel…,
  • jak organizovat práci dětí ve skupinách, jak vést děti ke kooperaci, jak aktivizovat děti – nabídka různých druhů kostek k stavbě mostů, práce dle vlastního návrhu, ověřování bezpečnosti stavby, různé způsoby provedení, sdílení nápadů aj.,
  • jak provádět sebehodnocení vlastní popisné hodnocení, o připravit si otázky pro sebereflexi.

Závěr lekce

  • Prezentace všech mostů – děti ukazují, co postavily.
  • Diskuze: „Co se podařilo?“, „Co byste příště udělaly jinak?“
  • Shrnutí: připomenutí Karla IV. a jeho stavby Karlova mostu.

3) Reflexe po pozorování činností:  

Účastníci reflektují viděné -průběh činností, reakce a aktivitu dětí, učení prožitkem, samostatnost a tvořivost, hodnocení kooperace – jak se děti domlouvaly, jak byly aktivní, jak spolupracovaly, jak byly řešeny konflikty apod.

4) Závěrečné zhodnocení:

Účastníci vyhodnotí celkový průběh hospitace, budou diskutovat zhlédnuté didaktické postupy.

Území: Ústí n. Orlicí, Svitavy

Číslo programu

A319-95-192-252-KH-05

Kód programu

A319

Garant

Mgr. Aleš Chejn, BA

739 965 993
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Pardubice
Datum konání

24. listopadu 2025, 9:00–13:00

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

4

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Ivana Čermáková

icon map pin

Místo konání

Mateřská škola Zdravíčko, okres Svitavy Vendolí 135

icon map pin

MAX účastníků

3

icon map pin

Cílová skupina
učitelé MŠ, zástupci územních kabinetů

Přihlásit se