Stavíme mosty
Jak podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti a polytechnické činnosti
Typ vzdělávacího programu: Kolegiální hospitace
Vstupní úroveň účastníků: pokročilí, mírně pokročilí
Cíl vzdělávacího programu:
Účastníci získají praktický příklad, jak propojit čtenářské lekce a polytechnické činnosti. Jak zprostředkovat dětem prožitkové učení, rozvíjet dovednosti dětí projektovat a ověřovat výsledky své práce.
Anotace vzdělávacího programu:
1) Plánování řízené činnosti:
Před samotnou řízenou činností proběhne seznámení účastníků s tématem a jednotlivými aktivitami: čtenářská lekce Život a dílo Karla IV., jednoduché projektování a stavění mostů z různých druhů kostek.
Představení didaktického materiálu a pomůcek a možnosti jejich využití:
Obrázky a krátký příběh z knihy o Karlu IV. a Karlově mostu, různé typy kostek: dřevěné, plastové, magnetické, velké i malé, papíry a tužky pro jednoduchý nákres mostu (pro starší děti), případně modely mostů pro ukázku.
Metody a formy práce
- Frontální rozhovor (seznámení s Karlem IV.).
- Praktická činnost (příprava návrhů, stavění mostů).
- Skupinová práce (spolupráce při stavbě).
- Porovnávání, hodnocení a reflexe.
2) Pozorování a náslech:
- o vyžití vhodné motivace, seznámení se s tématem čtenářské lekce, předčítání s doprovodem ilustrací – předávání informací o životě Karla IV. a jeho díle – zaměření na Karlův most, využití knihy Karel IV. a obrázky, sledování porozumění textu, zapamatování si slyšeného,
- jak motivovat děti k jednoduchému projektování, vytváření návrhů, objasnění pojmu projekt, bezpečná stavba, stavitel…,
- jak organizovat práci dětí ve skupinách, jak vést děti ke kooperaci, jak aktivizovat děti – nabídka různých druhů kostek k stavbě mostů, práce dle vlastního návrhu, ověřování bezpečnosti stavby, různé způsoby provedení, sdílení nápadů aj.,
- jak provádět sebehodnocení vlastní popisné hodnocení, o připravit si otázky pro sebereflexi.
Závěr lekce
- Prezentace všech mostů – děti ukazují, co postavily.
- Diskuze: „Co se podařilo?“, „Co byste příště udělaly jinak?“
- Shrnutí: připomenutí Karla IV. a jeho stavby Karlova mostu.
3) Reflexe po pozorování činností:
Účastníci reflektují viděné -průběh činností, reakce a aktivitu dětí, učení prožitkem, samostatnost a tvořivost, hodnocení kooperace – jak se děti domlouvaly, jak byly aktivní, jak spolupracovaly, jak byly řešeny konflikty apod.
4) Závěrečné zhodnocení:
Účastníci vyhodnotí celkový průběh hospitace, budou diskutovat zhlédnuté didaktické postupy.
Území: Ústí n. Orlicí, Svitavy
Číslo programuA319-95-192-252-KH-05 Kód programuA319 |
|
Garant
Mgr. Aleš Chejn, BA
739 965 993
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
24. listopadu 2025, 9:00–13:00
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|