Vánoční zvyky a tradice

Hashtagy: #vanoce #vanocnizvyky #vanocnitradice #jezisek #betlem #divadlo #kooperativniuceni #materskaskola

Typ vzdělávacího programu: Kolegiální hospitace

Vstupní úroveň účastníků: pokročilí, mírně pokročilí, začátečníci

Cíl vzdělávacího programu:

Cílem vzdělávacího programu je seznámit pedagogy s netradiční formu, jak děti seznamovat s významem Vánoc, jejich symboly, zvyky a tradicemi a vést zároveň děti k navození a prožívání předvánoční atmosféry, lidské sounáležitosti nejen v rodinách, ale také ve společenství mateřské školy.  

Účastníci se seznámí s formou kooperativního učení tematicky vyplývajícího z daného tématu.

Anotace vzdělávacího programu:

1. Cíl hospitace: 

V průběhu hospitace bude možné sledovat, jak vést děti v MŠ k pochopení významu českých vánočních zvyků a tradic, a to netradiční formou – prostřednictvím divadelního příběhu o narození Ježíška. Ten Mgr. Miroslava Strakatá zahraje dětem pomocí pohádkového kufříku. Děti se tak seznámí zajímavou formou s legendou o narození Ježíška, zjistí, co je to Betlém, proč se slaví Vánoce. V průběhu interaktivního divadelního představení se budou děti aktivně pod vedením pedagoga zapojovat do děje příběhu, aby tak lépe pochopily pointu příběhu, vnímaly smysl Vánoc, případně si zapamatovaly děj. Výstupem činnosti bude vlastní tvorba Betlému, který budou děti vytvářet ve skupinách - formou kooperativního učení.  

 

Tento postup je praktická ukázka možnosti naplňování OVU Kulturní kompetence

 

2. Plánování řízené činnosti: 

Před samotnou řízenou činností proběhne seznámení účastníků s tématem a jednotlivými aktivitami v rámci VP  

“Vánoční zvyky a tradice - Příběh o narození Ježíška”. 

  • Seznámení se s tématem blížících se vánočních svátků, jejichž symbolem je Ježíšek. 
  • Divadelní hra “Vánoční příběh”. 
  • V průběhu hry budou probíhat krátké činnosti (pohybové) související s tématem. 
  • Rozdělení dětí do skupin dle vlastní volby. 
  • Tvorba Betlému s dostupným tvořivým materiálem. 
  • Výstava hotových prací dětí. 
  • Sebehodnocení dětí. 

 

Účastníci se seznámí s věkovým i jinak specifickým (dítě se SVP) složením třídy, s každodenní organizací činností a časovým plánem aktivit. Představeny budou také pomůcky a další materiály potřebné k dané činnosti. 

 

3. Návštěva, pozorování, náslech: 

Vzdělávací činnost je zaměřena na téma Vánoční zvyky a tradice - Příběh o narození Ježíška. Hlavním symbolem Vánoc je Ježíšek, jehož narození slavíme na Štědrý den. Prostřednictvím divadelního představení se děti seznámí s tím, kdy a kde se Ježíšek narodil a jaké zvyky a tradice, jež každý rok slavíme, s tím souvisejí. Zhlédnutý děj pohádky budou děti doprovázet vlastními souvisejícími činnostmi (pohybovými) a na závěr si ve skupinách vytvoří z tvořivých materiálů Betlém.  

  • Děti se seznámí s tématem nadcházejících Vánočních svátků a slavení Štědrého dne, jehož symbolem je Ježíšek. 
  • Děti zhlédnou prostřednictvím “pohádkového kufříku” příběh o narození Ježíška.  
  • V průběhu divadelní hry budou děti pod vedením učitelky praktikovat krátké pohybové aktivity vyplývající z obsahu příběhu. 
  • Poté se děti rozdělí do skupin (3 – 4 děti) dle své volby. Počet dětí ve skupině bude upřesněn dle aktuálního počtu dětí ve třídě v daný den. 
  • Děti v každé skupině budou vytvářet Betlém dle své fantazie a představivosti. K tvůrčí činnosti budou mít k dispozici různé materiály - látky, vlnu, stuhy, papír apod. Betlém by měl obsahovat především Ježíška, Marii a Josefa, případně pastýře, ovečky. 
  • Po dokončení činnosti proběhne výstava - děti ve všech skupinách si vzájemně prohlédnou svá díla. 
  • Sebehodnocení všech dětí proběhne v kruhu. 

 

4. Reflexe po pozorování činností: 

Účastníci budou reflektovat zhlédnuté činnosti - jak se aktivity podařily, zda děti pochopily význam příběhu narození Ježíška, hodnocení kooperace – jak se děti domlouvaly, jak spolupracovaly, jak byly řešeny problémy/konflikty. 

Účastníci reflektují, jakým způsobem učitelka podporovala děti v aktivitě, zda jim efektivně dopomáhala při jednotlivých a dílčích činnostech.  

Účastníci s učitelkou reflektují, zda docházelo k pedagogickému hodnocení/ diagnostice a případně, jakým způsobem.  

Účastníci reflektují, zda děti přiměřeně zvládaly jednotlivé aktivity.

 

5. Závěrečné zhodnocení: 

Po absolvování vzdělávacího programu budou účastníci seznámeni s tím 

  • jakým způsobem vést děti k pochopení českých vánočních tradic, 
  • jakým způsobem podporovat děti v jednotlivých aktivitách, 
  • jakým způsobem podporovat děti při činnostech ve skupině. 

 

Území: Jablonec n. Nisou, Semily

Číslo programu

A319-95-172-252-KH-01

Kód programu

A319

Garant

Monika Pittnerová

770 119 434
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Liberec
Datum konání

2. prosince 2025, 08:00–11:00

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

4

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Zuzana Krausová

icon map pin

Místo konání

Mateřská škola Jablonec nad Nisou, Jugoslávská 13, příspěvková organizace

icon map pin

MAX účastníků

1

icon map pin

Cílová skupina
učitelé MŠ
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.