Jak pracovat s nadanými v matematice

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Vstupní úroveň účastníků: začátečníci

Anotace vzdělávacího programu:

Zaměříme se na věk nadaných: 5–11 let, prodiskutujeme cestu od nadaného k talentu. Program bude probíhat formou střídání přednášky s workshopem.  Budeme sledovat následující okruhy: 

  • Máme nebo nemáme nadané dítě v kolektivu? Kazuistiky část A.
  • Výběr aktivit, ať již jde o izolované problémy jednosměrně či komplexně zaměřené, jejich „hrozny“, poloprojekty nebo projekty
  • Klíčová slova v komunikaci s nadaným žákem: možnosti, smysl, tvořivost
  • Efektivita rozvoje a didaktické situace a jejich propojování do didaktických struktur – práce s dlouhodobými cíli
  • Zkušenosti z třicetiletého vedení Klubu přátel matematiky na 1. st. ZŠ
  • Spolupráce s kolegy, s vedením školy - možnosti
  • Spolupráce s rodiči: nástroje, strategie, úskalí; Kazuistiky část B
  • Doporučené aktivity k vyzkoušení v praxi jako příprava na část II.
  • Shrnutí

Cíl semináře: vytvořit oporu pro klíčová rozhodování při práci s nadanými v matematice

Pomůcky: 4 bílé papíry A4, fixy, čtverečkovaný papír, 1 knížka: beletrie pro danou věkovou skupinu; jednu stolní nebo karetní hra, 8 hracích kostek stejné velikosti

Publikace (výběr):

Brousseau, G. (1976, 1997) Théorie des situations

Kaslová, M. Komplexní aktivity jako nástroj rozvoje talentů v matematice

Kaslová M. Konektivní didaktické struktury

Kaslová, M. Nadprůměrný žák (na matematiku) v jazykové škole

Kaslová, M. Vývoj písemné komunikace v matematice na 1. stupni ZŠ aneb Cesta P číslu a

Kaslová, M. Proces zobecňování v matematice v různých situacích

Kaslová, M. Vnímání proporcí (a matematika)

Kaslová M. Transformace komunikačních kódů

Kaslová, M.  Variabilita úloh k zobecňování

Kaslová, M. Hry a kostky ve výuce matematiky

Kaslová, M. Hry nejen v matematice

Kaslová, M. Rozvoj (pre)logického myšlení

KASLOVÁ, M. Etnomatematika a antropodidaktika matematiky v programu nadprůměrných žáků.

Kaslová, M. (2006) Development of child construction, Maths XII,  249-255.

Kaslová, M. (2024) Zebras problems solving methods for children aged 5-8 years, CIEAEM

Kaslová, M. Dévélopment de la pensée logique

Kuřina, F. Umění vidět v matematice

www.Pangeasoutez.cz

časopis ABC

Číslo programu

A897-51-01-252-12

Kód programu

A897

Garant

PhDr. Lukáš Borovička, Ph.D.

777 472 447
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 2. stupeň ZŠ
  • Systém podpory nadání (SPN)
Kraje
  • Praha
Datum konání

15. prosince 2025, 14:00–18:00

Cena

500,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

4

icon map pin

Lektoři
  • PhDr. Michaela Kaslová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha, Senovážné nám. 25

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, pedagogové volného času, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé MŠ

Přihlásit se