Jak zapojovat žáka s OMJ do běžné výuky - zeměpis
Webinář představí možnosti práce s jazykově heterogenní třídou v hodině zeměpisu na druhém stupni ZŠ. Předvedeme bariéry, jimž čelí děti s odlišným mateřským jazykem, ukážeme si, jak tyto bariéry překonávat a jak úspěšně žáky adaptovat. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak redukovat učivo, jak formulovat minimální cíle, jak diferenciovat práci v hodině a jak za ni žáky případně hodnotit. Při práci s konkrétním textem si ukážeme techniky a metody, jak látku žákům s OMJ předávat. Představíme také konkrétní pracovní listy, odkazy na využitelné zdroje a materiály, konkrétní organizaci a strukturu hodiny, v níž jsou žáci čeští i žáci s OMJ.
Vzdělávací program je realizován na základě potřeb zapojení žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky naukového předmětu, konktrétně zeměpisu. Žáci s OMJ, obzvláště s úrovní znalosti českého jazyka A0 – A2, mají problém porozumět látce, protože ještě neumí česky ani na komunikační úrovni. I když pokročí, stále je pro ně látka příliš odborná, vzdálená, nesrozumitelná.
Webinář je určen učitelům zeměpisu na základní škole a také asistentům pedagoga, kteří spolupracují s učiteli ve výuce, případně adaptačním koordinátorům (koordinátorům vzdělávání cizinců) na ZŠ.
Blok 1 (45 minut)
Bariéry ve výuce u žáka s OMJ a obecně k jeho adaptaci a motivaci.
Zážitková aktivita s cizojazyčným textem. Účastník si uvědomí, jak těžké je zvládat učivo v cizím jazyce a že akademický jazyk je něco jiného než jazyk komunikační. Být názorný je při práci s OMJ zcela zásadní, čím více názornosti, tím lépe. Jazyk však není jedinou bariérou pro žáka s OMJ. Techniky, jak mu můžeme pomoci, aby se vůbec chtěl vzdělávat v cizím jazyce.
Blok 2 (45 minut)
Tipy a zásady výuky v heterogenní třídě. Hodnocení žáka s OMJ v zeměpisu.
Jak zapojovat žáka s OMJ v hodině, metody výuky, na co nezapomenout, jak jemu i sobě pomoci – obecnější rovina výkladu, která účastníky připraví na praktickou práci. Za co a jak hodnotit žáka, legislativní rámec hodnocení.
Blok 3 (45 minut)
Práce s textem
Úkol pro účastníky: Co s textem? --- Redukce učiva / zjednodušení textu / klíčová slova / dodat obrázky / najít to důležité v obsahu a také v jazyce / jak a co hodnotit
Sami účastníci přicházejí na to, jak text zjednodušit, co vynechat, co zdůraznit, jaká slova jsou klíčová, co by mohlo být cílem (i pro následné ověření), jak (a jaké přesně) pomohou obrázky a jaká se dá vymyslet práce pro žáka s OMJ. Upozornění na diferenciaci učiva nejen podle jiného vzdělávacího jazyka, ale také podle různých úrovní žáků s OMJ.
Blok 4 (45 minut)
Zdroje a pomůcky do výuky
Učitel nemá vždy čas si sám připravit takový text, PL apod. Účastníci se seznámí, jak si práci ulehčit, kde hledat, jak rychle nalezené přizpůsobit vlastní výuce. Diskuze nad dalšími možnými pomůckami a aktivitami.
Účastníkům budou pak představeny další konkrétní příklady a ukázky z výuky zeměpisu, tudíž si zafixují, jak má vypadat pracovní list, samostatná práce, zápis či test pro žáky s OMJ.
Možná struktura hodiny
Příklad na tématu látky pro 6./7. ročník ZŠ. Předučování, videa a další praktické pomůcky. Příklad dobré praxe konkrétní struktury hodiny. Diskuze o dalších možnostech struktury hodiny.
Číslo webinářeV90-14-11-251 kód programuV90 |
Garant
Bc. Monika Doubková |
Druh vzdělávání
|
Datum konání
19. února 2025, 14:00–17:15
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|