Cedefop vyzývá zaměstnance, zaměstnavatele, studující a nezaměstnané k vyjádření jejich názoru na přidanou hodnotu mikrocertifikátů v rámci šetření, které potrvá do 15. ledna 2023.

Dotazník mikrocertifikáty

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop) zve zaměstnance, zaměstnavatele, studující (mládež i dospělé) a nezaměstnané osoby, aby se zúčastnili šetření o přidané hodnotě mikrocertifikátů.

Mikrocertifikát je doklad o výsledcích učení, které si člověk osvojil krátkou studijní zkušeností. Výsledky učení jsou hodnoceny na základě transparentních a jasně definovaných kritérií. Studijní zkušenosti vedoucí k mikrocertifikátům mají učícímu se člověku poskytnout konkrétní znalosti, dovednosti a kompetence, které reagují na společenské, osobní a kulturní potřeby nebo potřeby trhu práce. Vlastníkem mikrocertifikátů je učící se jedinec, který je může sdílet dalším subjektům. Mikrocertifikáty mohou existovat samostatně nebo se seskupovat do větších celků. Stojí na zajišťování kvality podle standardů dohodnutých v příslušném odvětví nebo oblasti činnosti.

Úloha mikrocertifikátů při usnadňování učení pro účely zaměstnání je téma významné studie zpracovávané Cedefopem. Jejím cílem je přispět k lepšímu pochopení role, kterou hrají mikrocertifikáty při podpoře vzdělávání, odborné přípravy a učení souvisejícího s trhem práce a se zaměstnáním. Projekt nabídne nové poznatky o vlastnostech mikrocertifikátů, jejich přidané hodnotě pro učící se jednotlivce a zaměstnance i o jejich dopadu na stávající kvalifikace a systémy uznávání.

Hlavním zaměřením studie je porozumění významu mikrocertifikátů pro učícího se jedince a podmínkám, které je třeba splnit, aby mikrocertifikáty podpořily učící se na jejich kariérní cestě životem a napříč různými oblastmi vzdělávání a zaměstnání. Velmi důležité je zachytit názor jednotlivých držitelů mikrocertifikátů, jakož i účastníků vzdělávání a osob na trhu práce.

Za tímto účelem probíhají čtyři šetření (zaměřená na různé cílové skupiny). Respondenti jsou vyzváni k vyplnění krátkého dotazníku, v němž zaznamenají své zkušenosti a vnímání role mikrocertifikátů při podpoře celoživotního učení.

Využijte této příležitosti a sdělte Cedefopu svůj názor. Dotazníky jsou k dispozici pod těmito odkazy (v angličtině):

Šetření bude probíhat do 15. ledna 2023. Chcete-li získat více informací k obsahu, obraťte se na experty Cedefopu:

  • Anastasia Pouliou: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • Iraklis Pliakis: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více