Finsko rozšiřuje řadu poskytovatelů, kteří mohou nabízet odborné vzdělávání a přípravu v angličtině. Řeší tím nedostatek pracovních sil a nabízí více studijních a pracovních příležitostí i pro cizojazyčné studenty.

Ilustrační foto

Osm poskytovatelů vzdělávání a odborné přípravy získalo od finského ministerstva školství a kultury 13 nových oprávnění k poskytování odborného vzdělávání a přípravy v angličtině. Tímto krokem se zvyšuje nabídka odborného vzdělávání a přípravy v angličtině zejména v těchto oborech:

  • zdravotnictví a sociální služby;
  • úklidové a realitní služby;
  • ubytovací, restaurační a stravovací služby;
  • služby cestovního ruchu;
  • strojírenství a výrobní technologie.

Cílem je řešit nedostatek pracovních sil v mnoha odvětvích a nabídnout více studijních a pracovních příležitostí cizojazyčným studentům. Podmínkou pro udělení oprávnění k poskytování odborného programu v cizím jazyce však je, že poskytovatelé vzdělávání musí zajistit, aby studenti během svého studia dosáhli dostatečné úrovně také v národních jazycích, tj. finštině a švédštině. Poskytovatelé vzdělávání mohou dokonce organizovat jazykové vzdělávání jako volitelné moduly, aby pomohli studentům získat jazykové znalosti a kulturní dovednosti na úrovni, kterou potřebují v pracovním životě a která jim pomůže se integrovat. Poskytovatelé musí úzce spolupracovat se zaměstnavateli, aby se i oni zavázali ke vzdělávání a zajistili si tak přístup ke kvalifikované pracovní síle.

Dalším cílem rozšíření nabídky odborného vzdělávání a přípravy v angličtině je posílení životaschopnosti a konkurenceschopnosti regionů. Opatření slouží k poskytování vzdělávání, které primárně odpovídá potřebám finského trhu práce a nemělo by být využíváno např. pro výměnné programy studentů.

Od ledna 2023 má Finsko 23 poskytovatelů vzdělávání, kteří mohou nabízet 61 kvalifikací odborného vzdělávání a přípravy v angličtině. Ve srovnání se situací na začátku podzimu 2021 to znamená rozšíření kvalifikací odborného vzdělávání a přípravy poskytovaných v angličtině o 50 %.


Připravila Martina Kaňáková

Finland: more VET provided in English [online]. Cedefop, 26/04/2023 [cit. 2023-05-29]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/finland-more-vet-provided-english

Supply of vocational education and training in English extended from beginning of 2023 [online]. Ministry od education and culture, 18/11/2022 [cit. 2023-05-29]. Dostupné z: https://okm.fi/en/-/supply-of-vocational-education-and-training-in-english-extended-from-beginning-of-2023?languageId=en_US

Foto od Tim Mossholder na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika 

Další aktuality

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více

22. listopad 2024

Na konferenci Euroguidance jsme vyhlásili vítěze Národní ceny kariérového poradenství

Gratulujeme všem oceněným za rok 2024 a ostatním účastníkům děkujeme za velmi kvalitní příspěvky, které do soutěže přihlásili.

Číst více

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více