Cedefop zpřístupnil soubor nástrojů pro oblast odborného vzdělávání a přípravy na podporu mladých lidí, kteří nepracují ani se nevzdělávají. (tzv. NEET, not in employment, education or training). 

Ilustrační foto

Cedefop zpřístupnil soubor nástrojů pro oblast odborného vzdělávání a přípravy na podporu mladých lidí, kteří nepracují ani se nevzdělávají. (tzv. NEET, not in employment, education or training). Stalo se tak čtyři roky po vydání sady nástrojů pro řešení předčasných odchodů a po vytvoření komunity ambasadorů, kteří mají v Evropě dostat boj proti předčasným odchodům z odborného vzdělávání a přípravy do centra pozornosti.

Nový celoevropský soubor nástrojů byl inspirován úspěšnými příklady z odborného vzdělávání a přípravy. Jeho účelem je být k ruce tvůrcům politik, odborníkům a poskytovatelům podpory při vytváření politik a zavádění postupů, jež budou lépe reagovat na potřeby nepracujících a nevzdělávajících se osob a pomohou jim znovu se zapojit do vzdělávání či odborné přípravy a na trh práce.

Proč sada nástrojů na podporu nepracujících a nevzdělávajících se?

Snížení nezaměstnanosti mládeže a snaha efektivně zapojit co nejvíce mladých Evropanů do práce, vzdělávání a odborné přípravy je jádrem politického programu EU.

Odborné vzdělávání je záchranná vesta pro nepracující a nevzdělávající se lidi, která nabízí cestu k jejich opětovnému sociálnímu a profesnímu začlenění. Může jim poskytnout příležitosti k rozvoji, obohacení a zlepšení jejich dovedností a získání kvalifikací. Lepší dovednosti a kvalifikace zvýší jejich zaměstnatelnost a napomohou v jejich sociálním začlenění.

Do roku 2019 klesla míra lidí mimo zaměstnání či vzdělávání v populaci EU ve věku 15–29 let na 12,6 %, což je nejníže za 10 let. Ale vlivem pandemie koronaviru se v roce 2020 tento podíl zvýšil na 13,7 %. To znamená, že přibližně 10 milionů mladých lidí v Evropě je sociálně vyloučeno.

Mezi tvůrci politik panuje obava, že mladí pracující budou další obětí ekonomických následků pandemie. Šetření nadace Eurofound s názvem Living, working and COVID-19, které se zaměřuje na Evropany a bylo publikováno v listopadu 2021, ukazuje, že mladí lidé mají problémy. Nezaměstnaní nebo neaktivní mladí lidé během pandemie pociťovali s vyšší pravděpodobností nejistotu v souvislosti s bydlením než jiné skupiny (17 % na jaře 2021) a uváděli, že mají potíže vyjít s penězi (43 %) a také to, že nemají žádné úspory (39 %).

„V Cedefopu si uvědomujeme, že inkluze ani excelence nemají žádné hranice,“ říká odbornice Cedefopu Irene Psifidou, která vytvoření nové sady nástrojů koordinovala.

Kdo může těžit z nové sady nástrojů?

Nový soubor nástrojů může být skvělým zdrojem pro tvůrce politik a odborníky pracující na ministerstvech, v programech odborného vzdělávání a přípravy určených pro lidi mimo zaměstnání i vzdělávání, ve firmách, poradenských centrech, úřadech práce, sociálních službách nebo v mládežnických organizacích a pro poskytovatele podpory mladým, kteří nepracují ani se nevzdělávají.

Jaké zdroje jsou k dispozici?

Uživatelé se mohou informovat o hlavních profilech lidí, kteří se nacházejí mimo zaměstnání i vzdělávání, vyvinutých na základě výzkumu v různých evropských zemích. Profily jsou definovány podle účasti lidí v zaměstnání, vzdělávání a odborné přípravě a jsou rozděleny na dvě hlavní kategorie: na ty, kteří stále hledají svou pracovní či studijní dráhu, a ty, kteří nehledají. Důkladné porozumění charakteristikám každého profilu a kontextu zlepší podporu, která je na mladé lidi v nouzi mířena.

Hlavní rizikové faktory, které vedou lidi k tomu, že se ocitnou mimo práci i vzdělávání, jsou v souboru nástrojů rovněž uvedeny. Lepší pochopení rizikových faktorů povede k efektivnějším politikám a postupům, jak tyto osoby podpořit.

Soubor nástrojů nabízí klíčové intervenční přístupy, jejichž cílem je přivést nepracující a nevzdělávající se lidi zpět do vzdělávání nebo odborné přípravy a/nebo do zaměstnání.

Uživatelé také naleznou ověřené příklady dobré praxe, publikace a statistiky a data o nepracujících a nevzdělávajících se lidech v členských státech EU.

Jaké nástroje sada nabízí?

Sada obsahuje nástroje pro monitorování a hodnocení politik a postupů podpory mladých, kteří nepracují a ani se nevzdělávají. Podívejte se na plány hodnocení určené tvůrcům politik a poskytovatelům odborného vzdělávání a přípravy. Naleznete zde také další nástroje vyvinuté v rámci projektů financovaných z programů Erasmus+.

Soubor nástrojů lze použít k podpoře reflexe a dialogu o nepracujících a zároveň nevzdělávajících se lidech mezi tvůrci politik a odborníky. Stejně tak může sloužit k podpoře rozhodovacích procesů prostřednictvím vypracování akčních plánů inspirovaných radami a zdroji, které jsou v něm nabízeny.

Co bude dál

Cedefop spolupracuje s Eurofound na podpoře zaměstnatelnosti mladých lidí a obě agentury společně plánují obohatit zdroje v sadě nástrojů.

Přes tento odkaz můžete sdílet příklady dobré praxe a/nebo nástroje na podporu nepracujících a nevzdělávajících se lidí, kontaktovat tým Cedefopu nebo zaslat zpětnou vazbu.

Můžete se také stát ambasadorem v boji proti předčasným odchodům ze vzdělávání a zabránit tomu, aby se lidé, kteří předčasně odejdou ze školy, ocitli mimo zaměstnání a vzdělávání.


Přeložila Aneta Vencovská

Cedefop launches VET toolkit for empowering young people not in employment, education or training [online]. Cedefop, 07/12/2021 [cit. 2022-04-19]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/cedefop-launches-vet-toolkit-empowering-young-people-not-employment-education-or-training

Foto od Eliott Reyna na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více