Přestože se učení přikládá vysoká důležitost a existuje naléhavá potřeba dovedností, snahy motivovat dospělé k účasti na celoživotním učení selhávají, uvádí stručná zpráva Cedefopu.

Ilustrační foto

Demografické trendy a technologické změny přispívají k rostoucí nutnosti toho, aby se dospělí zapojovali do učení a přizpůsobovali se tak měnícímu se obsahu zaměstnání a měnícím se pracovním podmínkám. Navzdory tomu většina členských států EU dlouhodobě nedosahuje naplnění svých cílů stanovených pro účast dospělých na celoživotním učení.

V roce 2010 si EU stanovila cíl do roku 2020 dosáhnout toho, že účast dospělých na celoživotním učení bude 15 %. To se podařilo pouze hrstce členských států; v roce 2019 tento podíl v EU představoval v průměru 11,8 %. V roce 2019, zejména kvůli pandemii covid-19, ještě klesl na 9,2 %.

S cílem těmto údajům lépe porozumět zahájil Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) v roce 2019 celoevropské šetření veřejného mínění o učení dospělých a o dalším odborném vzdělávání a přípravě. S jeho závěry seznamuje stručná zpráva Cedefopu. Ukazuje například, že dospělí všech věkových kategorií a napříč různými povoláními pociťují potřebu získávat nové dovednosti. Tato potřeba je přesto však nemotivuje k účasti na učení a dalším vzdělávání. Zvyšování účasti dospělých na celoživotním učení tak vyžaduje nové přístupy zaměřené více na účastníka vzdělávání.

Přečtěte si celou stručnou zprávu Cedefopu Vysoká důležitost, ale nízká účast.


Anotaci připravila Aneta Vencovská, stručnou zprávu přeložila Alena Kadlecová

Briefing note – High esteem but low participation [online]. Cedefop, February 2022 [cit. 2022-05-27].

Foto od Philippe Bout na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více