Přestože se učení přikládá vysoká důležitost a existuje naléhavá potřeba dovedností, snahy motivovat dospělé k účasti na celoživotním učení selhávají, uvádí stručná zpráva Cedefopu.

Ilustrační foto

Demografické trendy a technologické změny přispívají k rostoucí nutnosti toho, aby se dospělí zapojovali do učení a přizpůsobovali se tak měnícímu se obsahu zaměstnání a měnícím se pracovním podmínkám. Navzdory tomu většina členských států EU dlouhodobě nedosahuje naplnění svých cílů stanovených pro účast dospělých na celoživotním učení.

V roce 2010 si EU stanovila cíl do roku 2020 dosáhnout toho, že účast dospělých na celoživotním učení bude 15 %. To se podařilo pouze hrstce členských států; v roce 2019 tento podíl v EU představoval v průměru 11,8 %. V roce 2019, zejména kvůli pandemii covid-19, ještě klesl na 9,2 %.

S cílem těmto údajům lépe porozumět zahájil Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) v roce 2019 celoevropské šetření veřejného mínění o učení dospělých a o dalším odborném vzdělávání a přípravě. S jeho závěry seznamuje stručná zpráva Cedefopu. Ukazuje například, že dospělí všech věkových kategorií a napříč různými povoláními pociťují potřebu získávat nové dovednosti. Tato potřeba je přesto však nemotivuje k účasti na učení a dalším vzdělávání. Zvyšování účasti dospělých na celoživotním učení tak vyžaduje nové přístupy zaměřené více na účastníka vzdělávání.

Přečtěte si celou stručnou zprávu Cedefopu Vysoká důležitost, ale nízká účast.


Anotaci připravila Aneta Vencovská, stručnou zprávu přeložila Alena Kadlecová

Briefing note – High esteem but low participation [online]. Cedefop, February 2022 [cit. 2022-05-27].

Foto od Philippe Bout na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více

24. březen 2025

Malta rozvíjí zelené a digitální dovednosti

Maltské vzdělávací kurzy mají připravit místní obyvatelstvo na zelenou a digitální transformaci. Zahrnují porozumění umělé inteligenci či přípravu na zelená pracovní místa.

Číst více

19. březen 2025

Zapojme všechny – Jak poznat efektivní program primární prevence

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí jsme připravili check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v široké nabídce preventivních programů.

Číst více

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více