Finsko zavádí do všech programů odborného vzdělávání volitelnou kvalifikační jednotku, která umožní studentům získat pracovní zkušenosti v mezinárodním prostředí.

Ilustrační foto

Nová volitelná kvalifikační jednotka v programech odborného vzdělávání a přípravy umožňuje studentům získat pracovní zkušenosti v mezinárodním prostředí. Jednotka představuje příležitost zejména pro studenty, jejichž obory tradičně nezahrnovaly mezinárodní mobilitu. Jednotka se objeví ve všech odborných programech vyššího sekundárního vzdělávání od podzimu 2022.

Nová jednotka připravuje studenty na práci v mezinárodním prostředí a umožňuje jim používat související kompetence a uvědomovat si jejich důležitost. Skládá se z těchto částí:

  • příprava na práci v mezinárodním prostředí;
  • interakce s mezinárodními kontakty;
  • práce v mezinárodním prostředí;
  • uplatňování a sdílení mezinárodních kompetencí.

Mezi cíle jednotky patří zlepšit u studentů jazykové a komunikační dovednosti, znalost mezinárodního pracovního prostředí, kultur a společností a schopnost uplatňovat etické a flexibilní pracovní postupy potřebné v těchto prostředích a pracovních úkolech.

Přestože důležitost mezinárodních kompetencí stále vzrůstá, není jejich hodnota pro studenty a jejich pracovní život vždy zřejmá a uznávaná. Jednotka pomáhá uvědomit si, proč jsou mezinárodní kompetence cenné pro kariéru studentů, i naučit se, jak nabízet své dovednosti zaměstnavatelům a jak využít své mezinárodní kontakty při hledání zaměstnání.

Nová jednotka nutně nevyžaduje pracovní pobyt v zahraničí. Vzhledem k tomu, že mobilita v zahraničí není možná pro všechny studenty, je internacionalizace z domova dalším skvělým způsobem, jak získat mezinárodní zkušenosti. O tuto možnost v nové jednotce aktivně žádali mimo jiné poskytovatelé vzdělávání. Internacionalizace z domova a různé programy kombinované mobility se také staly běžnějšími kvůli pandemii covidu-19 a související digitalizaci.

Počet finských studentů, kteří se účastní mezinárodní mobility v zahraničí, se od roku 2017 snižuje, přičemž prudce poklesl během pandemie. Kvůli přísným cestovním omezením mohlo v roce 2021 vycestovat do zahraničí v rámci svého odborného studia pouze 262 studentů. Někteří poskytovatelé vzdělávání začali do zahraničních stáží začleňovat virtuální mobilitu a 10,3 % případů v roce 2021 představovala kombinovaná mobilita. Finská národní agentura pro vzdělávání doporučuje, aby poskytovatelé vzdělávání v budoucnu využívali Erasmus+ a další mezinárodní programy mobilit, aby mohli novou jednotku co nejlépe využít jak doma, tak v zahraničí.


Přeložila Aneta Vencovská

Finland: international competence as part of VET [online]. Cedefop, 21/04/2022 [cit. 2022-06-07]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/finland-international-competence-part-vet

Foto od JESHOOTS.COM na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více