Maďarská strategie odborného vzdělávání a přípravy 4.0 definovala zřízení sektorových center odborné přípravy jako jednu z nezbytných intervencí pro zlepšení duálního vzdělávání.

Ilustrační foto

Většina malých a středních podniků se potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly a má potíže s obsazováním pracovních míst. Zároveň obvykle není ochotna poskytnout svým budoucím zaměstnancům potřebné odborné znalosti prostřednictvím vzdělávání. Buď nemá odpovídající infrastrukturu, nebo si nemůže dovolit na vzdělávání přidělit kompetentní odborníky na dlouhou dobu, protože by tím mohla utrpět výroba. V neposlední řadě je obtížné zvládnout administrativní zátěž spojenou se vzděláváním.

Právní základ pro zřízení sektorových center odborné přípravy přinesl zákon o odborném vzdělávání a přípravě (zákon LXXX, o odborném vzdělávání a přípravě, z roku 2019 vstoupil v platnost 1. ledna 2020). Podle jeho ustanovení je sektorové centrum odborné přípravy nezisková hospodářská organizace, která může být založena třemi způsoby:

  • alespoň čtyři mikropodniky nebo malé podniky,
  • nebo dva a více středních podniků nebo větších korporací či jiných obchodních organizací, které nejsou považovány za malý nebo střední podnik,
  • nebo jedna a více obchodních organizací a centrum odborného vzdělávání a přípravy.

Profesní sdružení a organizace mohou rovněž mít vlastnický podíl v sektorovém centru odborné přípravy, a to do 10 %, což umožňuje ještě větší zapojení mikropodniků a malých podniků.

Existují dva různé přístupy k organizaci a roli sektorových center odborné přípravy:

  1. Sektorové centrum odborné přípravy může působit jako organizátor vzdělávání. V tomto případě centrum vytváří virtuální vzdělávací prostor, zatímco samotné vzdělávání je realizováno pomocí infrastruktury členských organizací. Práce centra zahrnuje koordinační a administrativní úkoly.
  2. Sektorové centrum odborné přípravy může samo poskytovat výcvik. V tomto případě má centrum vzdělávací prostory a vzdělávání probíhá s využitím infrastruktury centra i členských organizací.

V obou případech je práce související se vzděláváním rozdělena mezi členy centra. Pracovní (učňovské) smlouvy se studenty uzavírá centrum, které také uplatňuje slevu na dani související s duálním vzděláváním. Členové nejsou zatíženi žádnou administrativou a mzdy jsou rovněž vypláceny centrem.

Kromě duálního vzdělávání hrají sektorová centra odborné přípravy roli také v dalším vzdělávání učitelů odborného vzdělávání.

První sektorová centra odborné přípravy již byla založena za účasti malých a středních podniků i větších korporací. Dobrým příkladem fungujících sektorových center odborné přípravy je školicí středisko v Zalaegerszegu (Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft.), které má navázanou přednostní spolupráci s programem pro rozvoj testovací dráhy pro vozidla v Zalaegerszegu.

Vznik dalších sektorových center odborné přípravy se plánuje. O vytvoření sektorových center odborné přípravy za účelem dalšího zlepšování infrastruktury a profesního rozvoje zažádalo společně se svými partnery celkem 29 středisek odborného vzdělávání a přípravy.


Přeložila Aneta Vencovská

Hungary: sectoral training centres to strengthen involvement of small and medium-sized enterprises in dual training [online]. Cedefop, 08/02/2022 [cit. 2022-07-04]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/hungary-sectoral-training-centres-strengthen-involvement-small-and-medium-sized-enterprises-dual

Photo od Caleb Woods na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více