Novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě v Bulharsku představuje završení dvouletých diskusí zainteresovaných stran. Jaké zásadní změny přináší nová legislativa?

V březnu 2024 udělalo Bulharsko další krok v modernizaci systému odborného vzdělávání v podobě novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě. Reforma s sebou nese změny soustavy profesí v odborném vzdělávání a přípravě, národních vzdělávacích standardů i duálního vzdělávání. Zároveň umožní flexibilní formy vzdělávání, zavede možnost distančního studia pro osoby starší 16 let a nově vymezí zajišťování kvality v odborném vzdělávání. Novelizace dále podpoří lepší propojení odborného vzdělávání s potřebami trhu práce, usnadní validaci výsledků předchozího učení a sníží administrativní zátěž spojenou s akreditací poskytovatelů odborného vzdělávání.

Ilustrační foto

Novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě je výsledkem rozsáhlých dvouletých konzultací se všemi aktéry působícími v oblasti odborného vzdělávání. Jednou z nejdůležitějších změn je zjednodušení soustavy profesí v odborném vzdělávání a přípravě. Její nová podoba by měla pomoci studujícím se informovaně rozhodovat. Profese budou revidovány 20 sektorovými radami pro dovednosti, které vznikly na konci roku 2023.

Dále se plánuje kompletní aktualizace národních vzdělávacích standardů, které budou zahrnovat jednotky výsledků učení obsahující i soubory dovedností nezbytné pro zelenou a digitální transformaci. Společně s tím se změní způsob, jak může studující získat úplnou nebo částečnou kvalifikaci. Počítá se i s novou právní definicí vzdělávání pro část profese.

Novelizace zavádí také změnu v duálním vzdělávání, která usnadní zaměstnavatelům, včetně malých a středních podniků, jmenování mentorů. Změna spočívá ve snížení požadovaného rozsahu praxe mentorů ze 3 na 2 roky.

Nová legislativa, která je v souladu s doporučením Rady o odborném vzdělávání a přípravě, osnabrückou deklarací, Národním implementačním plánem Bulharska a Národním plánem obnovy, umožňuje zavést e-learning pro studující starší 16 let a také přenos a shromažďování jednotek výsledků učení.

Kromě toho byla zavedena definice zajišťování kvality, která zahrnuje závazek účasti v procesu hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy pro organizace zaměstnavatelů a odborové svazy působící na národní úrovni.

Legislativní úpravy se rovněž týkají seznamu státem chráněných profesí a seznamu profesí s očekávaným nedostatkem odborníků na trhu práce, jež budou aktualizovány každé dva roky a budou vycházet z analýzy trhu práce, která se v této souvislosti velmi osvědčila.

Validace odborných znalostí, dovedností a kompetencí byla pro vzdělávací instituce zjednodušena díky jasným pokynům týkajícím se procesu validace.

V neposlední řadě novelizace upravuje také fungování center odborného vzdělávání a přípravy nabízejících příležitosti k získání kvalifikace i rekvalifikace osobám starším 16 let tím, že snižuje administrativní zátěž, která souvisí s akreditačními procesy.


Připravila Aneta Vencovská

CEDEFOP. Bulgaria: a new VET Act amendment further modernises VET. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 17 May 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/bulgaria-new-vet-act-amendment-further-modernises-vet. [cit. 2024-06-04].

Foto od Thomas Martinsen na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více