Novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě v Bulharsku představuje završení dvouletých diskusí zainteresovaných stran. Jaké zásadní změny přináší nová legislativa?

V březnu 2024 udělalo Bulharsko další krok v modernizaci systému odborného vzdělávání v podobě novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě. Reforma s sebou nese změny soustavy profesí v odborném vzdělávání a přípravě, národních vzdělávacích standardů i duálního vzdělávání. Zároveň umožní flexibilní formy vzdělávání, zavede možnost distančního studia pro osoby starší 16 let a nově vymezí zajišťování kvality v odborném vzdělávání. Novelizace dále podpoří lepší propojení odborného vzdělávání s potřebami trhu práce, usnadní validaci výsledků předchozího učení a sníží administrativní zátěž spojenou s akreditací poskytovatelů odborného vzdělávání.

Ilustrační foto

Novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě je výsledkem rozsáhlých dvouletých konzultací se všemi aktéry působícími v oblasti odborného vzdělávání. Jednou z nejdůležitějších změn je zjednodušení soustavy profesí v odborném vzdělávání a přípravě. Její nová podoba by měla pomoci studujícím se informovaně rozhodovat. Profese budou revidovány 20 sektorovými radami pro dovednosti, které vznikly na konci roku 2023.

Dále se plánuje kompletní aktualizace národních vzdělávacích standardů, které budou zahrnovat jednotky výsledků učení obsahující i soubory dovedností nezbytné pro zelenou a digitální transformaci. Společně s tím se změní způsob, jak může studující získat úplnou nebo částečnou kvalifikaci. Počítá se i s novou právní definicí vzdělávání pro část profese.

Novelizace zavádí také změnu v duálním vzdělávání, která usnadní zaměstnavatelům, včetně malých a středních podniků, jmenování mentorů. Změna spočívá ve snížení požadovaného rozsahu praxe mentorů ze 3 na 2 roky.

Nová legislativa, která je v souladu s doporučením Rady o odborném vzdělávání a přípravě, osnabrückou deklarací, Národním implementačním plánem Bulharska a Národním plánem obnovy, umožňuje zavést e-learning pro studující starší 16 let a také přenos a shromažďování jednotek výsledků učení.

Kromě toho byla zavedena definice zajišťování kvality, která zahrnuje závazek účasti v procesu hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy pro organizace zaměstnavatelů a odborové svazy působící na národní úrovni.

Legislativní úpravy se rovněž týkají seznamu státem chráněných profesí a seznamu profesí s očekávaným nedostatkem odborníků na trhu práce, jež budou aktualizovány každé dva roky a budou vycházet z analýzy trhu práce, která se v této souvislosti velmi osvědčila.

Validace odborných znalostí, dovedností a kompetencí byla pro vzdělávací instituce zjednodušena díky jasným pokynům týkajícím se procesu validace.

V neposlední řadě novelizace upravuje také fungování center odborného vzdělávání a přípravy nabízejících příležitosti k získání kvalifikace i rekvalifikace osobám starším 16 let tím, že snižuje administrativní zátěž, která souvisí s akreditačními procesy.


Připravila Aneta Vencovská

CEDEFOP. Bulgaria: a new VET Act amendment further modernises VET. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 17 May 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/bulgaria-new-vet-act-amendment-further-modernises-vet. [cit. 2024-06-04].

Foto od Thomas Martinsen na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více