Aktualizovaná databáze Cedefopu nabízí srovnání systémů učňovské přípravy v Evropě i příklady dobré praxe, které využijí zejména odborníci a tvůrci politik.

 

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) nabízí v poslední aktualizaci databáze o systémech učňovské přípravy (2023–2024) nejnovější informace o podobách, organizaci a způsobech řízení učňovské přípravy v Evropě.

Online databáze, která byla aktualizována za přispění odborníků na učňovskou přípravu v rámci sítě Cedefop, poskytuje strukturované a porovnatelné informace o systémech učňovské přípravy v členských státech Evropské unie, Norsku, Švýcarsku, Spojeném království a na Islandu. Databáze představuje pro odborníky a tvůrce politik cenný nástroj, jenž usnadní komparativní analýzu a vyhledávání příkladů dobré praxe, a to zejména v situaci, kdy evropské země usilují o rozšíření a vylepšení svých učňovských systémů v souvislosti se zavedením Evropského rámce pro kvalitní a efektivní učňovskou přípravu v roce 2018.

Učňovská příprava je vhodnou odpovědí na svět práce, který se rychle mění v důsledku digitalizace, umělé inteligence či zelené transformace. Usnadňuje mladým lidem přechod ze vzdělávání do pracovního života a dospělým pomáhá se zvyšováním i změnou kvalifikace.

Kvalitní učňovská příprava, jež strukturovaně propojuje poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy, zaměstnavatele a učící se, dokáže poskytovat komplexní vzdělávací zkušenost, která umožní učícím se jednotlivcům získat správné dovednosti požadované měnícím se trhem práce, a to jak v současnosti, tak v dlouhodobějším horizontu.

Údaje v databázi jsou roztříděny podle jednotlivých zemí a podle systémů učňovské přípravy. Jednotlivé záložky k učňovským systémům poskytují celou řadu informací:

  • jak daný systém učňovské přípravy vznikl;
  • které skupiny lidí se do učňovské přípravy obvykle přihlašují;
  • jaké kvalifikace mohou získat (typ, úroveň) a jak mohou postupovat ve vzdělávacím systému;
  • jak je učňovská příprava řízena, včetně odpovědnosti státních orgánů a sociálních partnerů;
  • jak je organizována odborná příprava na pracovišti, včetně jejího podílu v rámci vzdělávacího programu, způsobu střídání výuky ve škole a na pracovišti, ukotvení nabízeného vzdělávání v systému a role školitelů/mentorů/instruktorů ve firmě;
  • jaké typy smluv a odměn jsou pro učně stanoveny;
  • kdo pokrývá hlavní náklady a jaké pobídky existují pro firmy a učící se.

Chcete se dozvědět více o učňovské přípravě v Evropě a načerpat inspiraci? Prozkoumejte Evropskou databázi o systémech učňovské přípravy.

Ilustrační obrázek


Připravila Aneta Vencovská

CEDEFOP. All there is to know about European apprenticeships close to hand. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 27 March 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/all-there-know-about-european-apprenticeships-close-hand. [cit. 2024-06-06].

CEDEFOP. Cedefop European database on apprenticeship schemes. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/apprenticeship-schemes. [cit. 2024-06-06].


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více