Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

 

Ilustrační foto

Švédsko v roce 2023 předsedalo Radě Evropské unie. Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) k této příležitosti aktualizoval publikace, které shrnují švédský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem švédské odborné vzdělávání vyniká

Vyšší sekundární vzdělávání ve Švédsku je řízeno státem, ale financováno obcemi prostřednictvím poukázkového systému. V tomto decentralizovaném systému se na trhu se vzděláváním utkávají soukromí a veřejní poskytovatelé. Volba školy je na žákovi a jeho rodině. Poskytovateli vzdělávání, kterého si žák vybere, následně obec proplatí poukázku. Úzké propojení vzdělávání a světa práce zajišťují sociální partneři, kteří jsou mimo jiné zastoupeni v tzv. národních radách pro každý z 12 středoškolských programů odborného vzdělávání.

Vyšší sekundární vzdělávání je tvořeno modularizovanými vzdělávacími programy. Pokud například žák změní svou vzdělávací cestu, může si převést předměty do jiného vzdělávacího programu. Modulový přístup také podporuje propojení počátečního a dalšího vzdělávání. Vzdělávání dospělých většinou zahrnuje stejné vzdělávací kurzy, které nabízí střední škola, což umožňuje studujícím navázat na jejich dřívější studium a získat například přístup k vysokoškolskému vzdělání.

Celoživotnímu učení je ve Švédsku tradičně přisuzována vysoká hodnota. Účast v něm byla v roce 2021 vyšší než 34 %, což je nejvíce z 27 členských zemí EU (Eurostat, 2022). Vzdělání, znalosti, dovednosti a kompetence získané odbornou přípravou, v zaměstnání nebo jiným způsobem mohou být validovány a uznány pro část vzdělávacího programu v rámci kurzů vzdělávání dospělých.

Aktuální témata a výzvy

Švédsko je v celosvětovém měřítku považováno za digitálního lídra. V indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) z roku 2022 se umístilo na čtvrtém místě ze 27 zemí EU. Navzdory nejvyššímu podílu zaměstnaných odborníků v oblasti ICT (8 %) a nadprůměrnému podílu absolventů ICT se více než polovině podniků (55,1 %) nedaří obsazovat volná pracovní místa v této oblasti.

Tématem je i přetrvávající nesoulad mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi na trhu práce a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Klíčové opatření při řešení tohoto problému má podobu rekvalifikací a rozšiřování dovedností pracovní síly. Neobejde se však bez zkvalitnění regionální spolupráci mezi školami odborného vzdělávání a přípravy a bez úprav školského zákona.

Švédský vzdělávací systém se také již několik let potýká s nedostatkem učitelů odborného vzdělávání a přípravy. V blízké budoucnosti odejde mnoho vyučujících do důchodu a do roku 2033 bude třeba přijmout odhadem 12 500 učitelů odborného vzdělávání a přípravy na plný úvazek. Nedostatek učitelů je nejcitelnější ve venkovských oblastech. V reakci na to zavedl školský zákon v roce 2021 distanční vzdělávání. Žáky tak může vzdělávat na dálku kvalifikovaný učitel z jiné školy.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami švédského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Sweden (Zaostřeno na odborné vzdělávání Švédska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Švédsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis švédského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Sweden – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Švédsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Švédsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Švédsku.


Připravila Aneta Vencovská

Spotlight on VET Sweden [online]. Cedefop, January 2023 [cit. 2024-09-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/8143

Vocational education and training in Sweden: Short description [online]. Cedefop, March 2023 [cit. 2024-09-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/4212

Foto od Ryan Faulkner-Hogg na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více

12. březen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla jsou střední školy

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

10. březen 2025

Zveme vás na sérii konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech

Konference k RVP pro předškolní a základní vzdělávání proběhnou ve všech krajích České republiky. Připravuje je Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Číst více

27. únor 2025

Španělské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Španělsku.

Číst více

27. únor 2025

Výsledky PIAAC volají po větší podpoře celoživotního učení

Mezinárodní šetření PIAAC hodnotí dovednosti dospělých klíčové pro život v 21. století a poskytuje data pro informovanější politická rozhodnutí. O tom, jak šetření využít k podpoře vzdělávání dospělých v Česku, diskutovali odborníci a tvůrci politik.

Číst více