Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

 

Ilustrační foto

Švédsko v roce 2023 předsedalo Radě Evropské unie. Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) k této příležitosti aktualizoval publikace, které shrnují švédský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem švédské odborné vzdělávání vyniká

Vyšší sekundární vzdělávání ve Švédsku je řízeno státem, ale financováno obcemi prostřednictvím poukázkového systému. V tomto decentralizovaném systému se na trhu se vzděláváním utkávají soukromí a veřejní poskytovatelé. Volba školy je na žákovi a jeho rodině. Poskytovateli vzdělávání, kterého si žák vybere, následně obec proplatí poukázku. Úzké propojení vzdělávání a světa práce zajišťují sociální partneři, kteří jsou mimo jiné zastoupeni v tzv. národních radách pro každý z 12 středoškolských programů odborného vzdělávání.

Vyšší sekundární vzdělávání je tvořeno modularizovanými vzdělávacími programy. Pokud například žák změní svou vzdělávací cestu, může si převést předměty do jiného vzdělávacího programu. Modulový přístup také podporuje propojení počátečního a dalšího vzdělávání. Vzdělávání dospělých většinou zahrnuje stejné vzdělávací kurzy, které nabízí střední škola, což umožňuje studujícím navázat na jejich dřívější studium a získat například přístup k vysokoškolskému vzdělání.

Celoživotnímu učení je ve Švédsku tradičně přisuzována vysoká hodnota. Účast v něm byla v roce 2021 vyšší než 34 %, což je nejvíce z 27 členských zemí EU (Eurostat, 2022). Vzdělání, znalosti, dovednosti a kompetence získané odbornou přípravou, v zaměstnání nebo jiným způsobem mohou být validovány a uznány pro část vzdělávacího programu v rámci kurzů vzdělávání dospělých.

Aktuální témata a výzvy

Švédsko je v celosvětovém měřítku považováno za digitálního lídra. V indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) z roku 2022 se umístilo na čtvrtém místě ze 27 zemí EU. Navzdory nejvyššímu podílu zaměstnaných odborníků v oblasti ICT (8 %) a nadprůměrnému podílu absolventů ICT se více než polovině podniků (55,1 %) nedaří obsazovat volná pracovní místa v této oblasti.

Tématem je i přetrvávající nesoulad mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi na trhu práce a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Klíčové opatření při řešení tohoto problému má podobu rekvalifikací a rozšiřování dovedností pracovní síly. Neobejde se však bez zkvalitnění regionální spolupráci mezi školami odborného vzdělávání a přípravy a bez úprav školského zákona.

Švédský vzdělávací systém se také již několik let potýká s nedostatkem učitelů odborného vzdělávání a přípravy. V blízké budoucnosti odejde mnoho vyučujících do důchodu a do roku 2033 bude třeba přijmout odhadem 12 500 učitelů odborného vzdělávání a přípravy na plný úvazek. Nedostatek učitelů je nejcitelnější ve venkovských oblastech. V reakci na to zavedl školský zákon v roce 2021 distanční vzdělávání. Žáky tak může vzdělávat na dálku kvalifikovaný učitel z jiné školy.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami švédského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Sweden (Zaostřeno na odborné vzdělávání Švédska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Švédsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis švédského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Sweden – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Švédsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Švédsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Švédsku.


Připravila Aneta Vencovská

Spotlight on VET Sweden [online]. Cedefop, January 2023 [cit. 2024-09-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/8143

Vocational education and training in Sweden: Short description [online]. Cedefop, March 2023 [cit. 2024-09-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/4212

Foto od Ryan Faulkner-Hogg na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více