Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

 

V Dánsku stále více mladých lidí preferuje gymnázium před ostatními vzdělávacími cestami. Tento trend vedl k nerovnováze ve vzdělávacím systému, kdy je obtížné přilákat studující do odborného vzdělávání.

V reakci na to předložilo dánské ministerstvo pro vzdělávání návrh reformy, která má změnit podobu odborného vzdělávání a přípravy a vyššího sekundárního vzdělávání. Reforma spočívá v zavedení nového typu gymnázia s odborným a profesním zaměřením.

Ilustrační foto: student ve třídě

Nové odborné gymnázium

Program kombinující odborné i všeobecné zaměření (úroveň 4–5 Evropského rámce kvalifikací) byl v Dánsku zaveden již v roce 2012. Trvá 4–4,5 roku a z 50 % zahrnuje učení se prací. Mladí lidé tak mají možnost získat odbornou kvalifikaci umožňující přímý přístup na trh práce (např. tesař, kovář, elektrikář) i obecnou kvalifikaci. Ta umožňuje studujícím pokračovat ve vysokoškolském vzdělávání, podobně jako by vycházeli ze čtyř obecně zaměřených programů vyššího sekundárního vzdělávání.

Dánská vláda nyní oznámila plán zavést nový typ gymnázia zaměřeného na odborné a profesní vzdělávání. Chce tím zajistit rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzděláváním. Odborné gymnázium má také přispět k tomu, že volba studujících bude lépe odpovídat jejich zájmům i potřebám trhu práce.

Nový typ gymnázia nabídne přímější cestu k profesi tím, že kombinuje všeobecné vzdělání se specializovanou přípravou přizpůsobenou konkrétnímu odvětví. Jeho absolventi a absolventky budou mít v závislosti na délce studia (2 nebo 3 roky) právo zapsat se do:

Finance a uvedení do praxe

Dánská vláda se zavázala k tomu, že reforma bude finančně udržitelná a efektivně zaváděná do praxe. Investice budou směřovat do vzdělávací infrastruktury, přípravy učitelů a vývoje nových výukových materiálů.

Navrhovaná reforma bude stát přibližně 335 milionů eur ročně (od roku 2030). Znamená to přibližně 10% nárůst oproti současným nákladům. Vláda rovněž vyčlení na roky 2027–2034 644 milionů eur na zavedení odborného gymnázia a transformaci vzdělávacího a institucionálního prostředí.

Nová reforma dánského odborného vzdělávání a přípravy a vyššího sekundárního vzdělávání představuje významný posun v tom, jak země připravuje mladé lidi na budoucnost. Zavedením odborného gymnázia chce dánská vláda vytvořit vzdělávací systém, který bude lépe odpovídat potřebám trhu práce a zároveň zachová vysoké akademické standardy.


Připravila Martina Kaňáková

ReferNet Denmark, & Cedefop (2024, November 19). Denmark: a new type of vocational upper secondary school announced. National news on VET.

Foto od Jeswin Thomas na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více