Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

 

V Dánsku stále více mladých lidí preferuje gymnázium před ostatními vzdělávacími cestami. Tento trend vedl k nerovnováze ve vzdělávacím systému, kdy je obtížné přilákat studující do odborného vzdělávání.

V reakci na to předložilo dánské ministerstvo pro vzdělávání návrh reformy, která má změnit podobu odborného vzdělávání a přípravy a vyššího sekundárního vzdělávání. Reforma spočívá v zavedení nového typu gymnázia s odborným a profesním zaměřením.

Ilustrační foto: student ve třídě

Nové odborné gymnázium

Program kombinující odborné i všeobecné zaměření (úroveň 4–5 Evropského rámce kvalifikací) byl v Dánsku zaveden již v roce 2012. Trvá 4–4,5 roku a z 50 % zahrnuje učení se prací. Mladí lidé tak mají možnost získat odbornou kvalifikaci umožňující přímý přístup na trh práce (např. tesař, kovář, elektrikář) i obecnou kvalifikaci. Ta umožňuje studujícím pokračovat ve vysokoškolském vzdělávání, podobně jako by vycházeli ze čtyř obecně zaměřených programů vyššího sekundárního vzdělávání.

Dánská vláda nyní oznámila plán zavést nový typ gymnázia zaměřeného na odborné a profesní vzdělávání. Chce tím zajistit rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzděláváním. Odborné gymnázium má také přispět k tomu, že volba studujících bude lépe odpovídat jejich zájmům i potřebám trhu práce.

Nový typ gymnázia nabídne přímější cestu k profesi tím, že kombinuje všeobecné vzdělání se specializovanou přípravou přizpůsobenou konkrétnímu odvětví. Jeho absolventi a absolventky budou mít v závislosti na délce studia (2 nebo 3 roky) právo zapsat se do:

Finance a uvedení do praxe

Dánská vláda se zavázala k tomu, že reforma bude finančně udržitelná a efektivně zaváděná do praxe. Investice budou směřovat do vzdělávací infrastruktury, přípravy učitelů a vývoje nových výukových materiálů.

Navrhovaná reforma bude stát přibližně 335 milionů eur ročně (od roku 2030). Znamená to přibližně 10% nárůst oproti současným nákladům. Vláda rovněž vyčlení na roky 2027–2034 644 milionů eur na zavedení odborného gymnázia a transformaci vzdělávacího a institucionálního prostředí.

Nová reforma dánského odborného vzdělávání a přípravy a vyššího sekundárního vzdělávání představuje významný posun v tom, jak země připravuje mladé lidi na budoucnost. Zavedením odborného gymnázia chce dánská vláda vytvořit vzdělávací systém, který bude lépe odpovídat potřebám trhu práce a zároveň zachová vysoké akademické standardy.


Připravila Martina Kaňáková

ReferNet Denmark, & Cedefop (2024, November 19). Denmark: a new type of vocational upper secondary school announced. National news on VET.

Foto od Jeswin Thomas na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více