Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

 

V Dánsku stále více mladých lidí preferuje gymnázium před ostatními vzdělávacími cestami. Tento trend vedl k nerovnováze ve vzdělávacím systému, kdy je obtížné přilákat studující do odborného vzdělávání.

V reakci na to předložilo dánské ministerstvo pro vzdělávání návrh reformy, která má změnit podobu odborného vzdělávání a přípravy a vyššího sekundárního vzdělávání. Reforma spočívá v zavedení nového typu gymnázia s odborným a profesním zaměřením.

Ilustrační foto: student ve třídě

Nové odborné gymnázium

Program kombinující odborné i všeobecné zaměření (úroveň 4–5 Evropského rámce kvalifikací) byl v Dánsku zaveden již v roce 2012. Trvá 4–4,5 roku a z 50 % zahrnuje učení se prací. Mladí lidé tak mají možnost získat odbornou kvalifikaci umožňující přímý přístup na trh práce (např. tesař, kovář, elektrikář) i obecnou kvalifikaci. Ta umožňuje studujícím pokračovat ve vysokoškolském vzdělávání, podobně jako by vycházeli ze čtyř obecně zaměřených programů vyššího sekundárního vzdělávání.

Dánská vláda nyní oznámila plán zavést nový typ gymnázia zaměřeného na odborné a profesní vzdělávání. Chce tím zajistit rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzděláváním. Odborné gymnázium má také přispět k tomu, že volba studujících bude lépe odpovídat jejich zájmům i potřebám trhu práce.

Nový typ gymnázia nabídne přímější cestu k profesi tím, že kombinuje všeobecné vzdělání se specializovanou přípravou přizpůsobenou konkrétnímu odvětví. Jeho absolventi a absolventky budou mít v závislosti na délce studia (2 nebo 3 roky) právo zapsat se do:

Finance a uvedení do praxe

Dánská vláda se zavázala k tomu, že reforma bude finančně udržitelná a efektivně zaváděná do praxe. Investice budou směřovat do vzdělávací infrastruktury, přípravy učitelů a vývoje nových výukových materiálů.

Navrhovaná reforma bude stát přibližně 335 milionů eur ročně (od roku 2030). Znamená to přibližně 10% nárůst oproti současným nákladům. Vláda rovněž vyčlení na roky 2027–2034 644 milionů eur na zavedení odborného gymnázia a transformaci vzdělávacího a institucionálního prostředí.

Nová reforma dánského odborného vzdělávání a přípravy a vyššího sekundárního vzdělávání představuje významný posun v tom, jak země připravuje mladé lidi na budoucnost. Zavedením odborného gymnázia chce dánská vláda vytvořit vzdělávací systém, který bude lépe odpovídat potřebám trhu práce a zároveň zachová vysoké akademické standardy.


Připravila Martina Kaňáková

ReferNet Denmark, & Cedefop (2024, November 19). Denmark: a new type of vocational upper secondary school announced. National news on VET.

Foto od Jeswin Thomas na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více