Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

 

Smyslem polského projektu Příprava řešení na podporu vzdělávacího procesu budoucích a současných učitelů odborného vzdělávání je získat a rozvíjet pracovníky, zejména učitele a učitelky, v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

Co udělat pro to, aby byli učitelé dobře připraveni na svou roli? Odpověď poskytnou ucelené koncepce postgraduálního studia a pedagogické praxe připravené na míru budoucím učitelům odborného vzdělávání (tj. studujícím a čerstvým absolventům) i profesionálům, kteří již v této oblasti pracují.

Vznikne také rámec pro podporu dalšího vzdělávání speciálně určený pro aktivní učitele odborného vzdělávání. Díky němu by se měli průběžně profesně rozvíjet, což potřebují ke zlepšení svých dovedností i k přizpůsobení se vyvíjejícím se požadavkům v odborném vzdělávání.

Řešení navržená v projektu následně Výzkumný ústav pedagogický (Instytut badań edukacyjnych) předá Ministerstvu národního vzdělávání, které nabídne postgraduální studium a pedagogickou praxi učitelům odborného vzdělávání. Doporučení týkající se dalšího vzdělávání učitelů budou podkladem pro aktualizaci nabídky programů profesního rozvoje učitelů, například v centrech pro přípravu učitelů odborného vzdělávání a na vysokých školách.

Ilustrační obrázek: Rozvoj učitelů OV v Polsku

Od profilu učitele po vzdělávací programy

Projekt se skládá ze tří vzájemně propojených aktivit:

  • hodnocení pracovníků zahrnuje sestavení komplexního profilu učitelů odborného vzdělávání a předvídání budoucí poptávky po nich;
  • během zkoumání určujících faktorů vznikne kvalitativní studie o nefinančních faktorech ovlivňujících nabídku pracovníků v odborném vzdělávání, proběhne analýza dovedností učitelů v odborném vzdělávání i zhodnocení stávající nabídky dalšího vzdělávání učitelů;
  • v rámci návrhu řešení se vytvoří postgraduální programy i prakticky zaměřené vzdělávací kurzy a vznikne doporučení ke zlepšení dalšího vzdělávání učitelů odborného vzdělávání.

Zapojení vzdělávací komunity

Projekt klade zvláštní důraz na zapojení zástupců vzdělávací komunity. V rámci kvalitativních studií byly provedeny rozhovory mimo jiné s učiteli odborného vzdělávání, řediteli škol či metodickými poradci.

To umožnilo porozumět jejich každodenním problémům, identifikovat skutečné potřeby a zajistit, aby činnosti projektu vycházely z reality a přesně odpovídaly očekáváním učitelů a zaměstnanců v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

Prioritou projektu je podpora učitelů odborného vzdělávání v rozvoji jejich motivace a dovedností, což může mít přímý dopad na zkvalitnění odborného vzdělávání v Polsku.

Chcete se dozvědět více?

Projekt (2023–2025) je v souladu se Strategií integrovaných dovedností 2030 a Akčním plánem odborného vzdělávání a přípravy 2022–2025 – dvěma hlavními politickými dokumenty, podle kterých se řídí odborné vzdělávání a příprava.

Na webu projektu naleznete výstupy projektu, včetně zprávy o motivaci, zdrojích, potřebách a překážkách pracovníků odborného vzdělávání spolu s analýzou možností vzdělávání pro učitele odborného vzdělávání.


Připravila Martina Kaňáková & Aneta Vencovská

ReferNet Poland, & Cedefop (2025, January 16). Poland: support for future and current vocational teachers. National news on VET.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více