Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

 

Průzkumy v německy mluvící části Belgie v posledních letech poukázaly na nedostatek podpory a informací pro žáky a žákyně v oblasti profesní orientace a na jejich nesystematické poskytování. Ministerstvo práce společně s ministerstvem školství vytvořilo rámcový plán, který zavádí povinné profesní poradenství do vzdělávacího systému (Rahmenplan Berufliche Orientierung). Roli koordinátora vůči všem školám, včetně základních, zastává Úřad práce Německojazyčného společenství (ADG).

Spolupráce a inovativní přístup při tvorbě rámce

Zavedení profesní orientace do škol předcházelo v roce 2021 sestavení think tanku, který sdružoval zástupce všech zainteresovaných institucí (např. úřadu práce, sociálních partnerů či příslušných ministerstev). Úkolem think tanku bylo sledovat zavádění opatření v pěti klíčových oblastech:

  • doprovázená sebereflexe,
  • objevování povolání a firemního prostředí,
  • pozorování a stáže,
  • žákovské portfolio,
  • vytvoření školní koncepce na podporu žákovských dovedností v oblasti profesní orientace.

Tento kolaborativní a inovativní přístup vedl k přijetí rámce parlamentem Německojazyčného společenství (2023). Rámec stanovuje činnosti, které mají zajišťovat školy na různých úrovních. Jeho naplňování je povinné od školního roku 2024/2025.

Ilustrační obrázek: Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Od objevování povolání po stáže

Profesní orientace začíná na základní škole a doprovází žáky a žákyně až do konce střední školy. Nabízí jim například:

  • objevování povolání: v pátém a šestém ročníku základní školy (11–12 let) žáci a žákyně objevují ve třídě, během jednoho dne, činnosti související s povoláním nebo profesní oblastí;
  • pozorování: ve druhém ročníku střední školy (13–14 let) se jednotliví žáci vydají na jednodenní návštěvu do podniku, během níž se účastní každodenního pracovního života, pozorují a vykonávají činnosti odpovídající jejich věku;
  • seznámení s podnikem: ve třetím ročníku střední školy (14–15 let) mohou třídy strávit celý den poznáváním provozních a pracovních procesů při návštěvě různých oddělení podniku;
  • stáž: ve čtvrtém ročníku střední školy (15–16 let) je do programu zařazena stáž v délce minimálně 3 dnů: žáci pozorují, dostávají vysvětlení a samostatně a pod dohledem provádějí malé úkoly. Cílem je poskytnout jim realistický vhled do pracovního života.

Žáci a žákyně jsou rovněž povinni dokumentovat vývoj své profesní orientace v digitálním portfoliu a zviditelnit a zpřístupnit své talenty, zájmy a profesní zkušenosti pro účely sebereflexe. Doporučuje se používat Europass.

Platforma Berufsroute

Kontakty mezi světem práce a školami se navazují na centrální platformě Berufsroute.be, kterou pro žáky, jejich rodiče, učitele a podnikatele provozuje ADG. Poskytuje širokou škálu nástrojů pro didaktickou a pedagogickou přípravu a následnou kontrolu, jakož i pro vývoj a sledování obsahu zaměřeného na témata související s kariérou.

První výsledky ukazují, že v roce 2023 se pracovníci profesního poradenství ADG zúčastnili 156 akcí (workshopů, informačních schůzek atd.) ve školách, kterých se zúčastnilo téměř 3 200 studentů, což je výrazně více než v minulosti.


Připravila Aneta Vencovská

ReferNet Belgium, & Cedefop (2025, January 8). Belgium: Embedded vocational orientation in school curricula. National news on VET.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

Další aktuality

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více

29. září 2025

Nové číslo EduRevue se zaměřuje na klíčové kompetence a základní gramotnosti v novém kurikulu

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

19. září 2025

Polské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Polsku.

Číst více