Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

 

Průzkumy v německy mluvící části Belgie v posledních letech poukázaly na nedostatek podpory a informací pro žáky a žákyně v oblasti profesní orientace a na jejich nesystematické poskytování. Ministerstvo práce společně s ministerstvem školství vytvořilo rámcový plán, který zavádí povinné profesní poradenství do vzdělávacího systému (Rahmenplan Berufliche Orientierung). Roli koordinátora vůči všem školám, včetně základních, zastává Úřad práce Německojazyčného společenství (ADG).

Spolupráce a inovativní přístup při tvorbě rámce

Zavedení profesní orientace do škol předcházelo v roce 2021 sestavení think tanku, který sdružoval zástupce všech zainteresovaných institucí (např. úřadu práce, sociálních partnerů či příslušných ministerstev). Úkolem think tanku bylo sledovat zavádění opatření v pěti klíčových oblastech:

  • doprovázená sebereflexe,
  • objevování povolání a firemního prostředí,
  • pozorování a stáže,
  • žákovské portfolio,
  • vytvoření školní koncepce na podporu žákovských dovedností v oblasti profesní orientace.

Tento kolaborativní a inovativní přístup vedl k přijetí rámce parlamentem Německojazyčného společenství (2023). Rámec stanovuje činnosti, které mají zajišťovat školy na různých úrovních. Jeho naplňování je povinné od školního roku 2024/2025.

Ilustrační obrázek: Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Od objevování povolání po stáže

Profesní orientace začíná na základní škole a doprovází žáky a žákyně až do konce střední školy. Nabízí jim například:

  • objevování povolání: v pátém a šestém ročníku základní školy (11–12 let) žáci a žákyně objevují ve třídě, během jednoho dne, činnosti související s povoláním nebo profesní oblastí;
  • pozorování: ve druhém ročníku střední školy (13–14 let) se jednotliví žáci vydají na jednodenní návštěvu do podniku, během níž se účastní každodenního pracovního života, pozorují a vykonávají činnosti odpovídající jejich věku;
  • seznámení s podnikem: ve třetím ročníku střední školy (14–15 let) mohou třídy strávit celý den poznáváním provozních a pracovních procesů při návštěvě různých oddělení podniku;
  • stáž: ve čtvrtém ročníku střední školy (15–16 let) je do programu zařazena stáž v délce minimálně 3 dnů: žáci pozorují, dostávají vysvětlení a samostatně a pod dohledem provádějí malé úkoly. Cílem je poskytnout jim realistický vhled do pracovního života.

Žáci a žákyně jsou rovněž povinni dokumentovat vývoj své profesní orientace v digitálním portfoliu a zviditelnit a zpřístupnit své talenty, zájmy a profesní zkušenosti pro účely sebereflexe. Doporučuje se používat Europass.

Platforma Berufsroute

Kontakty mezi světem práce a školami se navazují na centrální platformě Berufsroute.be, kterou pro žáky, jejich rodiče, učitele a podnikatele provozuje ADG. Poskytuje širokou škálu nástrojů pro didaktickou a pedagogickou přípravu a následnou kontrolu, jakož i pro vývoj a sledování obsahu zaměřeného na témata související s kariérou.

První výsledky ukazují, že v roce 2023 se pracovníci profesního poradenství ADG zúčastnili 156 akcí (workshopů, informačních schůzek atd.) ve školách, kterých se zúčastnilo téměř 3 200 studentů, což je výrazně více než v minulosti.


Připravila Aneta Vencovská

ReferNet Belgium, & Cedefop (2025, January 8). Belgium: Embedded vocational orientation in school curricula. National news on VET.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

Další aktuality

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více

03. listopad 2025

Zveme vás na diskuse o připravované revizi základního uměleckého vzdělávání

Od listopadu 2025 se budeme potkávat online každý první čtvrtek v měsíci od deseti hodin se členy týmu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.

Číst více