Posilují evropské země všeobecnou, či odbornou složku vzdělávání? A jak pracují s průřezovými dovednostmi? Na tyto a další otázky hledala odpověď studie Cedefopu.

Future of VET 1 menší

„Jak se v čase utvářela rovnováha mezi dovednostmi specifickými pro povolání, všeobecnými předměty a průřezovými dovednostmi?“ To je klíčová otázka, na kterou odpovídá studie Budoucnost odborného vzdělávání a přípravy v Evropě (část 1). Zkoumá, jak se mění způsob diferencování znalostí, dovedností a kompetencí v kurikulu, i změny v organizování učení na různých místech: ve třídách, dílnách, laboratořích a na pracovištích.

Stáhněte si studii (v angličtině)

Výsledky ukazují, že některé evropské země posílily všeobecně vzdělávací složku ve svých programech odborného vzdělávání a přípravy, a to buď zvýšením rozsahu výuky všeobecně vzdělávacích předmětů, nebo jejich lepší integrací do odborného kurikula. Zvýšený důraz na všeobecné dovednosti přitom není na úkor učení na pracovišti. Naopak rozšiřování učení na pracovišti v kurikulu počátečního odborného vzdělávání je všudypřítomný trend. Je však stále obtížnější vyhodnotit jeho přesný rozsah, a to kvůli zvyšující se flexibilitě v kombinování různých vzdělávacích prostředí.

O průřezových dovednostech lze obecně říci, že jsou čím dál viditelnější v dokumentech souvisejících s odbornými vzdělávacími programy a kvalifikacemi. V praxi však nabývají rozmanitých forem: mohou být součástí všeobecně vzdělávací nebo odborné složky nebo se s nimi pracuje pouze nepřímo. Ačkoliv se na první pohled zdá, že mají průřezové dovednosti blíže spíše ke všeobecně vzdělávací složce, mají mnohdy silnou návaznost na odbornou složku (týká se to například podnikavosti, řízení kariéry či digitálních dovedností). Stále také existuje mnoho vzdělávacích systémů, v nichž nejsou průřezové dovednosti nijak specificky označené, a tak nelze ani zjistit jejich rozsah v kurikulu.

Autoři studie také zjišťovali, jak se mění počet kvalifikací počátečního odborného vzdělávání v Evropě. V některých zemích dochází k redukování počtu kvalifikací. Je to výsledek promyšleného strategického procesu, například s cílem rozšířit kvalifikační a profesní profily či snížit administrativní zátěž. Někdy ale k redukci dochází méně plánovaně, v reakci na měnící se poptávku.

Studie Cedefopu (Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání) čerpá informace ze své sítě ReferNet, jíž je Česká republika součástí, z případových studií osmi zemí a online šetření mezi téměř tisícovkou evropských poskytovatelů odborného vzdělávání a přípravy.


Připravila Aneta Vencovská

The future of vocational education and training in Europe: volume 1 [online]. Cedefop, May 2022 [cit. 2022-09-21]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/5583


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více

03. listopad 2025

Zveme vás na diskuse o připravované revizi základního uměleckého vzdělávání

Od listopadu 2025 se budeme potkávat online každý první čtvrtek v měsíci od deseti hodin se členy týmu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.

Číst více

21. říjen 2025

Budoucnost ČR závisí na dovednostech

Česko čelí výzvám v oblasti rozvoje dovedností – od nízké účasti dospělých na vzdělávání až po potíže podniků se získáváním pracovníků a pracovnic. Infografiky Cedefopu přinášejí přehled o tom, jak si v těchto oblastech stojíme ve srovnání s ostatními zeměmi.

Číst více

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více