Mgr. et Mgr. Radek Melichar

Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI, je kolega s bohatou profesní minulostí. V oblasti PR a komunikace prošel korporátní oblastí, centrálními institucemi státní správy, neziskovým sektorem i mediálními agenturami. Podle jeho vlastních slov, aby „poznal co nejvíc odstínů a faset PR práce a komunikace“. A jak se mu líbí pracovat u nás v NPI? 

Co bylo motivací pro vaše rozhodnutí začít pracovat v NPI?
Ukončil jsem své angažmá v Pražském inovačním institutu, kde končil velký projekt Pražského Smart Akcelerátoru, a rozhodl se pokračovat ve veřejném sektoru, přičemž s oblastí komunikace vzdělávání mám solidní zkušenosti z řady centrálních institucí státní správy nebo samosprávy. Navíc jsem znal některé z aktivit nebo projektů NPI z minulosti. Proto padla volba na NPI.
Během své kariéry jste spolupracoval s řadou významných institucí a firem. Můžete nám představit alespoň některé z nich?
V rámci své profesní kariéry jsem pracoval na ministerstvu školství v komunikaci eurofondů, dále jsem přes tři roky působil na Úřadu vlády jako vedoucí komunikace a tiskový mluvčí vicepremiéra pro vědu, výzkum a inovace. Pracoval jsem ale i na ministerstvu životního prostředí nebo ministerstvu zemědělství. Z „korporátu“ je to NN pojišťovna, Home Credit, několik firem napojených na Škoda Auto a prošel jsem několika mediálními, PR & PA agenturami.
V NPI je realizováno mnoho aktivit a projektů. Je těžké se v nich orientovat?
Z propagace a komunikace eurofondů na ministerstvech jsem zvyklý na práci „s“ několika nebo „v“ několika projektech. V rámci NPI je jich také hodně a ještě nemám komplexní obrázek. Ale dostávám se do kontextu. Něco je historicky „po projektu“, něco je v realizaci, něco se rozebíhá nebo realizuje. Některé projekty jsou co do objemu financí a lidských kapacit malé, ale zase mají hodně aktivit a indikátorů. Ale na všech ministerstvech jsem zažil podobné prostředí a podobné „provozní problémy“. Takže nic zásadně těžkého pro orientaci to není.
Co je konkrétně náplní vaší práce?
Už z názvu pozice tiskového mluvčího si každý udělá obrázek o náplni mé práce. V podstatě jde primárně o vytváření obsahu pro média (tiskové zprávy, prohlášení, spoluorganizace tiskových konferencí, akcí pro média), samotný kontakt s novináři, zodpovídání dotazů z médií, jejich monitorování, spolupráce s tiskovými odděleními v institucích, které s NPI spolupracují nebo mají blízko k oblasti vzdělávání (MŠMT, Cermat, ČŠI, DZS atd.). Teď intenzivně pracujeme na změně korporátní identity, vizuálního stylu, stylu komunikace NPI, tzv. tone of voice, což jsou pro každou instituci či firmu dost zásadní a přitom citlivé proměny. Ale také jsem se v NPI pustil do mediálního školení, nebo lépe cvičení pro vedení NPI, tedy vystupování před kamerou a médii pro případ jejich intervencí směrem k nám.
Co se vám na práci v NPI nejvíce líbí a kterou část ze své agendy byste naopak nejraději vynechal?
Pestrost témat, smysluplnost oblasti, kterou vzdělávání bezpochyby je, a zkušený, seniorní tým, který na Komunikaci máme. Pro píáristy nebo lidi z tiskového bylo vždycky utrpení řešit nutnou administrativu (cesťáky, výkazy obecně, spisová služba atd.). My často potřebujeme věci nebo informace rychle, občas se musí flexibilně improvizovat a byrokracie je většinově spíš velmi pomalá a „anti-flexibilní“.
Je některý z projektů váš oblíbený?
Každý má něco „svého“. RVP rozsáhlost dopadu na systém a mediální zájem, protože oblasti vzdělávání v téhle zemi rozumí každý. NPO 3.1 Digi má aktuální témata, která ve společnosti rezonují a ještě budou. PROP má hodně PRově „vděčná“ témata se silnou sociální notou a tu má spousta novinářů ráda. Věci kolem práce s nadanými, heterogenním kolektivem, téma vedení školy nebo managementu školy, věci kolem asistence žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, to jsou všechno hodně zajímavé věci a je v nich potenciál ke komunikaci. NPI má poměrně rozsáhlé produktové portfolio, jehož efektivní komunikace je taky téma pro nejbližší budoucnost. Jsou tu velmi zajímavá analytická data NPI a je po nich v médiích poptávka. Tady je ale důležitá správná interpretace dat a jistá „opatrnost“ ve vytváření závěrů a trendů. Jsou tu totiž zástupy kritiků, kteří čekají na „střelivo“. Obecně instituce „sedí“ na spoustě zajímavých dat, jen je neumí dobře PRově „prodat“.
Čemu se v posledních dnech věnujete nejvíce?
U mé pozice je to dost „nárazové“. Dost věcí se řeší ad hoc nebo na základě poptávky z médií, případě zadání z MŠMT. Ale obecně to teď bylo vše kolem veřejné konzultace revize rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání. A to je velké téma ke komunikaci.
Co byste vzkázal zájemcům o práci v NPI?
Pokud hledáte smysluplnou práci v oblasti s velkým potenciálem, jako je vzdělávání, a zároveň poptáváte instituci nebo společnost s přátelskou firemní kulturou, která se dál dynamicky rozvíjí, je NPI dobrou volbou.

Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI