Co přinesla konference projektu Evropská agenda pro učení dospělých? Svědectví o významu celoživotního učení ze zkušeností vzdělavatelů a jejich klientů, ale i příležitost získat nové dovednosti. Přečtěte si hlavní body v kostce.

Konference projektu Evropská agenda pro učení dospělých, která se uskutečnila 22. listopadu 2023, se snažila ukázat, že učit se celý život má smysl. Svět kolem nás se turbulentně proměňuje. Nejistotě čelíme dnes a je jisté, že se s ní budeme potkávat i v budoucnosti. Zatímco do budoucnosti nevidíme, existuje způsob, jak z toho ven. Je jím právě celoživotní učení.

Svědectví o významu celoživotního učení poskytli během konference nejen vzdělavatelé dospělých, ale i jejich klienti prostřednictvím osobních příběhů. Účastníci konference měli dále příležitost odnést si nové poznatky či dovednosti zapojením se do workshopů na téma umělé inteligence, dezinformací či základních dovedností zaměstnanců.

Líbila se Vám konference a rádi byste se k jejím tématům vrátili? Nebo jste se konference nemohli zúčastnit a chcete vědět, co se dělo? Pojďme si zrekapitulovat důležité body.

folks team working together

Celoživotní učení je pro Národní pedagogický institut téma

Matěj Bulant, ředitel odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání, zdůraznil význam tématu celoživotního učení pro Národní pedagogický institut, a to i v návaznosti na probíhající revize rámcových vzdělávacích programů počátečního vzdělávání.

Schopnost průběžně se učit jako běžná součást života

Že je budoucnost plná změn, které lze jen stěží předvídat, ukázal Jan Brůha, národní koordinátor Evropské agendy pro učení dospělých. Proto musíme být jako dospělí připraveni se neustále učit a nespoléhat se pouze na to, co jsme se naučili ve škole.

Zjistěte, jak je možné měnit mindset dospělých a motivovat je k učení:

Zkušenost s celoživotním učením mění životy

Zástupci organizací Moudrá Sovička a RUBIKON Centrum promluvili o tom, jak celoživotní učení mění životy nejen jejich klientům, ale i jim samotným.

Moudrá Sovička učí seniory samostatně a bezpečně pracovat s jejich digitálními zařízeními. Osobní zkušenosti klientů potvrdily to, že ovládnout technologie stojí za to v každém věku. Technologie se tak mohou stát šikovným pomocníkem, od hledání dopravního spojení po tvorbu proslovu s pomocí umělé inteligence. Rozvoj digitální gramotnosti v Moudré Sovičce navíc propojuje různé generace, které se tak mohou navzájem obohacovat.

RUBIKON Centrum pomáhá lidem s trestní minulostí s návratem do běžného života a pracovního procesu. V rámci poradenství a na tréninkových místech pomáhají svým klientům s posilováním sociálních, komunikačních a celé řady dalších dovedností. Osobní příběh jednoho z bývalých klientů ukázal to, že člověk může udělat ve svém životě chybu a dostat se na dno, ale také to, že se od něj může díky cílené podpoře odrazit.

Nepřehlížejme základní dovednosti dospělých

Účelem workshopu Lukáše Němce a Jana Brůhy bylo strategicky se zamyslet nad rozvojem základních dovedností dospělých v České republice, a to na základě příkladů dobré praxe z německého a norského prostředí. Účastníci dospěli k následujícím doporučením a krokům, jež je nutné podniknout:

  • celospolečensky zviditelnit danou problematiku s využitím dat
  • změnit společenský mindset
  • sdílet informace a příklady dobré praxe
  • posílit roli celoživotního poradenství

Zajímá Vás, podle čeho definovat nebo přizpůsobovat vzdělávací obsah vedoucí k rozvoji základních dovedností?

Ovládat AI i rozpoznat dezinformace – dovednosti současnosti

Účastníci konference mohli na workshopu vedeném Braněm Frkem také zjistit, jak velkou revoluci představuje umělá inteligence pro oblast vzdělávání dospělých.

Během workshopu organizace NELEŽ vyplynulo, že dezinformace se mohou týkat každého z nás, nezávisle na věku, genderu či dosaženém vzdělání. Roman Číhalík také ukázal, jak se manipulaci v prostředí informací bránit.

Zajímají Vás akce Evropské agendy pro učení dospělých? Přihlaste se o pozvánky na naše akce.


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více

12. leden 2025

Prodloužení povinné školní docházky v Estonsku posílí odborné vzdělávání

V návaznosti na prodloužení povinné školní docházky Estonsko zavádí změny v odborném vzdělávání. Reforma má snížit počet mladých lidí bez středoškolského vzdělání či kvalifikace.

Číst více

02. leden 2025

MŠMT schválilo revidované rámcové vzdělávací programy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo dne 30. prosince 2024 revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a základní vzdělávání.

Číst více

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více