Chystáte se na úpravy ŠVP v digitální oblasti? Můžete zdarma využívat individuální konzultace s našimi odborníky.

Součástí přípravy základních škol na výuku nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí napříč předměty je úprava školního vzdělávacího programu podle revidovaného RVP v digitální oblasti.

Vzdělávání ředitelů a koordinátorů změny nabízené v rámci startovacího balíčku podpory sice nedokáže odpovědět na všechny otázky, školy se svými problémy ovšem nemusí zůstávat samy. Mohou zdarma využívat individuální konzultace s odborníky. Konzultant se ve vyhrazeném čase věnuje výhradně objednanému konzultujícímu z konkrétní školy.

Konzultaci si mohou školy objednat prostřednictvím jednoduchého formuláře na webu revize.edu.cz nebo u krajského koordinátora pro revize ICT, který působí na příslušném krajském pracovišti NPI ČR.


Aby byla konzultace opravdu ušitá na míru, je potřeba, aby odborný konzultant předem věděl, s jak velkou školou bude pracovat, jaká je, jak vedení a učitelé uvažují o uchopení revize v oblasti ICT. Pokud už má škola revidované dokumenty v určité míře rozpracované, je velmi užitečné, když je dá konzultantovi k dispozici ještě před domluveným termínem setkání.

Podle jedné z konzultantek NPI ČR, pedagožky a lektorky Nikoly Mihulkové, k častým tématům konzultací patří například provázání výstupů ŠVP s novými očekávanými výstupy v oblasti informatiky a digitální kompetence. Upozorňuje, že pojetí konkrétní školy nelze zvenčí hodnotit jako „dobré“ či „špatné“. Podstatné je, aby se na něm vedení i učitelé shodli a přijali ho za své. Nicméně z praktických důvodů je podle ní vhodnější oddělit ŠVP od tematického učebního plánu. „Mít podrobně rozpracované učivo všech předmětů do jednotlivých měsíců či týdnů v ŠVP může být hodně svazující. V tematickém plánu je větší podrobnost na místě, například začínající učitel bude pravděpodobně za takové naplánování práce vděčný,“ soudí Mihulková.

Konzultující se často zajímají o to, jakými způsoby mohou naplňovat výstupy RVP v jednotlivých oblastech nové informatiky a digitální kompetence, s nimiž školy nemají zkušenosti, a mnohé nemají zatím pořízené ani digitální pomůcky pro žáky. Konzultantka Mihulková v této souvislosti doporučuje: „Když tvoříte ŠVP, je dobré nevázat se v něm na konkrétní roboty nebo stavebnice, pokud je ještě nemáte. Nová informatika se zpočátku dá učit i bez robotů a výstupy RVP naplníte také.“


Podpora škol při naplňování revize RVP ZV v digitální oblasti je financována Evropskou unií – Next generation EU prostřednictvím Národního plánu obnovy, komponenta 3.1 Digi (NPO Digi).


EU NPO MSMT

Další aktuality

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více

24. březen 2025

Malta rozvíjí zelené a digitální dovednosti

Maltské vzdělávací kurzy mají připravit místní obyvatelstvo na zelenou a digitální transformaci. Zahrnují porozumění umělé inteligenci či přípravu na zelená pracovní místa.

Číst více

19. březen 2025

Zapojme všechny – Jak poznat efektivní program primární prevence

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí jsme připravili check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v široké nabídce preventivních programů.

Číst více

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více