Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

 

Evropa se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných učitelek a učitelů odborného vzdělávání a přípravy. Nejvíce patrný je tento problém v oblastech, jako jsou cizí jazyky, informatika a STEM (tedy přírodní vědy, technika, technologie a matematika). Tato situace ohrožuje nejen dosažení cílů EU v oblasti dovedností do roku 2030, ale i schopnost evropských ekonomik reagovat na digitální a zelenou transformaci a snahy zmírňovat sociální nerovnosti.

V říjnu 2025 proto Cedefop zahájil Evropské šetření učitelů odborného vzdělávání (European Vocational Teacher Survey) – první velký průzkum svého druhu, který se zaměřuje přímo na zkušenosti učitelů a učitelek v počátečním odborném vzdělávání. Cílem je zaplnit zásadní mezery v datech, které dlouhodobě brání tvorbě účinných politik v této oblasti.

Vyučující v Evropě čelí problémům

Učitelé a učitelky čelí v celé Evropě podobným problémům: stárnutí, vysoké fluktuaci, zejména během prvního roku v zaměstnání, a nedostatečné atraktivitě profese. Pouze 67 % vyučujících považuje učitelství za svou primární kariérní volbu a jen 17,7 % učitelů a učitelek v zemích EU se domnívá, že je jejich povolání ve společnosti oceňováno.

Vyučující v odborném vzdělávání navíc mnohdy nastupují do škol bez adekvátní přípravy, oproti vyučujícím ve všeobecném vzdělávání často pracují na smlouvy na dobu určitou a pouze 40 % z nich je spokojeno s výší platu. Zároveň se od nich očekává, že budou držet krok s rychlým vývojem – od zavádění umělé inteligence a nových zelených technologií po podporu inkluzivního vzdělávání a práci s ohroženými skupinami žáků a žákyň.

Ačkoli se o důležitosti dalšího profesního vzdělávání mluví v evropské politice už více než dvě desetiletí, spolehlivá a srovnatelná data o tom, jak se pedagogové a pedagožky profesně rozvíjejí, jaké mají potřeby a co jim v rozvoji brání, dosud chyběla.

Ilustrace: Šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Jak šetření probíhá

Evropské šetření učitelů odborného vzdělávání shromáždí názory přibližně 14 000 náhodně vybraných učitelek a učitelů odborných i všeobecných předmětů, působících v počátečním odborném vzdělávání v 23 evropských zemích, včetně Česka. Respondenti a respondentky vyplní zhruba půlhodinový online dotazník, který se zaměří na:

  • profesní růst a možnosti dalšího vzdělávání a rozvoje dovedností,
  • nedostatky v dovednostech, zejména v oblasti digitálních a zelených technologií a inkluzivního vzdělávacího prostředí,
  • dopady dalšího profesního vzdělávání na rozvoj dovedností,
  • pracovní podmínky a atraktivitu učitelské profese,
  • motivaci a překážky účasti na dalším vzdělávání.

Dotazník byl vyvinut tak, aby se zajistila srozumitelnost a srovnatelnost napříč zeměmi. Účast v šetření je dobrovolná a zcela anonymní.

Impulz k účinnějšímu profesnímu rozvoji

Evropské šetření učitelů odborného vzdělávání má ambici stát se klíčovým zdrojem informací pro tvůrce politik i pro samotné školy. Poskytne spolehlivá a harmonizovaná data, která umožní:

  • formulovat účinnější strategie profesního rozvoje,
  • zvyšovat atraktivitu pedagogické profese, a tím přispět k řešení nedostatku vyučujících,
  • lépe připravit učitele a učitelky na společenské a technologické změny,
  • posílit evropskou konkurenceschopnost prostřednictvím kvalitních učitelů a učitelek, kteří dokážou vybavit mladé lidi potřebnými dovednostmi.

Výsledky nebudou určeny jen pro tvůrce politik. Zúčastněné školy získají zpětnou vazbu, kterou budou moci využít k posílení vlastních strategií rozvoje učitelů a učitelek i samotné výuky.

Hlavní terénní fáze šetření proběhne od října 2025 do září 2026. První výsledky Cedefop zveřejní v roce 2027.

Chcete se dozvědět více?


Připravila Aneta Vencovská

Cedefop (2025, August 07). VET teacher shortages – tackling Europe’s skills crisis from the roots up. Headlines.

Cedefop (2025, August 25). The European Vocational Teacher Survey (EVTS) – teachers’ voices shaping policy. Headlines.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika.

Další aktuality

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více

03. listopad 2025

Zveme vás na diskuse o připravované revizi základního uměleckého vzdělávání

Od listopadu 2025 se budeme potkávat online každý první čtvrtek v měsíci od deseti hodin se členy týmu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.

Číst více