Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.
Evropa se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných učitelek a učitelů odborného vzdělávání a přípravy. Nejvíce patrný je tento problém v oblastech, jako jsou cizí jazyky, informatika a STEM (tedy přírodní vědy, technika, technologie a matematika). Tato situace ohrožuje nejen dosažení cílů EU v oblasti dovedností do roku 2030, ale i schopnost evropských ekonomik reagovat na digitální a zelenou transformaci a snahy zmírňovat sociální nerovnosti.
V říjnu 2025 proto Cedefop zahájil Evropské šetření učitelů odborného vzdělávání (European Vocational Teacher Survey) – první velký průzkum svého druhu, který se zaměřuje přímo na zkušenosti učitelů a učitelek v počátečním odborném vzdělávání. Cílem je zaplnit zásadní mezery v datech, které dlouhodobě brání tvorbě účinných politik v této oblasti.
Vyučující v Evropě čelí problémům
Učitelé a učitelky čelí v celé Evropě podobným problémům: stárnutí, vysoké fluktuaci, zejména během prvního roku v zaměstnání, a nedostatečné atraktivitě profese. Pouze 67 % vyučujících považuje učitelství za svou primární kariérní volbu a jen 17,7 % učitelů a učitelek v zemích EU se domnívá, že je jejich povolání ve společnosti oceňováno.
Vyučující v odborném vzdělávání navíc mnohdy nastupují do škol bez adekvátní přípravy, oproti vyučujícím ve všeobecném vzdělávání často pracují na smlouvy na dobu určitou a pouze 40 % z nich je spokojeno s výší platu. Zároveň se od nich očekává, že budou držet krok s rychlým vývojem – od zavádění umělé inteligence a nových zelených technologií po podporu inkluzivního vzdělávání a práci s ohroženými skupinami žáků a žákyň.
Ačkoli se o důležitosti dalšího profesního vzdělávání mluví v evropské politice už více než dvě desetiletí, spolehlivá a srovnatelná data o tom, jak se pedagogové a pedagožky profesně rozvíjejí, jaké mají potřeby a co jim v rozvoji brání, dosud chyběla.

Jak šetření probíhá
Evropské šetření učitelů odborného vzdělávání shromáždí názory přibližně 14 000 náhodně vybraných učitelek a učitelů odborných i všeobecných předmětů, působících v počátečním odborném vzdělávání v 23 evropských zemích, včetně Česka. Respondenti a respondentky vyplní zhruba půlhodinový online dotazník, který se zaměří na:
- profesní růst a možnosti dalšího vzdělávání a rozvoje dovedností,
- nedostatky v dovednostech, zejména v oblasti digitálních a zelených technologií a inkluzivního vzdělávacího prostředí,
- dopady dalšího profesního vzdělávání na rozvoj dovedností,
- pracovní podmínky a atraktivitu učitelské profese,
- motivaci a překážky účasti na dalším vzdělávání.
Dotazník byl vyvinut tak, aby se zajistila srozumitelnost a srovnatelnost napříč zeměmi. Účast v šetření je dobrovolná a zcela anonymní.
Impulz k účinnějšímu profesnímu rozvoji
Evropské šetření učitelů odborného vzdělávání má ambici stát se klíčovým zdrojem informací pro tvůrce politik i pro samotné školy. Poskytne spolehlivá a harmonizovaná data, která umožní:
- formulovat účinnější strategie profesního rozvoje,
- zvyšovat atraktivitu pedagogické profese, a tím přispět k řešení nedostatku vyučujících,
- lépe připravit učitele a učitelky na společenské a technologické změny,
- posílit evropskou konkurenceschopnost prostřednictvím kvalitních učitelů a učitelek, kteří dokážou vybavit mladé lidi potřebnými dovednostmi.
Výsledky nebudou určeny jen pro tvůrce politik. Zúčastněné školy získají zpětnou vazbu, kterou budou moci využít k posílení vlastních strategií rozvoje učitelů a učitelek i samotné výuky.
Hlavní terénní fáze šetření proběhne od října 2025 do září 2026. První výsledky Cedefop zveřejní v roce 2027.
Chcete se dozvědět více?
Připravila Aneta Vencovská
Cedefop (2025, August 07). VET teacher shortages – tackling Europe’s skills crisis from the roots up. Headlines.
Cedefop (2025, August 25). The European Vocational Teacher Survey (EVTS) – teachers’ voices shaping policy. Headlines.
Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika.