Národní pedagogický institut nabízí vzdělávací program zaměřený na podporu při vzdělávání romských dětí, žáků a studentů.

Ucelený vzdělávací program (48 h) realizovaný v rámci pilotního ověření v projektu APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem je tvořen 3 samostatnými, volně navazujícími vzdělávacími kurzy, určenými pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení, především učitelům, ale i dalším PP.

Úvodní kurz, Základy romologie pro pedagogické pracovníky se soustředí na informace o životě, kultuře, tradicích, historii Romů a vývoji etnika na území ČR, včetně aktuálních vládních intervencí na podporu, začlenění a participaci Romů. Účastníci získají vhled do systému hodnot, vztahů v romské komunitě a jejich proměn vlivem historického vývoje a socioekonomické situace na našem území jako východiska k pochopení problematiky vzdělávání romských dětí, žáků a studentů a k budování pozitivních vztahů s romským žákem a jeho rodiči v systému vzdělávání. Jednotlivá témata jsou uchopena z hlediska historického vývoje až po současné přežitky v romském společenství.

Absolvováním druhého kurzu, Vybrané aspekty vzdělávání romských žáků a studentů získají účastníci ucelenou představu o tradiční romské rodině, specifikách výchovy romských dětí, výchovných prostředcích a formách učení v kontextu interpersonálních vztahů ovlivněných kolektivismem. Účastníci se seznámí se zvláštnostmi romského etnolektu češtiny v aplikaci na prostředí školy. Vzdělávací obsah se soustředí na problematiku a faktory sociálního vyloučení, stejně jako na problémy a dopady v podobě předčasných odchodů ze vzdělávání. Účastníci získají přehled o možnostech podpory romských žáků a studentů v oblasti vzdělávání, včetně informací o aktuální dotační podpoře.

Třetí kurz, Specifika vzdělávání romských dětí a žáků rozšiřuje teoretickou základnu o nabídku konkrétních aktivit a činností využitelných při vzdělávání romských dětí a žáků v pedagogické praxi při efektivní komunikaci s romským žákem a rodičem. Zaměřuje se rovněž na oblast kariérového poradenství jako jednoho z nástrojů podpory žáka v tranzitním období. Vzdělávací kurz představí ověřené nástroje, metody, techniky a aktivity, které přispívají k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností žáků potřebných k uplatnění v životě. Nabídne vhodné techniky vedení rozhovoru s jedinci z odlišného kulturního prostředí.


Termíny a místo konání:

Úvodní kurz: ve dnech 13. 10. a 14. 10. 2021 od 9:30 do 16:30 hodin; NPI ČR Praha 9. Více informací a přihlášky do 15. 9. 2021.

Druhý kurz: ve dnech 10. 11. a 11. 11. 2021 od 9:30 do 16:30 hodin; NPI ČR Praha 9. Více informací a přihlášky do 5. 10. 2021.

Třetí kurz: ve dnech 24. 11. a 25. 11. 2021 od 9:30 do 16:30 hodin; NPI ČR Krajské pracoviště Brno. Více informací a přihlášky do 5. 10. 2021

E-mailový kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více