Národní pedagogický institut nabízí vzdělávací program zaměřený na podporu při vzdělávání romských dětí, žáků a studentů.

Ucelený vzdělávací program (48 h) realizovaný v rámci pilotního ověření v projektu APIV A – Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem je tvořen 3 samostatnými, volně navazujícími vzdělávacími kurzy, určenými pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení, především učitelům, ale i dalším PP.

Úvodní kurz, Základy romologie pro pedagogické pracovníky se soustředí na informace o životě, kultuře, tradicích, historii Romů a vývoji etnika na území ČR, včetně aktuálních vládních intervencí na podporu, začlenění a participaci Romů. Účastníci získají vhled do systému hodnot, vztahů v romské komunitě a jejich proměn vlivem historického vývoje a socioekonomické situace na našem území jako východiska k pochopení problematiky vzdělávání romských dětí, žáků a studentů a k budování pozitivních vztahů s romským žákem a jeho rodiči v systému vzdělávání. Jednotlivá témata jsou uchopena z hlediska historického vývoje až po současné přežitky v romském společenství.

Absolvováním druhého kurzu, Vybrané aspekty vzdělávání romských žáků a studentů získají účastníci ucelenou představu o tradiční romské rodině, specifikách výchovy romských dětí, výchovných prostředcích a formách učení v kontextu interpersonálních vztahů ovlivněných kolektivismem. Účastníci se seznámí se zvláštnostmi romského etnolektu češtiny v aplikaci na prostředí školy. Vzdělávací obsah se soustředí na problematiku a faktory sociálního vyloučení, stejně jako na problémy a dopady v podobě předčasných odchodů ze vzdělávání. Účastníci získají přehled o možnostech podpory romských žáků a studentů v oblasti vzdělávání, včetně informací o aktuální dotační podpoře.

Třetí kurz, Specifika vzdělávání romských dětí a žáků rozšiřuje teoretickou základnu o nabídku konkrétních aktivit a činností využitelných při vzdělávání romských dětí a žáků v pedagogické praxi při efektivní komunikaci s romským žákem a rodičem. Zaměřuje se rovněž na oblast kariérového poradenství jako jednoho z nástrojů podpory žáka v tranzitním období. Vzdělávací kurz představí ověřené nástroje, metody, techniky a aktivity, které přispívají k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností žáků potřebných k uplatnění v životě. Nabídne vhodné techniky vedení rozhovoru s jedinci z odlišného kulturního prostředí.


Termíny a místo konání:

Úvodní kurz: ve dnech 13. 10. a 14. 10. 2021 od 9:30 do 16:30 hodin; NPI ČR Praha 9. Více informací a přihlášky do 15. 9. 2021.

Druhý kurz: ve dnech 10. 11. a 11. 11. 2021 od 9:30 do 16:30 hodin; NPI ČR Praha 9. Více informací a přihlášky do 5. 10. 2021.

Třetí kurz: ve dnech 24. 11. a 25. 11. 2021 od 9:30 do 16:30 hodin; NPI ČR Krajské pracoviště Brno. Více informací a přihlášky do 5. 10. 2021

E-mailový kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Další aktuality

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více