V úterý 19. října proběhla za účasti ministra školství Roberta Plagy konference zahajující veřejnou diskusi k Hlavním směrům revize RVP ZV.

Během dvouhodinového programu panelisté představili sedm hlavních témat, která chtějí při psaní Hlavních směrů revize obsáhnout. Ve druhé polovině programu panelisté odpovídali na dotazy, které mohli diváci pokládat osobně na kameru nebo posílat písemně do chatu.

„Úspěch celé revize je spojen s tím, jestli bude akceptována, jestli bude pochopena a následně reflektována uvnitř školského prostředí,“ prohlásil na úvod konference ministr školství Robert Plaga. Klíčem k úspěchu revize je podle něj nejen odborná práce ustanoveného Expertního panelu, ale i transparentní a otevřená komunikace procesu tvorby revize k odborné i široké veřejnosti. „V průběhu celého procesu chceme komunikovat všechny naše úvahy a všechna témata, která řešíme, s pedagogickou veřejností, s odborníky a s lidmi, kteří nakonec tuto změnu budou realizovat v praxi," dodal předseda Expertního panelu Jan Jiterský z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Živě streamovaná konference s možností otevřeně se panelistů ptát na podrobnosti prací na revizi je jedním z kroků ke zmiňované transparentnosti. Moderátor Daniel Pražák vybíral z desítek dotazů diváků, mezi nejčastěji opakované dotazy patřily například ty, zda je reálné stihnout revizi do roku 2024, jak dlouho budou mít školy na zapracování změn nebo jestli panelisté čerpají inspiraci ze zahraničí. Konferenci online sledovalo 725 diváků.

Během živého přenosu byla zodpovězena jen část z desítek dotazů. Ty, které panelisté nestihli zodpovědět osobně na konferenci, budou vypořádány písemně a budou dostupné na stránkách Velké revize RVP ZV. Na těchto stránkách je umístěn záznam konference a také formulář na další dotazy, kterými se pak Expertní panel zabývá na svých zasedáních. 

Součástí transparentního a maximálně otevřeného procesu prací na revizi je také chystaná série osmi workshopů, které se budou konat na pedagogických fakultách po celém Česku na přelomu listopadu a prosince.

Na programu konference bylo i představení sedmi hlavních témat revize, která panel identifikoval na základě Strategie 2030+. Z tohoto dokumentu vyplývají témata, která je třeba při psaní Hlavních směrů revize obsáhnout a kterými se budou panelisté zaobírat v pracovních skupinách.

Součástí webu věnovaného velké revizi je přehledný harmonogram prací na revizi, stejně tak i zdroje, vize a základní teze, na kterých bude revize RVP ZV stát. Na stránkách jsou i členové panelu představeni v krátkých videorozhovorech, ve kterých mluví o své osobní motivaci k práci na revizích a jak si představují školu budoucnosti.

V Expertním panelu jsou zastoupeni jednak jednotlivci – dlouholetí ředitelé úspěšných škol, inovativní učitelé, akademici se specializací na vzdělávání, resp. kurikulum; jednak asociace či instituce (podle abecedního pořadí): Asociace děkanů pedagogických fakult, Asociace děkanů přírodovědných fakult, Asociace ředitelů gymnázií České republiky, Asociace ředitelů základních škol, Česká školní inspekce, Národní pedagogický institut České republiky, Svaz průmyslu a dopravy, Učitelská platforma.

Expertní panel vytvoří dokumenty, které budou sloužit jako podklad pro realizaci RVP ZV Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI ČR). Panel zároveň sbírá podněty k revizím kurikulárních dokumentů od NPI ČR a dalších subjektů, komentuje a dohlíží na soulad Hlavních směrů revize RVP ZV s jejich realizací NPI ČR a přijímá usnesení k průběhu a výsledkům revize a implementace RVP ZV. Doporučuje schválení revidovaných RVP ZV MŠMT. Expertní panel také vydává doporučení k implementaci a evaluaci RVP ZV.

Ustanovení Expertního panelu bylo prvním krokem k novému RVP ZV, který by měl zásadním způsobem pomáhat k naplňování cílů Strategie 2030+. Mimo jiné více zaměřit vzdělávání na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život nebo snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů.

Harmonogram celého procesu revize RVP ZV:

  • Dokončení Hlavních směrů revize RVP ZV včetně veřejného projednávání – duben 2022
  • Tvorba samotného RVP a osvětlování jeho úpravy a veřejné projednávání – 2022 a 2023
  • Vydání revidovaného RVP ZV – září 2023
  • Start implementace ve školách – září 2024
  • Povinné zavedení revidovaného RVP ZV minimálně v 1. a 6. ročníku – září 2025

Tisková zpráva Word

Tisková zpráva PDF

Kontakt pro novináře:
Jan Štěpánek, oddělení komunikace s veřejností, Národní pedagogický institut České republiky, tel: +420 725 908 524, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Hlavni smery RVP 01

Hlavni smery RVP 02

Hlavni smery RVP 03

Hlavni smery RVP 04

 Hlavni smery RVP 05

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více