V souvislosti se slovinským předsednictvím Rady Evropské unie vydalo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání publikace, které se věnují slovinskému odbornému vzdělávání. To má v zemi silnou tradici i působivé výsledky.   

K příležitosti předsednictví Rady Evropské unie, které převzalo na období od července do konce roku 2021 Slovinsko, aktualizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) publikace, které mapují slovinský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem slovinské odborné vzdělávání vyniká

Formální odborné vzdělávání a příprava se ve slovinském vzdělávacím systému vyskytují od vyšší sekundární úrovně. Zajišťují je převážně veřejné školy, které jsou zřizovány a financovány státem. Odborné vzdělávání a přípravu na vyšší sekundární a terciární úrovni řídí ministerstvo školství, za rozvoj odborného vzdělávání a přípravy a jejich kurikulum nicméně odpovídá Institut Slovinské republiky pro odborné vzdělávání a přípravu.

Slovinsko má silnou tradici odborného vzdělávání a přípravy. Dokonce má ze zemí EU nejvyšší účast v odborném vzdělávání na vyšší sekundární úrovni napříč věkovým spektrem (70,8 % v roce 2019). Podíl osob, které ze vzdělávání předčasně odcházejí, je naopak nízký. V roce 2020 bylo mladých lidí mezi 18 a 24 lety, kteří dosáhli maximálně nižšího sekundárního vzdělání, velmi málo, pouhá 4,1 %. Ve všech typech odborných vzdělávacích programů je nedílnou součástí učení se prací, které ve vybraných programech probíhá v moderních provozech a mezipodnikových centrech odborné přípravy. Školy také mohou z 20 % přizpůsobit své školní kurikulum potřebám místních zaměstnavatelů.  

Slovinský systém odborného vzdělávání a přípravy je atraktivní, flexibilní a nabízí učícím se různé způsoby učení a možnosti postupu. Roli v dobrých výsledcích Slovinska hrají i státní stipendia, poradenství ve školách zajišťované školními poradci a rozvinutá sít poskytovatelů formálního vzdělávání pro dospělé.

Aktuální témata a výzvy

Poslední vývoj odborného vzdělávání a přípravy se ve Slovinsku zaměřuje na kvalitu učení se prací. Slovinsko investovalo do zřizování nových mezipodnikových center odborné přípravy a do posílení přípravy na pracovištích zaměstnavatelů. S novým zákonem z roku 2017 započalo rovněž zavádění učňovské formy přípravy do tříletých vzdělávacích programů, přičemž v současné době se  tato forma přípravy nabízí ve 14 z nich. Další rozšíření učňovské přípravy v rámci vzdělávacího systému je předmětem diskuzí. 

Na významu nabývá zvyšování úrovně dovedností dospělých. Záměr zajistit všem dospělým rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání v průběhu jejich života, zejména jejich zapojením do celoživotního učení, představuje nový národní plán pro vzdělávání dospělých 2021–2030. Pozornost je ve Slovinsku věnována i posilování digitálních dovedností a rozšiřování příležitostí pro prohlubování a získávání nových dovedností.

Slovinsko reaguje na výzvy, včetně těch, které představuje pandemie covidu-19, a zaměřuje se na modernizaci odborného vzdělávání. Zásadním cílem je přizpůsobení vzdělávání digitální a udržitelné transformaci a zvýšení odolnosti vzdělávacího systému.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami slovinského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Slovenia (Zaostřeno na odborné vzdělávání Slovinska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Slovinsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis slovinského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Slovenia – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Slovinsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Slovinsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Slovinsku.

Další aktuality

27. srpen 2024

Konference Educa 2024: Na cestě k digitálnímu světu zítřka

Přijeďte za námi do Liberce a objevte s námi nepřeberné možnosti herních aktivit ve vzdělávání. Dozvíte se, jak si hrát ve třídě i v přírodě, sami i v kolektivu, s technologiemi nebo bez nich.

Číst více

23. srpen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Zajímá vás, co všechno se chystá v nových rámcových vzdělávacích programech? Potřebujete se ujistit, že jdete s digitálními kompetencemi správným směrem? Přijďte na DIGI roadshow, unikátní inspirativní setkání zástupců škol na třinácti krajských pracovištích NPI.

Číst více

22. srpen 2024

Jak si stojí ČR v mezinárodním srovnání v Evropském indexu dovedností?

V Evropském indexu dovedností ČR opět získala prvenství. Za ní následují severské země, ale i další postkomunistické státy, zatímco země jižní Evropy skončily na spodních příčkách.

Číst více

22. srpen 2024

ČR přes mírné zhoršení obhájila prvenství v Evropském indexu dovedností

Česká republika má opět nejlepší výsledky v Evropském indexu dovedností, ačkoliv se v posledních letech mírně zhoršuje. Čemu vděčíme za celkově vysoké skóre a jaké nepříznivé trendy poodhaluje?

Číst více

20. srpen 2024

Rozvoj dovedností pro každodenní život

Svět se mění před očima a občas se může zdát nepochopitelným. Obstát v něm je snazší s těmi správnými dovednostmi.

Číst více