Při pokusném ověřování se ukazuje, že žáci jsou při kombinaci výuky ve škole s distančním vzděláváním samostatnější, cítí větší zodpovědnost za výsledky učení a lépe zvládají efektivně využívat technologie.

Desítky škol kombinují v režimu pokusného ověřování od ledna 2021 prezenční výuku s distančním vzděláváním. Žáci jsou díky tomuto přístupu samostatnější, učitelé zase získávají větší prostor výuku přizpůsobit potřebám a učebnímu stylu jednotlivých žáků. Překvapivě také mizí některé bariéry bránící žákům v přístupu ke vzdělávání. Pro samotné pedagogy je ovšem tento přístup náročnější, vyžaduje například delší přípravu. I pro některé rodiče může být tato forma vzdělávání jejich dětí komplikovaná.

Stejně tak jako chtějí zaměstnavatelé využívat výhody práce z domova, tak i školy začínají hledat cesty, jak napevno ukotvit pozitiva distanční výuky ve vzdělávání dětí. Otázka, kterou se snažíme vyřešit, zní, jak využít její přínosy naplno a zároveň nepřetěžovat učitele, žáky ani jejich rodiče. Proto testujeme různé varianty na více než 60 školách v ČR,“ říká Jaroslav Fidrmuc, ředitel odboru kurikula všeobecného vzdělávání z Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR).                           

Pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání bylo zahájeno v lednu 2021 a potrvá až do prosince roku 2023. Od září 2021 testuje různé poměry prezenční a distanční výuky 63 škol, z toho 35 základních, 10 gymnázií a 18 středních odborných škol. Celkem 5 981 žáků tak navazuje na zkušenosti škol s distančním vzděláváním a společně se svými učiteli hledá cesty, jak využít jeho přínosy a eliminovat rizika. Ověřuje se také, nakolik tento model sedí žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, aktuálně se jich kombinovanou formou vzdělává v rámci projektu 446. Jde o 7 % z celkového počtu zapojených žáků a nejčastěji jsou mezi ně zařazeni žáci se specifickými poruchami učení (278 žáků) a žáci s odlišným mateřským jazykem (52 žáků). Zapojeno je také 44 žáků nadaných nebo mimořádně nadaných.

Nejčastěji uplatněný model (37 % případů) zařazuje distanční formu vzdělávání v jednom nebo více dnech v týdnu. 22 % zapojených škol zařazuje distanční formu vzdělávání v jedné nebo více hodinách v týdnu a 10 % z nich pak využívá distanční formu vzdělávání v jednom nebo více dnech za pololetí.

NPI ČR společně s Českou školní inspekcí sbírají podněty ze škol zapojených do projektu, zástupci obou institucí zatím navštívili 30 těchto škol. Data získaná z řízených rozhovorů budou teprve vyhodnocena, ale předběžné výsledky naznačují, že kombinovaná výuka podporuje u dětí schopnost samostatně se učit, pracovat individuálně i ve skupině nebo že rozvíjí komunikační a prezentační dovednosti nezbytné pro samostatnou práci a pro reflexi výsledků učení. V souvislosti s aktuálním stavem pandemie covid-19 se ale také ukazuje, že někteří rodiče i žáci mění svůj názor a přistupují ke kombinovanému vzdělávání méně vstřícně.

Situace v zapojených školách se kvůli opatřením proti covid-19 rychle mění. To má samozřejmě vliv na hodnocení takové výuky rodiči žáků i žáky samotnými. Všechny tyto vlivy ale bereme v potaz a školy, které kombinované vzdělávání testují, budeme pečlivě sledovat i v dalších letech, kdy projekt bude probíhat,“ doplňuje Veronika Sováková, garantka pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání z NPI ČR.

Tisková zpráva PDF

Tisková zpráva Word

Zdroj:

Vyhlášení pokusného ověřování obsahu, metod a organizace kombinovaného vzdělávání v základních a středních školách


Kontakt

Mgr. Veronika Sováková, garantka pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání, Národní pedagogický institut České republiky

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Tel.: 775 148 798

Další aktuality

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více