Při pokusném ověřování se ukazuje, že žáci jsou při kombinaci výuky ve škole s distančním vzděláváním samostatnější, cítí větší zodpovědnost za výsledky učení a lépe zvládají efektivně využívat technologie.

Desítky škol kombinují v režimu pokusného ověřování od ledna 2021 prezenční výuku s distančním vzděláváním. Žáci jsou díky tomuto přístupu samostatnější, učitelé zase získávají větší prostor výuku přizpůsobit potřebám a učebnímu stylu jednotlivých žáků. Překvapivě také mizí některé bariéry bránící žákům v přístupu ke vzdělávání. Pro samotné pedagogy je ovšem tento přístup náročnější, vyžaduje například delší přípravu. I pro některé rodiče může být tato forma vzdělávání jejich dětí komplikovaná.

Stejně tak jako chtějí zaměstnavatelé využívat výhody práce z domova, tak i školy začínají hledat cesty, jak napevno ukotvit pozitiva distanční výuky ve vzdělávání dětí. Otázka, kterou se snažíme vyřešit, zní, jak využít její přínosy naplno a zároveň nepřetěžovat učitele, žáky ani jejich rodiče. Proto testujeme různé varianty na více než 60 školách v ČR,“ říká Jaroslav Fidrmuc, ředitel odboru kurikula všeobecného vzdělávání z Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR).                           

Pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání bylo zahájeno v lednu 2021 a potrvá až do prosince roku 2023. Od září 2021 testuje různé poměry prezenční a distanční výuky 63 škol, z toho 35 základních, 10 gymnázií a 18 středních odborných škol. Celkem 5 981 žáků tak navazuje na zkušenosti škol s distančním vzděláváním a společně se svými učiteli hledá cesty, jak využít jeho přínosy a eliminovat rizika. Ověřuje se také, nakolik tento model sedí žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, aktuálně se jich kombinovanou formou vzdělává v rámci projektu 446. Jde o 7 % z celkového počtu zapojených žáků a nejčastěji jsou mezi ně zařazeni žáci se specifickými poruchami učení (278 žáků) a žáci s odlišným mateřským jazykem (52 žáků). Zapojeno je také 44 žáků nadaných nebo mimořádně nadaných.

Nejčastěji uplatněný model (37 % případů) zařazuje distanční formu vzdělávání v jednom nebo více dnech v týdnu. 22 % zapojených škol zařazuje distanční formu vzdělávání v jedné nebo více hodinách v týdnu a 10 % z nich pak využívá distanční formu vzdělávání v jednom nebo více dnech za pololetí.

NPI ČR společně s Českou školní inspekcí sbírají podněty ze škol zapojených do projektu, zástupci obou institucí zatím navštívili 30 těchto škol. Data získaná z řízených rozhovorů budou teprve vyhodnocena, ale předběžné výsledky naznačují, že kombinovaná výuka podporuje u dětí schopnost samostatně se učit, pracovat individuálně i ve skupině nebo že rozvíjí komunikační a prezentační dovednosti nezbytné pro samostatnou práci a pro reflexi výsledků učení. V souvislosti s aktuálním stavem pandemie covid-19 se ale také ukazuje, že někteří rodiče i žáci mění svůj názor a přistupují ke kombinovanému vzdělávání méně vstřícně.

Situace v zapojených školách se kvůli opatřením proti covid-19 rychle mění. To má samozřejmě vliv na hodnocení takové výuky rodiči žáků i žáky samotnými. Všechny tyto vlivy ale bereme v potaz a školy, které kombinované vzdělávání testují, budeme pečlivě sledovat i v dalších letech, kdy projekt bude probíhat,“ doplňuje Veronika Sováková, garantka pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání z NPI ČR.

Tisková zpráva PDF

Tisková zpráva Word

Zdroj:

Vyhlášení pokusného ověřování obsahu, metod a organizace kombinovaného vzdělávání v základních a středních školách


Kontakt

Mgr. Veronika Sováková, garantka pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání, Národní pedagogický institut České republiky

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Tel.: 775 148 798

Další aktuality

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více

10. září 2024

Litva: co přinesla pilotáž externího hodnocení v odborném vzdělávání

Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

Číst více

04. září 2024

Ke spolupráci více tíhnou začínající učitelé i soukromé školy, ukazuje výzkum

Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

Číst více