Pilotní projekt HVE-flex si klade za cíl usnadnit a urychlit získávání kvalifikací z vysokoškolského odborného vzdělávání (HVE) na úrovních 5 a 6 Evropského rámce kvalifikací jednotlivcům s rozsáhlou praxí v daném oboru.

Pilotní projekt HVE-flex se rozběhl v roce 2020 a nyní začínají být patrné první známky jeho úspěchu. Projekt realizuje Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání (MYH). Skládá se z následujících dvou hlavních částí:

  • zkoumání a vývoj modelů pro ověřování a uznávání neformálního a informálního učení (tzv. validaci);
  • vytváření rychlejších a flexibilnějších vzdělávacích cest vedoucích k dokončení programů vysokoškolského odborného vzdělávání včetně získání příslušné kvalifikace.

Poskytování přípravy v návaznosti na trh práce

Pilotní projekt HVE-flex financuje nadlimitní místa v zavedeném vysokoškolském odborném programu a nastavuje v něm vzdělávací cesty vedoucí k osvojení výsledků učení potřebných pro získání úplné kvalifikace. Vzdělávací programy ve vysokoškolském odborném vzdělávání musejí být v souladu s potřebami trhu práce. Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání schvaluje a financuje programy na základě analýz těchto potřeb a kvalitativních kritérií, jako jsou dovednosti požadované zaměstnavateli a průmyslovými odvětvími, a distribuci studijních míst podle poptávky. Externí zainteresované strany, včetně zaměstnavatelů a sektorových organizací, jakož i centrální a regionální orgány, mají rovněž značný vliv na procesy hodnocení a rozhodování.

V červnu 2020 se švédská vláda rozhodla přidělit ročně 29 milionů švédských korun (přibližně 67 milionů korun českých) na roky 2020, 2021 a 2022, přičemž prostředky mají být určeny poskytovatelům vzdělávání prostřednictvím Švédské národní agentury pro vysokoškolské odborné vzdělávání. Finance pokrývají jak validaci, tak individuální doplňkové vzdělávání v modelu HVE-flex pro přibližně 500 lidí ročně. Jedním z hlavních cílů pilotního projektu HVE-flex je trvalé zavedení této flexibilní cesty ve vysokoškolském odborném vzdělávání.

První známky úspěchu

Projekt HVE-flex již vykazuje první známky úspěchu. Zúčastnění studenti vysokoškolského odborného vzdělávacího programu byli díky validaci v průměru osvobozeni od 60 % výsledků učení; 8 z 10 získá kvalifikaci z vysokoškolského odborného vzdělávání ve zrychleném plánu. Předběžné pozorování první skupiny studentů v rámci projektu HVE-flex ukazuje, že „náklady“ na vzdělání jsou poloviční.

Mnoho pracovníků v oblasti zdravotnictví a sociální péče je kvalifikovanějších, než je formálně zdokumentováno. Kvůli tomu je ověřování a uznávání předchozího učení důležité, jak také ukazuje následující příklad:

Katja Perälä, 47 let, z Eskilstuny, pracuje mnoho let jako pečovatelka o seniory. Nyní se zapsala do programu HVE-flex, aby se stala ošetřovatelkou se specializací v geriatrii. Vzhledem k jejím pracovním zkušenostem a předchozím znalostem byl dvouletý program zkrácen na šest měsíců kombinovaného studia. Po jeho dokončení ji čeká nová, lépe placená práce, což pro ni samotnou představuje pozitivní výsledek, ale i možnou cestu pro ostatní:

Doporučuji HVE-flex všem svým kolegům. Mnozí z nás považují zvyšování kvalifikace za obtížné, avšak máme tendenci podceňovat dovednosti, které jsme získali ve svém profesním životě.“


Přeložila Aneta Vencovská

Sweden: HVE-flex: fast track to higher VET qualifications through validation [online]. Cedefop, 20/12/2021 [cit. 2022-02-10].

Další aktuality

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více