Cílem projektu je ověřit moderní a efektivní metody výuky dějepisu. Na pokusné ověřování naváže podle plánu fáze vyhodnocení. MŠMT současně pověřilo NPI ČR přípravou návrhu rozšíření využití poznatků z projektu do praxe.

Cíle projektu v oblasti pokusného testování byly splněny, metody změny výuky byly ověřeny a byly také vytvořeny metodické materiály. Nyní je třeba hledat způsob jejich masivnějšího převedení do praxe,“ uvedl Ivo Jupa, ředitel NPI ČR, pod který projekt spadá.

V rámci dvouletého projektu byl ověřen model učících se komunit 4–6 učitelů organizovaných zkušeným učitelem – lokálním koordinátorem, ve kterých učitelé společně pracovali na rozvoji badatelské výuky moderních dějin. Vznikl i ucelený soubor badatelských „lekcí na klíč“, které pokrývají celý jeden rok výuky moderních dějin. Lekce jsou dostupné na webu Dějepis plus.

V průběhu školních let 2021/22 a 2022/23 bylo vytvořeno celkem 55 komunit sdružujících přes 400 učitelů na cca 360 základních i středních školách z celkového počtu téměř 5,5 tisíce základních a středních škol v České republice. Původní rozpočet projektu byl plánován ve výši 70 milionů, cíle projektu se podařilo naplnit za necelých 40 milionů korun.

Smyslem projektu bylo mimo jiné i pilotní testování konceptu učících se komunit a tento koncept se ukázal být slibný a životaschopný. Nicméně rozšíření tohoto modelu na celou síť škol a jeho financování ze zdrojů NPI ČR není reálné. Pro další rozšíření výsledků projektu testování bude využit například projekt IPs Kurikulum financovaný z evropského Operačního programu Jan Amos Komenský,“ upřesnil Ivo Jupa.

Další aktuality

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více