Na konci července byl v České republice úspěšně ukončen sběr dat v Mezinárodním výzkumu dospělých PIAAC. Do výzkumu se zapojilo více než 5 000 respondentů.

Výzkum zjišťuje, zda mají lidé v České republice i v dalších zemích dovednosti pro aktivní a plnohodnotné zapojení do života společnosti. Zaměřuje se na oblast čtenářské gramotnosti, numerické gramotnosti a řešení problémů. Jde o dovednosti, které jsou klíčové pro uplatnění na trhu práce i v situacích každodenního života – vyhledávání informací, orientace v textu, práce s čísly či grafy.

Výsledky výzkumu ukážou naše silné a slabé stránky v porovnání s jinými státy. Pomohou také zjistit, které skupiny obyvatel jsou více ohrožené nízkými dovednostmi. Výzkum se opakuje každých deset let, nyní probíhá podruhé. V prvním cyklu výzkumu (2011–2012) dosáhli čeští dospělí průměrných až lehce nadprůměrných výsledků.

V období od 1. září 2022 do 31. července 2023 oslovili tazatelé výzkumu tisíce domácností v celé České republice. Do výzkumu se zapojilo více než 5 000 respondentů ve věku od 16 do 65 let.


Výzkum PIAAC (z anglického Programme for International Assessment of Adult Competencies) připravila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a účastní se ho více než tři desítky zemí z celého světa.

V České republice se na výzkumu podílí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo práce a sociálních věcí. Národním koordinátorem druhého cyklu výzkumu v České republice je Národní pedagogický institut ČR. Sběr dat zajišťovaly výzkumné agentury STEM/MARK a MEDIAN.

Děkujeme tazatelům, kteří se na výzkumu podíleli, a zejména všem respondentům za účast!


Další informace:

Analýzy a dokumenty:


Kontakt:

Michaela Rӧschová, národní koordinátorka výzkumu PIAAC

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


OPZ

Další aktuality

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více

24. březen 2025

Malta rozvíjí zelené a digitální dovednosti

Maltské vzdělávací kurzy mají připravit místní obyvatelstvo na zelenou a digitální transformaci. Zahrnují porozumění umělé inteligenci či přípravu na zelená pracovní místa.

Číst více

19. březen 2025

Zapojme všechny – Jak poznat efektivní program primární prevence

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí jsme připravili check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v široké nabídce preventivních programů.

Číst více

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více