Na konci července byl v České republice úspěšně ukončen sběr dat v Mezinárodním výzkumu dospělých PIAAC. Do výzkumu se zapojilo více než 5 000 respondentů.

Výzkum zjišťuje, zda mají lidé v České republice i v dalších zemích dovednosti pro aktivní a plnohodnotné zapojení do života společnosti. Zaměřuje se na oblast čtenářské gramotnosti, numerické gramotnosti a řešení problémů. Jde o dovednosti, které jsou klíčové pro uplatnění na trhu práce i v situacích každodenního života – vyhledávání informací, orientace v textu, práce s čísly či grafy.

Výsledky výzkumu ukážou naše silné a slabé stránky v porovnání s jinými státy. Pomohou také zjistit, které skupiny obyvatel jsou více ohrožené nízkými dovednostmi. Výzkum se opakuje každých deset let, nyní probíhá podruhé. V prvním cyklu výzkumu (2011–2012) dosáhli čeští dospělí průměrných až lehce nadprůměrných výsledků.

V období od 1. září 2022 do 31. července 2023 oslovili tazatelé výzkumu tisíce domácností v celé České republice. Do výzkumu se zapojilo více než 5 000 respondentů ve věku od 16 do 65 let.


Výzkum PIAAC (z anglického Programme for International Assessment of Adult Competencies) připravila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a účastní se ho více než tři desítky zemí z celého světa.

V České republice se na výzkumu podílí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo práce a sociálních věcí. Národním koordinátorem druhého cyklu výzkumu v České republice je Národní pedagogický institut ČR. Sběr dat zajišťovaly výzkumné agentury STEM/MARK a MEDIAN.

Děkujeme tazatelům, kteří se na výzkumu podíleli, a zejména všem respondentům za účast!


Další informace:

Analýzy a dokumenty:


Kontakt:

Michaela Rӧschová, národní koordinátorka výzkumu PIAAC

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


OPZ

Další aktuality

04. září 2024

Ke spolupráci více tíhnou začínající učitelé i soukromé školy, ukazuje výzkum

Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

Číst více

27. srpen 2024

Konference Educa 2024: Na cestě k digitálnímu světu zítřka

Přijeďte za námi do Liberce a objevte s námi nepřeberné možnosti herních aktivit ve vzdělávání. Dozvíte se, jak si hrát ve třídě i v přírodě, sami i v kolektivu, s technologiemi nebo bez nich.

Číst více

23. srpen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Zajímá vás, co všechno se chystá v nových rámcových vzdělávacích programech? Potřebujete se ujistit, že jdete s digitálními kompetencemi správným směrem? Přijďte na DIGI roadshow, unikátní inspirativní setkání zástupců škol na třinácti krajských pracovištích NPI.

Číst více

22. srpen 2024

Jak si stojí ČR v mezinárodním srovnání v Evropském indexu dovedností?

V Evropském indexu dovedností ČR opět získala prvenství. Za ní následují severské země, ale i další postkomunistické státy, zatímco země jižní Evropy skončily na spodních příčkách.

Číst více

22. srpen 2024

ČR přes mírné zhoršení obhájila prvenství v Evropském indexu dovedností

Česká republika má opět nejlepší výsledky v Evropském indexu dovedností, ačkoliv se v posledních letech mírně zhoršuje. Čemu vděčíme za celkově vysoké skóre a jaké nepříznivé trendy poodhaluje?

Číst více