Jak vypadá role sociálního pedagoga na střední škole? V čem je tato role důležitá pro žáky, pro pedagogy a celkově pro klima školy?

V podcastech jsme si povídali s ředitelem Střední školy řemesel a služeb v Děčíně Tomášem Daňkem a sociální pedagožkou na této škole Veronikou Jurišovou.

Sociální pedagogové nabízejí žákům podporu v širokém spektru obtíží. Ty školní, s docházkou, učením či motivací k němu, jsou často způsobeny těmi mimoškolními. Veronika Jurišová proto nabádá, aby byl žák a mladý člověk brán jako celek. Sociální pedagog z podstaty své pozice žákům poskytuje větší prostor a pomoc, než kolik si může ve svém čase dovolit pedagog. Může s žáky také mít jiný, méně formální vztah. Pedagogům zároveň uvolní ruce k větší přípravě do hodin a soustředění se na výuku.


Oba hosté hovořili o nutnosti otevřít pedagogy myšlence nechat si pomoci a vytvoření důvěry. Nabádají učitele, aby se nebáli delegovat práci a sociálního pedagoga brali jako partnera.

Jaké strategie z vedoucí pozice Daněk volí, aby pedagogy k využívání služby naklonil? Celkově zdůrazňuje, jak důležité je nebát se tápat, protože každá škola je unikátní ve svých potřebách. Sám se v začátcích obrátil o konzultaci na Jiřího Daňka, ředitele Asociaci sociálních pedagogů.

V podcastu se dotýkáme konkrétních příkladů z praxe, které sociální pedagog řeší. Od neznalosti českého jazyka, nedostatečných financí na jízdenky, školní pomůcky či na menstruační potřeby, a celkové nevědomosti žáků, že si mohou říct o pomoc. Protože se sociální pracovník velmi dobře orientuje v systému podpory, může správně nasměrovat žáka i celou rodinu.

Sociální pedagog může hrát klíčovou roli zejména pro ty žáky, kteří pocházejí z rodinného prostředí s nedostatečnou podporou. Může být nápomocný v rodinné dynamice, propojit žáky s nadacemi či institucemi, které zvládnou pomoci v těžkých životních situacích. Hraje důležitou roli v prevenci problémů. Pracuje s učiteli i rodiči, aby identifikoval důvody problémů žáků ve škole a hledal způsoby, jak je řešit. Podle hostů podcastu je klíčové, že se sociální pedagog snaží identifikovat a řešit problémy v raném stadiu, aby se nestaly vážnějšími.


Nové díly podcastu o společném vzdělávání Zapojme všechny publikujeme nepravidelně, ale aspoň jednou do měsíce. Moderátorky Marta Kozdas a Adéla Pospíchalová si v nich povídají s odborníky na vzdělávání a výchovu a také s rodiči a žáky či studenty. Podcast vznikl v projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi a je součástí webové aplikace pro pedagogy a rodiče Zapojmevšechny.cz. Dostupný je také například prostřednictvím aplikací Spotify, Google Podcast nebo Apple Podcast.


Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.


Logolink OP VVV

Další aktuality

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více

12. leden 2025

Prodloužení povinné školní docházky v Estonsku posílí odborné vzdělávání

V návaznosti na prodloužení povinné školní docházky Estonsko zavádí změny v odborném vzdělávání. Reforma má snížit počet mladých lidí bez středoškolského vzdělání či kvalifikace.

Číst více

02. leden 2025

MŠMT schválilo revidované rámcové vzdělávací programy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo dne 30. prosince 2024 revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a základní vzdělávání.

Číst více

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více