Zástupci Národního pedagogického institutu ČR hovořili na konferenci v Senátu Parlamentu ČR o významu a pozitivním vlivu neformálního vzdělávání.

Konference Dobrodružstvím ke hvězdám se konala v úterý 21. června v Senátu Parlamentu ČR. Vystoupili zde odborníci z oblasti pedagogiky, psychologie a byznysu. Zástupci škol představili konkrétní příklady, jak zavádět dobrodružnou výchovu v praxi. Pozvání na konferenci přijalo na 140 odborníků a pedagogů.

Z řečníků vystoupil například František Tichý z Gymnázia Přírodní školy, který představil, jak škola zavedla žákovskou samosprávu, prvky iniciačních rituálů a expedice jako přirozenou součást učení a výchovy. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar zdůraznil důležitost postavit prosperitu země na lidském kapitálu a nutnosti připravit děti na jinou éru. Kouč Marian Jelínek ukázal alarmující fakta spojená s životem v blahobytu a potřebu povzbudit mladé lidi k práci na sobě. Profesor dětské psychiatrie Michal Hrdlička zdůraznil důležitost dobrodružství pro zdravý vývoj dítěte a Ondřej Štefl ze Scio škol představil školní expedice a Expediční Scio školy.

Dobrodružná výchova posiluje odvahu a chuť objevovat svět, ale také odpovědnost za sebe sama i svoje okolí Je proto třeba zaměřit se už ve škole na aktivity, které žáky zážitkem učí schopnosti řešit problém, překonávat překážky, správně se rozhodnout, napravit případnou chybu a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost,“ shrnul senátor a bývalý ředitel Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička, který pronesl závěrečné memorandum dobrodružné výchovy.

dobrodruzstvim ke hvezdam


Konferenci Dobrodružstvím ke hvězdám uspořádal Senát Parlamentu ČR spolu se čtyřmi vzdělávacími institucemi (Nadace Pangea, Národní pedagogický institut České republiky, Nadační fond dobrodružné výchovy v přírodě a Prázdninová škola Lipnice). Cílem bylo ukázat, jak obohatit klasické vzdělávání o dobrodružství, které mladou generaci vybaví dovednostmi pro 21. století: odvahou, odolností a odpovědností. Hlavním posláním akce bylo dostat skutečné dobrodružství do výchovy mladé generace, a tím tak přispět k budoucí prosperitě České republiky.


Webové stránky projektu: Propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně zájmového

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více