Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.
Spolupráce byla oficiálně zahájena v září 2024 prvním setkáním pracovní skupiny složené ze zástupců státní správy, akademických institucí a neziskových organizací. Jejím smyslem je vytvořit sdílený koncept digitálního wellbeingu pro Českou republiku a zároveň identifikovat systémová opatření, která je nutná realizovat ve školách, pokud chceme děti lépe připravovat na život v digitální éře.
Zapojení odborníci a odbornice z vysokých škol, neziskových organizací i státní správy budou navazovat na komplexní pojetí wellbeingu v rámci školy, které je výstupem tříletého úsilí pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+. První výstupy spolupráce Partnerství 2030+ a NPI by měly být prezentovány veřejnosti v únoru příštího roku na odborné konferenci Týden pro wellbeing ve škole, kterou Partnerství pro vzdělávání 2030+ organizuje.
„Děti je potřeba připravit na budoucnost, to je cílem vzdělávání, a dovednost užívat digitální technologie je toho nedílnou součástí. Je to dovednost, která je a bude stále více součástí dobré adaptace na podmínky světa. Z tohoto hlediska zažíváme ohromnou proměnu, možná jsme ve víru digitální revoluce. Je tedy nutné dětem pomáhat, aby jim digitální technologie skutečně dobře sloužily k celkovému rozvoji a spokojenosti. Vzdělání má v tomto ohledu významnou roli a vyučující proto potřebují podporu. NPI v této oblasti poskytuje již oporu a spolupráce s Partnerstvím 2030+ nad tímto tématem je cestou pro její rozšíření a zkvalitnění. Naším cílem je posílit podporu vyučujících pro přípravu dětí na budoucí výzvy,“ říká Adéla Lábusová, která je součástí vznikající pracovní skupiny za organizaci Jules a Jim a v NPI působí jako metodička.
„Dovednosti, které jsou potřeba pro spokojený a plnohodnotný život, se s digitalizací společnosti značně proměnily. České školství však nestíhá držet krok. Dlouhodobě proto usilujeme nejen o to, aby byla problematika digitálního wellbeingu jednotně a uceleně zapracována do rámcových vzdělávacích programů a dalších důležitých dokumentů, ale i smysluplně aplikována v praxi. Bez spolupráce s klíčovými partnery bychom však systémové změny nebyli schopni dosáhnout. Velice si proto vážíme toho, že jsme se mohli stát odbornými garanty tématu digitálního wellbeingu a můžeme přispět k propojení zkušeností z praxe, akademického výzkumu a práce NPI, abychom společně dosáhli skutečné změny v českých školách a připravili děti na zdravou budoucnost v digitální společnosti,“ říká Jana Klusáková Seďová z organizace Onfine (dříve Replug me) a odborná garantka pracovní skupiny za Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Podpora digitálního wellbeingu ve vzdělávání byla jedním z témat českého předsednictví v Radě EU. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Partnerstvím pro vzdělávání 2030+ a dalšími partnery uspořádala na podzim 2022 konferenci Digitální wellbeing dětí, jejímž cílem bylo zvýšit povědomí o problematice digitálního wellbeingu a podpořit ve vzdělávacím systému spolupráci a motivaci k tomu, aby se zvyšovala schopnost dalších generací využívat kyberprostor pro vlastní prospěch a nenechávat se jím ovládat a zahlcovat. Nově ustavená pracovní skupina k digitálnímu wellbeingu bude na tyto výstupy z českého předsednictví navazovat.
- Další informace naleznete na webu press.npi.cz.