Národní metodický kabinet pokračuje v podpoře českých škol při implementaci revidovaného kurikula. Mezi jeho hlavní činnosti patří tvorba ilustrativních vzdělávacích materiálů, systematické další vzdělávání učitelů a rozvoj učících se komunit.

 

Jedním z aktuálních cílů Národního metodického kabinetu je tvorba ilustrativních materiálů, které propojují oborový obsah s klíčovými kompetencemi, základními gramotnostmi a průřezovými tématy. Materiály poslouží například jako inspirace pro naplňování očekávaných výstupů učení. S vytvořenými materiály budou pracovat učitelé v územních metodických kabinetech a poskytnou k nim zpětnou vazbu. V této fázi jsou materiály určeny hlavně pro vzdělávání učitelů v metodických kabinetech, nikoli pro přímé plošné využití ve výuce. Poslouží však jako podklad pro další vzdělávání učitelů.

Další významnou aktivitou Národního kabinetu je podpora učících se komunit, které fungují v územních metodických kabinetech a zabývají se jak oborovými, tak nadoborovými tématy. Klíčovou roli zde hraje mentoring a poskytování zpětné vazby k práci členů kabinetů. „Systém mentoringu se právě rozvíjí, a proto aktivně hledáme zkušené didaktiky a didaktičky, kteří by mohli tuto důležitou roli zastávat,“ říká Jaroslav Pinkas z projektu Podpora kurikulární práce škol, na jehož financování se podílí EU a MŠMT, a doplňuje: „Učící se komunity patří mezi nejefektivnější nástroje profesního rozvoje, naší ambicí je proto otevřít je dalším učitelům a učitelkám.“ Aktuálně v územních metodických kabinetech spolupracuje více než 800 učitelů a učitelek.

Důležitým krokem pro podporu učitelů a učitelek v metodických kabinetech je také právě probíhající školení NPI, které podrobněji seznamuje s revizemi RVP pro předškolní a základní vzdělávání. „Z členů územních metodických kabinetů bychom v budoucnu rádi profilovali lektory, kteří budou mít silné informační zázemí a kteří povedou vzdělávací programy pro učitelskou veřejnost,“ shrnuje Pinkas.

Více informací o možnostech zapojení do metodických kabinetů získáte u garantů území projektu Podpora kurikulární práce škol na krajských pracovištích NPI.

 

 


EU MSMT

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více