K Memorandu o spolupráci v ukončování etnické segregace ve školství se připojilo také Ministerstvo pro místní rozvoj. V rámci memoranda se MŠMT spolu s partnery zavázalo poskytovat cílenou podporu zřizovatelům škol v lokalitách, které jsou nejvíce ohroženy možnou segregací.

 

Memorandum podepsali na jaře tohoto roku zástupci MŠMT, NPI a výzkumné organizace PAQ Research. Je zásadní pro zlepšení podmínek romských žáků v takzvaných segregovaných školách. Zahrnuje závazek podporovat zřizovatele a ředitele škol v jejich úsilí zvýšit kvalitu výuky pro všechny děti.  

Zřizovatelům budou nyní k dispozici odborníci, kteří budou spolupracovat s dalšími lokálními aktéry, jako jsou ředitelé a učitelé škol, místní politici, úředníci školských odborů či neziskové organizace.

Cílem našich aktivit je zajistit, aby každé dítě dostalo kvalitní vzdělání ve škole, kterou má nejblíže, a aby mezi jednotlivými školami nebyly výrazné kvalitativní rozdíly,” komentuje meziinstitucionální snahy ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství MŠMT Jan Vöröš Mušuta.

Zástupci institucí, které memorandum podepsali, nyní společně vytvářejí pro zřizovatele škol metodiku, která bude navíc podpořena vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami. Ty zajistí například proškolení relevantních aktérů a poskytnou zřizovatelům škol potřebné nástroje a data pro informovanější rozhodování. Jedním z těchto nástrojů je i Mapa spádovosti.




Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů je jedním ze dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, což je zásadní dokument MŠMT, který určuje práci, cíle a nástroje vzdělávací politiky v příštích letech. 

Další aktuality

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více