V říjnu 2024 jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Tento program je součástí projektu IPs Podpora kurikulární práce škol a zaměřuje se na konkrétní potřeby jednotlivých škol. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů (ŠVP) a dlouhodobě podpořit jejich rozvoj. Jak probíhal výběr škol a co zapojené školy čeká?
Cílená podpora pro skutečné změny
Představte si základní školu z Olomouckého kraje, kde se učitelé rozhodli otevřít novým výukovým metodám. Díky programu nyní zavádí inovativní přístupy, které zlepšují vzdělávací prostředí pro žáky i pedagogický sbor. Podobné příběhy odstartovaly na dalších 47 školách po celé republice – od malých venkovských škol až po školy v krajských městech.
Adresná podpora nabízí školám:
- Práci s odborníky na moderních vzdělávacích přístupech.
- Posilování kolegiální spolupráce.
- Zlepšení vzdělávacích výsledků prostřednictvím efektivních procesů.
Jak probíhal výběr škol?
Školy byly vybírány na základě několika kritérií:
- Velikost a lokalita – Zapojily se jak malé školy do 100 žáků, tak větší školy, včetně těch z odlehlejších oblastí.
- Zapojení do rozvojových projektů – Příležitost dostaly školy, které měly minimální zkušenosti s rozvojovými projekty, ale projevily zájem o inovace.
- Ochota ke spolupráci – Aktivní zapojení pedagogického týmu je klíčem k úspěchu programu.
Výběr zajišťovali garanti území NPI, jejichž návrhy posoudila odborná komise. Díky tomu byla zajištěna rovnoměrná distribuce podpory napříč kraji.
Rozložení zapojených škol
Podpora je dostupná ve všech krajích ČR. Nejvíce škol se zapojilo v Jihomoravském a Ústeckém kraji, kde díky vyšším kapacitám průvodců může být poskytována intenzivnější pomoc.
Kraj |
Počet škol |
Jihočeský |
1 |
Jihomoravský |
9 |
Karlovarský |
1 |
Královéhradecký |
2 |
Liberecký |
1 |
Moravskoslezský |
5 |
Olomoucký |
2 |
Pardubický |
4 |
Plzeňský |
2 |
Praha |
4 |
Středočeský |
6 |
Ústecký |
7 |
Vysočina |
2 |
Zlínský |
2 |
Celkem |
48 |
|
|
Typ školy |
Počet škol |
MŠ |
7 |
ZŠ |
18 |
ZŠ a MŠ |
22 |
ZŠ a SŠ |
1 |
Celkem |
48 |
Co školy čeká?
Program je navržen na 6 až 24 měsíců, během nichž:
- Školy projdou mapováním svých potřeb.
- Bude jim sestavena individuální podpora na míru.
- Dojde k zavádění inovací ve ŠVP a zkvalitňování výuky.
Tento proces je zaměřen na konkrétní výsledky – tak, aby změny přímo prospívaly žákům i pedagogům.