Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.
„Schválené rámcové vzdělávací programy představují obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ říká Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
„Kromě maximální transparentnosti během přípravy nových rámcových vzdělávacích programů vytváříme také rozsáhlý balík metodické podpory pro školy, včetně modelových ŠVP. Měly by školám sloužit především jako konkrétní inspirace, aby pro ně byl přechod na nové kurikulum co nejjednodušší“, říká Ivo Jupa, ředitel NPI.
Harmonogram pro mateřské školy
- Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
- Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.
Harmonogram pro základní školy
- Pro zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle nově upravených ŠVP od září 2025 v 1. a 6. ročníku. Během dobrovolného období bude probíhat intenzivní spolupráce s těmito školami, aby bylo možné získat zpětnou vazbu a dokument RVP ZV i modelové ŠVP případně upravit.
- Od školního roku 2027/28 bude výuka podle revidovaného RVP ZV bude povinná v 1. a 6. ročníku.
- Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nového RVP ZV pro všechny ročníky.
Předškolní vzdělávání
Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj.
Základní vzdělávání
Díky revidovanému RVP ZV mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení pro jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost. Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované vzdělávání. Obsah vzdělávání bude více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v praxi.
Důležitým průřezovým tématem napříč všemi oblastmi vzdělávání se stávají digitální dovednosti, které zahrnují práci s informacemi, digitální gramotnost a bezpečnost v online prostředí. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se dokument soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům a vedení škol věnovat více času přípravě kvalitní výuky a dalšímu rozvoji školy.
Školní vzdělávací programy a metodická podpora
Jasnější formulace očekávaných výsledků učení pomůže při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP). Ty si budou školy samy vytvářet nebo upravovat tak, aby odpovídaly požadavkům revidovaného RVP ZV. K tomu poslouží tzv. „modelové ŠVP“, které nejsou závazné, ale poskytnou školám inspiraci a praktický návod. Tyto vzorové dokumenty budou zveřejněny do poloviny února 2025, přičemž každá škola si je bude moct uzpůsobit podle svých potřeb nebo navrhnout vlastní variantu.
Školám zároveň pomůže rozsáhlá metodická podpora od NPI zahrnující workshopy, školení o nových přístupech k výuce a flexibilitě kurikula, příklady dobré praxe, digitální materiály a konzultace. Regionální metodické kabinety navíc usnadní sdílení zkušeností mezi učiteli a podpoří praktickou aplikaci nového kurikula.
Informační systém
NPI připravil interaktivní prezentaci nových vzdělávacích programů v podobě informačního systému. V něm si každý zájemce najde informace k revidovaným RVP PV a RVP ZV a může si například zobrazit vazby mezi jednotlivými OVU. Systém nabízí ilustrativní příklady a postupné kroky, kde učitel pozná, zda již se žákem dosáhl očekávaného výsledku učení.