Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

 

Schválené rámcové vzdělávací programy představují obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ říká Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.


Harmonogram pro mateřské školy

  • Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
  • Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.

Harmonogram pro základní školy

  • Pro zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle nově upravených ŠVP od září 2025 v 1. a 6. ročníku. Během dobrovolného období bude probíhat intenzivní spolupráce s těmito školami, aby bylo možné získat zpětnou vazbu a dokument RVP ZV i modelové ŠVP případně upravit.
  • Od školního roku 2027/28 bude výuka podle revidovaného RVP ZV bude povinná v 1. a 6. ročníku.
  • Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nového RVP ZV pro všechny ročníky.


Předškolní vzdělávání

Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj.

Základní vzdělávání

Díky revidovanému RVP ZV mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení pro jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost. Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované vzdělávání. Obsah vzdělávání bude více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v praxi.

Důležitým průřezovým tématem napříč všemi oblastmi vzdělávání se stávají digitální dovednosti, které zahrnují práci s informacemi, digitální gramotnost a bezpečnost v online prostředí. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se dokument soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům a vedení škol věnovat více času přípravě kvalitní výuky a dalšímu rozvoji školy.


Školní vzdělávací programy a metodická podpora

Jasnější formulace očekávaných výsledků učení pomůže při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP). Ty si budou školy samy vytvářet nebo upravovat tak, aby odpovídaly požadavkům revidovaného RVP ZV. K tomu poslouží tzv. „modelové ŠVP“, které nejsou závazné, ale poskytnou školám inspiraci a praktický návod. Tyto vzorové dokumenty budou zveřejněny do poloviny února 2025, přičemž každá škola si je bude moct uzpůsobit podle svých potřeb nebo navrhnout vlastní variantu.

Školám zároveň pomůže rozsáhlá metodická podpora od NPI zahrnující workshopy, školení o nových přístupech k výuce a flexibilitě kurikula, příklady dobré praxe, digitální materiály a konzultace. Regionální metodické kabinety navíc usnadní sdílení zkušeností mezi učiteli a podpoří praktickou aplikaci nového kurikula.


Portál pro tvorbu RVP

NPI připravil prezentaci nových vzdělávacích programů v podobě digitálního nástroje pro tvorbu RVP. V něm si každý zájemce najde informace k revidovaným RVP PV a RVP ZV a může si například zobrazit vazby mezi jednotlivými OVU. Portál nabízí ilustrativní příklady a postupné kroky, kde učitel pozná, zda již se žákem dosáhl očekávaného výsledku učení.

Další aktuality

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více

24. březen 2025

Malta rozvíjí zelené a digitální dovednosti

Maltské vzdělávací kurzy mají připravit místní obyvatelstvo na zelenou a digitální transformaci. Zahrnují porozumění umělé inteligenci či přípravu na zelená pracovní místa.

Číst více

19. březen 2025

Zapojme všechny – Jak poznat efektivní program primární prevence

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí jsme připravili check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v široké nabídce preventivních programů.

Číst více

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více